Page 35 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 35

eserin mantık bölümü
                          M
                   Şerhu’l-Mevâkıf’ın
                                 ’ın
                            evâkıf
                   Şerhu’l-
                   Şerhu’l-
                            evâkıf
                          M
             tavrını Şerhu’l-Mevâkıf’ın                                    eserin mantık bölümü
             tamamına yansıtmış,
                                                                              tasavvurât
             tamamına yansıtmış,
             tamamına yansıtmış,                                              tasavvurât ve tasdîkat
             tamamına yansıtmış,
             Îcî’nin Urmevî için
                                                                                konularını içeren iki
             Îcî’nin U rme vî için                                              konularını içeren iki
             Îcî’nin Urmevî için
                                                                                  kısma ayrılmıştır.
             kullandığı “saygı”                                                   kısma ayrılmıştır.
             kullandığı “saygı”
             ifadelerine dahi                                                       İki bab şeklinde
                                                                                    İki bab şeklinde
             yer vermemiştir.                                                        taksim edilen ve
                                                                                     taksim edilen ve
                                                                                      toplam dokuz
             Bir taraftan                                                             toplam dokuz
             Gazzâlî’ye                                                                fasıldan oluşan
             (kelâma), diğer                                                            birinci kısımda
             taraftan ise                                                               mantık
             Konevî’ye                                                                  ilmine olan
             (nazarî                                                                    gereksinim,
             tasavvufa)                                                                 bu ilmin
             karşı örtük bir                                                            konusu ve
             itiraz olarak                                                             beş tümel
                                                                                      incelenmektedir.
             dile getirilen                                                           incelenmektedir.
                                                                                     Üç bab şeklinde
             bu görüşler                                                             Üç bab şeklinde
             Urmevî’nin                                                            düzenlenip, toplam
                                                                                   düzenlenip, toplam
                                                                                 yirmi üç fasıldan
             hayatının sonlarına
             hayatının sonlarına                                                 yirmi üç fasıldan
                                                                              oluşan ikinci kısımda ise
             doğru değil, çok daha
             doğru değil, çok daha                                            oluşan ikinci kısımda ise
             öncesinden şekillenmeye                                       önerme ve kıyas konuları         İmparator ll.
             öncesinden şekillenmeye
                                                                           önerme ve kıyas konuları
                                                                                                            Frederick’in mührü
                                                                       işlenmiştir.
             başlamıştır ki bunun en önemli
             başlamıştır ki bunun en önemli                            işlenmiştir.
             delili Letâifü’l-hikme’nin Fârâbîci             ii) Levâmiu’l-Metâli: Mantık konusunda
             kurgusudur.                                  kaleme alınan bu eser, Urmevî’nin Metâliu’l-
                                                          envâr adlı kitabının birinci kısmına kendisi
             Öne Çıkan Eserleri                           tarafından yazılan Arapça şerhtir.
             Urmevî; usûl, fıkıh, kelam, cedel/hilaf, mantık   iii) el-Îdâh fî Şerhi’l-Mû’cez: Mantık konusunda
             ve felsefe gibi çeşitli alanlarda telif, telhis ve şerh   kaleme alınan bu eser, Efdaluddin Hûnecî’nin
             türünde kaleme alınan Arapça ve Farsça eserlerin   Mûcez’i üzerine Urmevî tarafından yazılan

             müellifidir. Onun et-Tahsîl, Metâliu’l-envâr ve   Arapça şerhtir.
             el-Fark gibi irili ufaklı bazı eserleri hem kendi   iv) Letâifü’l-hikme: Urmevî’nin, Fahreddin
             döneminde hem de kendisinden sonra geniş     Râzî’nin yarım kalan Letâifü’l-Gıyâsiyye’sini
             yankı uyandırmış, İslâm düşünce tarihine yön   tamamlamak üzere Konya’da kaleme aldığı
             veren metinler arasına girmeyi başarmıştır. Bu   Farsça eserdir. Hikmet-i ilmî ve hikmet-i amelî
             eserlerden bir kısmını aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:  şeklinde iki ana bölümden oluşan Letâifü’l-

                                                          hikme’nin ilk bölümünde usûlüddin (itikad) ve
             i) Metâliu’l-envâr: Urmevî’nin Arapça kaleme
             alınan en meşhur eserlerinden olup nispetiyle   fürûuddin (fıkıh), ikinci bölümünde ise ahlâk,
             ilgili herhangi bir kuşku yoktur. Mantık ve   ev idaresi ve siyaset konuları ele alınmaktadır.
             hakiki ilimler şeklinde iki bölümden oluşan   v)  Şerhu’l-İşârât ve’t-tenbîhât: Adından da belli
                                                        33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40