Page 254 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 254

ve üslubu tahâret meselesine ilişkin       Konevî’ye göre helâllerin insan psikolojisi
                                       görüşlerinde de ortaya çıkar. Temizlik     üzerinde olumlu etkileri vardır. Haramlar,
                                       mevzusunda da Konevî’nin konuyla ilgili    mekruhlar ve şüpheliler ise kötü ve kirletici
                                       bütüncül bir yaklaşım sergilediği görülür.   bir etkiye sahiptirler.
                                       Nitekim onun temizlik meselesine dair      Konevî, Efendimiz’in bir hadîsini şerh
                                       hadîslerin beyanında zühd, verâ, kader,    ederken çok yönlü, bütüncül bir bakış
                                       rızık, helâl, haram gibi kavramlardan      açısıyla çok kıymetli bir temizlik felsefesi
                                       insanın varoluşsallığını ilgilendiren terimlere   ve dünya görüşü oltaya koymaktadır.
                                       kadar pek çok tasavvufî meseleyi iç içe    Günümüz eğitimi ve psikolojisi, insanın
                                       geçirdiği ve söz konusu terimleri birbiriyle   hayatını zorlaştıran travmalardan ve
                                       irtibatlandırarak ele aldığı görülür.      farklı bağımlılıklardan kurtulabilmesi

                                       Sûfîler insanın bâtınî temizliğini koruma   için Konevî’nin ortaya koyduğu temizlik
                                       konusunda iç çatışma yaşadığına, bazen     felsefesinden nasıl istifade edebilir?
                                       temizliğin muhafaza edildiğine bazen
                                       de edilemediğine dikkat çekmişlerdir.
                                       İstikamet üzere yapılan kulluğu temizlik,   Kaynakça
                                       kullukta eksik bırakılanları ise kirlilik sebebi   Çakmaklıoğlu, Mustafa, İbadetlerin Mânevî
                                       olarak görmüşlerdir.
                                                                                  Yorumları, İnsan Yayınları, İstanbul 2011.
                                       Konevî’nin tahâret bahsinde yaptığı        Demirli, Ekrem, Sadreddin Konevî, İsam
                                       yorumları da ahlâk ve zühdle ilgili unsurlar   Yayınları, İstanbul 2008.
                                       içermektedir. Temizliğin tevhid ve ibadetle   Demirli, Ekrem, Sadreddin Konevi’de Bilgi ve
                                       ilişkisi ise Konevî’nin orijinalliği temizlik   Varlık, İz Yay., İstanbul 2005.
                                       hadîsini ele alırken yaptığı sistematik
                                       ve kapsamlı yorumlardır. Bu sistemin       Konevî, Sadreddin, Kırk Hadîs Şerhi-Şerh-i Hadîs-i
                                       belirleyici özelliği varlık anlayışında ve Hz.   Erbâîn, çev: Ekrem Demirli, İz Yay, İstanbul
                                       Peygamber’in veciz ifade üslubundadır.     2002.
                                       Temel yöntem olan zâhir-bâtın birlikteliği   Konevi, Sadreddin, Kırk Hadîs Tercüme ve Şerhi,
                                       ile yorumlanan, temizliğe devamın rızkın   Tahkik veTercüme, haz. Hasan Kamil Yılmaz,
                                       artmasına sebep olacağı hadîsinden çıkarılan   Mebkam Belediyesi Kültür Yayınları, Konya
                                       sonuca göre vehbî ve kesbî tahâret türleri   2009.
                                       vardır. Tahâret istidatlara ve kesbe göre   Konevî, Sadreddin, Tasavvuf Metafiziği, çev.
                                       gerçekleşmektedir.                         Ekrem Demirli, İz Yay., 3. Baskı, İstanbul 2009.
                                       Konevî’ye göre tevhid temizlik, şirk       Tânevî, Mevlânâ Eşref Ali, Hadîslerle Tasavvuf,
                                       necâsettir. Varlığa karşı Hakk’ın dışında   çev. Halid Zaferullah Daudî-Ahmet Yıldırım,
                                       başka bir ilgi ve sevgi necâsettir. İman   İnsan Yay., İstanbul 2023.
                                       ve ibadetler de temiz ve temizleyicidir.
                                       Kötülükler mahv yoluyla Allah tarafından
                                       affedilir, tebdîl yoluyla iyiliklere
                                       çevrilmektedir.








                                                                              252
   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259