Page 75 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 75

SİRÂCEDDİN URMEVÎ’DE METAFİZİK VE KELAM:
             FELSEFE-DİN İLİŞKİSİNDE YENİ


             BİR PERSPEKTİF






             TUNA TUNAGÖZ




             Sirâceddin Urmevî (1198–1283), XIII.        önemli unsur, baş tarafta telifin gerekçesini
             yüzyıl İslam düşüncesinin önde gelen        açıklamasıdır:
             isimlerinden biridir. Urmiye ve Musul’daki    İmdi, samimi kardeşim –Allah seni doğru yola
             eğitim sürecinin ardından Dımaşk,             ulaştırsın, saadet nasip etsin ve saadetini daim
             Kahire ve Sicilya’da ilmî ve bürokratik       eylesin– vaktiyle benden filozofların çoğuna
             görevlerde bulunan Urmevî, yaklaşık 1257      bile karmaşık gelen, metafizik biliminin
             yılında Konya’ya yerleşmiş ve bilinen son     konusunu, kelam biliminin konusunu ve
             eseri Risâle fi’l-Fark beyne mevzûayi’l-ilmi’l-  ikisinin konuları arasındaki farkı sana
             ilâhî ve’l-kelâm’ı (Metafizik ve Kelamın      açıklamamı istemiştin. Ortadan kalkmasını
             Konuları Arasındaki Fark Hakkında Risale)     umduğum bir engel, vereceğim cevapla sana
             burada kaleme almıştır. Metafizik ve
             kelamın konuları üzerinden yaptığı            sağlayacağım yardımın gecikmesine neden
                                                           oldu. Ricanı tekrarlayınca, bu engelin zarar
             değerlendirmelerle bilimler hiyerarşisine     verme durumu ihtimalken zorunlu hale
             ve din-felsefe ilişkisine yeni bir perspektif
             kazandırmaya çalışan bu eser, onun yine       geldi. Ricanı yerine getiriyor ve böylece sana
             burada kaleme aldığı Letâifü’l-hikme,         yardımcı oluyorum. En büyük destekçi olan
                                                           Allah’ın desteğine yöneliyorum. Başarı Allah
             Şerhu’l-İşârât ve’t-tenbîhât, Beyânü’l-hakk ve
             lisânü’s-sıdk’ta nüveleri bulunan yaklaşımının   sayesindedir.
             oldukça ileri bir aşamasına tekabül eder.   Kullanılan ifadelerden hareketle, çalışmanın
             Dolayısıyla onun aşağıda tasvir edilecek    ilk aşamasının, “Risâle” kavramının kelime
             özgün ve yenilikçi görüşleri Konya’da       anlamına birebir uygun düşecek şekilde, bir
             geliştirildiğini ifade etmek gerekir.       mektup/cevabî yazı olduğu ifade edilebilir.
                                                         Sorunun ve cevabın muhatabının kimliği
             Eserin günümüze ulaşan el yazmaları,
             metnin iki ayrı versiyonu olduğunu          belirsizdir.
             göstermektedir. İlk telifin, yaklaşık 1333   Urmevî ikinci metinde yukarıdaki kısmı
             senesinde kopyalanan tek nüshası vardır     çıkarmış, sonraki bölümlerde öze ilişkin
             ve başlığı olmayan, eksik bir metindir      olmayan küçük düzenlemeler yapmıştır:
             (Süleymaniye Kütüphanesi, Fatih 3176,       “C (cîm): Metafiziğin konusunun özel bir
             113b-114a). Bu metni sonrakinden ayıran en   mevcut olması bakımından özel bir mevcut







                                                        73
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80