Page 223 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 223

özelliklerini sıralamaktadır: Ruhun         daha zor olduğu tespitini yapmakta,
                 zâtî, nûrânî bir cevher olduğunu,           bunun nedeninin de insanın ruhî ve
                 “hayatın, hareket ve faaliyetin, saflığın,   aklî kuvvetlerinin nefsânî arzularla
                 yüceliğin, canlılık ve temizliğin kaynağı”  boyanıp bulanmasına bağlamaktadır.
                 bulunduğunu ifade etmektedir. İnsanı        Nitekim “Şehvetlerine (aşırı isteklerine)
                 meydana getiren ikinci cevherin cisim       kapılmak, gazablanmak ve şeytana uymak,
                 yani beden olduğunu belirttikten            nefsin başlıca meşgalesidir. Daima bedenin
                 sonra “kesâfet, kesret, terkib, kadûret     hizmetiyle meşguldür. Bu sebeple insan,
                 (bulanıklık), ölüm, donukluk, uyuşukluk”    kuds ve taharet âleminden yüz çevirmiş
                 biçiminde bu cevherin yani bedenin          olduğundan ve nefsânî arzularına dalmış
                 özelliklerini sıralamaktadır. Hemen         bulunduğunda, nefsânî ve ruhânî hastalıklara
                 sonra da bu özelliklerin bedenden hiç       yakalanır.”şeklindeki tespitleriyle nefsin
                 ayrılmadıklarına dikkat çekmektedir.        kötü şeylerle meşgul olup temiz ve
                                                             iyi şeylerden yüz çevirmesi nedeniyle
                 Cendî, bedenin ve ruhun gıdalarını
                 “Bedenin kuvvet ve bekâsı, hayatiyeti, beslenme,   bir takım mânevî hastalık olduğunu
                 gıda alma ve içme ile olduğu ve ilaçlar,    söyledikten sonra bu mânevî hastalıkları
                 macunlar ve tiryaklar bedene yararlı olduğu   şöyle saymaktadır:
                 gibi ruhun gıdası, hayatı ve kuvveti de ilim ve   İç sıkıntısı (bugün buna stres diyoruz),
                 mârifet edinmekledir. Salih ameller işlemektir.   kasavet, atılganlık, küfre kayma, inadcılık,
                 Güzel ahlâk sahibi olmak ve şerefli melekelerle   şirke sapma, şüphelere, vesveselere kapılma,
                 bezenmektir.”şeklinde ta’dat etmektedir.    perdelenme, gaflet ve tembellik, korkaklık
                 Akabinde müellif tarafından beden           ve tereddüd, ümitsizlik, cimrilik, hırs,
                 ruhun hastalıkları ve bunları kimlerin      ibtilâ (maddî ve mânevî sıkıntı, dert),
                 tedavi ettikleri şöyle ifade edilmektedir:   yalancılık, şehvet düşkünlüğü, gıybet,
                 “İnsandaki cismânî (beden) hastalıkları     iftiracılık, iki yüzlülük, mücadelecilik,
                 arızaları, elem ve rahatsızlıkları olduğu   inkarcılık, kibirlenme ve daha nicesi, ki
                 gibi, ruhun da (nefse bağlanmış bedene      âdetâ hayvanlaşmış olan insanların çoğunda
                 tutulmuş olan ruhun da) rahatsızlıkları,    şehvanî ve gadabî kuvvetlerin semeresi
                 elemleri, acıları, hastalıkları ve arazları   olarak meydana gelir.
                 vardır Tabipler hekimler nefislerin, ervah   Ahlâksızlıkların ve kötü huyların
                 ve akılların mütehassısı olan alimler de bu   tamamının ruh ve beden arasındaki kötü
                 nefsânî/mânevî hastalıkları tedavi ederler.   uyum ve kaynaşmadan (su-i imtizaç)
                 Bunların mütehassısı evvela peygamberlerdir.   meydana geldiğini ancak bu durumun
                 Evliyâ, meşâyih, ilâhî hikmet erbabı da hak   ruhî hastalıklara yol açtığını ifade eden
                 yolunda ilerlemenin hastalıklarını giderirler,   müellif, bir defa daha ruhî hastalıkların
                 tedavi eylerler.”
                                                             tedavisinin bedenî hastalıkların
                 Cendî insanların nefisleri, ruhları         tedavisinden daha zor olduğunun altını
                 ve akıllarını tedavi etmenin bedenî         çizdikten sonra bunun nedenini “Çünkü
                 hastalıkları tedavi etmekten çok            bedendeki hastalıklar hemen herkeste









                                                            221
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228