Page 23 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 3. Sayı
P. 23
tespihini koparıp mezar odasına attığı bunu
almak için de bir küçük kız çocuğunun
mezar odasına indirildiği anlatılmaktadır.
Gümüş kafesin alt kısmında mezar odası
girişinin üst kısmında Miracı Simpaye
olarak adlandırılmış iki basamaklı gümüş
eşik bulunmaktadır. Gümüş Eşik her yıl
17 Aralık tarihinde yapılan Şeb-i Arus
Duası’ndan sonra Mevlevî muhipleri ve
ziyaretçiler tarafından tazimle selamlanıp,
saygı gösterdikleri, yüzlerini sürdükleri bir
makamdır.
Semâhâne
Yaptıranı ve mimarı kesin olarak bilinmeyen
Semâhânenin, müzede bulunan III.
Selim Dönemi’ne ait puşide aynalığındaki
Matbah-ı şerifte bulunan Mezar sandukasının kuzey tarafında, kitabeye göre Kanunî Sultan Süleyman
sema talim çivileri Osmanlı dönemi Vezirlerinden Maraş döneminin sonunda yaptırılmış olduğu
Mîrimîrânı Mahmud Paşa tarafından düşünülmektedir.
16. yüzyılda Kalemkâr İlyas adlı bir Mevlânâ Türbesi’nin kuzey tarafında
sanatçıya gümüş kafes yaptırılmıştır. yer alan Post Kubbesi’ne bitişik olarak
Kafesin alınlığında bitkisel motifler kesme taştan, kare planlı olarak Mevlevî
arasında şair Mani’ye ait otuz iki beyitlik dervişlerinin sema yapması için inşa
şiir bulunmaktadır. Kafesin iki kanatlı ettirilmiştir. Müze Müdürlüğü tarafından
kapısından mezar sandukasını yanına 1996 yılında yapılan temel güçlendirme
geçilebilmektedir. Gümüş kafesin batı çalışmalarında semâhânenin zemininde
yönünde Osmanlı Padişahlarının türbeyi Selçuklular döneminde yapılmış olan
ziyaret ettikleri zaman oturmaları için mescidin duvarları, zemin döşemeleri,
yerden 15.cm kadar yükseltilmiş padişah alçı ve çininin birlikte kullanıldığı mihrap
köşkü yer almaktadır. süslemeleri ile iki sıralı mezarlar açığa
Türbenin en çok merak edilen kısmı mezar çıkartılmıştır.
odasıdır. Mezar odasının girişi IV. Murat’ın Semâhânenin güney tarafı Mevlânâ’nın
Revan Seferi sırasında mezar odasına türbesine bakmaktadır. Batı yanında bitişik
inmek istemesinden sonra gümüş levhalarla olarak yapılmış mescit yer almaktadır. Kuzey
kapattırılmıştır. Mevlevî kaynaklarında tarafında da sema ayininde musikiyi icra
padişahın mezar odasına girmesine izin edenlerin oturmaları için yerden yüksekçe
verilmediği, padişahında hiddetlenip yapılmış mutrip ile mutribin bitişiğinde
22