Page 35 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 35
eserin mantık bölümü
M
Şerhu’l-Mevâkıf’ın
’ın
evâkıf
Şerhu’l-
Şerhu’l-
evâkıf
M
tavrını Şerhu’l-Mevâkıf’ın eserin mantık bölümü
tamamına yansıtmış,
tasavvurât
tamamına yansıtmış,
tamamına yansıtmış, tasavvurât ve tasdîkat
tamamına yansıtmış,
Îcî’nin Urmevî için
konularını içeren iki
Îcî’nin U rme vî için konularını içeren iki
Îcî’nin Urmevî için
kısma ayrılmıştır.
kullandığı “saygı” kısma ayrılmıştır.
kullandığı “saygı”
ifadelerine dahi İki bab şeklinde
İki bab şeklinde
yer vermemiştir. taksim edilen ve
taksim edilen ve
toplam dokuz
Bir taraftan toplam dokuz
Gazzâlî’ye fasıldan oluşan
(kelâma), diğer birinci kısımda
taraftan ise mantık
Konevî’ye ilmine olan
(nazarî gereksinim,
tasavvufa) bu ilmin
karşı örtük bir konusu ve
itiraz olarak beş tümel
incelenmektedir.
dile getirilen incelenmektedir.
Üç bab şeklinde
bu görüşler Üç bab şeklinde
Urmevî’nin düzenlenip, toplam
düzenlenip, toplam
yirmi üç fasıldan
hayatının sonlarına
hayatının sonlarına yirmi üç fasıldan
oluşan ikinci kısımda ise
doğru değil, çok daha
doğru değil, çok daha oluşan ikinci kısımda ise
öncesinden şekillenmeye önerme ve kıyas konuları İmparator ll.
öncesinden şekillenmeye
önerme ve kıyas konuları
Frederick’in mührü
işlenmiştir.
başlamıştır ki bunun en önemli
başlamıştır ki bunun en önemli işlenmiştir.
delili Letâifü’l-hikme’nin Fârâbîci ii) Levâmiu’l-Metâli: Mantık konusunda
kurgusudur. kaleme alınan bu eser, Urmevî’nin Metâliu’l-
envâr adlı kitabının birinci kısmına kendisi
Öne Çıkan Eserleri tarafından yazılan Arapça şerhtir.
Urmevî; usûl, fıkıh, kelam, cedel/hilaf, mantık iii) el-Îdâh fî Şerhi’l-Mû’cez: Mantık konusunda
ve felsefe gibi çeşitli alanlarda telif, telhis ve şerh kaleme alınan bu eser, Efdaluddin Hûnecî’nin
türünde kaleme alınan Arapça ve Farsça eserlerin Mûcez’i üzerine Urmevî tarafından yazılan
müellifidir. Onun et-Tahsîl, Metâliu’l-envâr ve Arapça şerhtir.
el-Fark gibi irili ufaklı bazı eserleri hem kendi iv) Letâifü’l-hikme: Urmevî’nin, Fahreddin
döneminde hem de kendisinden sonra geniş Râzî’nin yarım kalan Letâifü’l-Gıyâsiyye’sini
yankı uyandırmış, İslâm düşünce tarihine yön tamamlamak üzere Konya’da kaleme aldığı
veren metinler arasına girmeyi başarmıştır. Bu Farsça eserdir. Hikmet-i ilmî ve hikmet-i amelî
eserlerden bir kısmını aşağıdaki gibi sıralayabiliriz: şeklinde iki ana bölümden oluşan Letâifü’l-
hikme’nin ilk bölümünde usûlüddin (itikad) ve
i) Metâliu’l-envâr: Urmevî’nin Arapça kaleme
alınan en meşhur eserlerinden olup nispetiyle fürûuddin (fıkıh), ikinci bölümünde ise ahlâk,
ilgili herhangi bir kuşku yoktur. Mantık ve ev idaresi ve siyaset konuları ele alınmaktadır.
hakiki ilimler şeklinde iki bölümden oluşan v) Şerhu’l-İşârât ve’t-tenbîhât: Adından da belli
33