Page 162 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 162
Hadis Eserleri: 8, 9, 10, 11, 42, 43, 86, 106, onun bu eseri devrinin önemli isimlerine
108, 112 (toplamda 26 cilt). ve âlimlerine okuttuğunu gösteren sema
kayıtlarını barındırmaktadır.Dolayısıyla
Fıkıh Eserleri: 20, 21, 66, 68, 72 (toplamda
6 cilt). Konevî’nin aynı zamanda hadis âlimi
olduğunu söylemek gerekir. Kütüphanede
Kelam Eserleri: 25, 60, 61, 69, 77, 87 önemli sayıda tefsir eseri mevcuttur. Birkaç
(toplamda 6 cilt). eser verdiği bu ilim yine onun yakından
Dilbilim, Şiir ve Edebiyat Eserleri: 38, ilgilendiği sahalardan biridir. Fıkıh ve
39, 40, 41, 64, 65, 73, 88, 91, 95, 96, 97, 100, kelam eserlerinin azlığı dikkat çekicidir.
102, 103, 110 (toplamda 17 cilt) Vasiyetinde dostlarından cenazesini “fıkıh
kitaplarında zikredildiği gibi değil, hadis
Tasavvuf Eserleri: 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, kitaplarında zikredildiği gibi yıkamalarını”
19, 35, 45, 49, 51, 53, 54, 58, 62, 67, 71, 85, 90, istemesi, temayülüne dair açık işaretler
94 (toplamda 60 cilt). sunmaktadır. Toplamda on cilde ulaşan
Felsefe Eserleri: (mantık, fizik, tıp eserlerinin varlığı, listenin telif edildiği
metafizik): 22, 24, 32, 44, 46, 47, 55, 76, 82, zamanda altmış yaşına ulaşan Konevî’nin
84, 92, 99, 113 (toplamda 14 cilt) sağlık sorunlarıyla ilişkilendirilebilir. Arapça
dilbilimi, şiir ve edebiyat eserleri bu ilimlere
Tıp Eserleri: 27, 29, 33, 50, 59, 78, 79, 89, olan ilgisini izhar etmektedir. Listenin
104 (toplamda 10 cilt). hazırlandığı zamanda sadece çok disiplinli
Astronomi Eserleri: 26, 30, 56, 83 bir eserin içinde karşılık bulan mantık,
(toplamda 4 cilt). Konevî’nin en uzak olduğu alanlardan
biridir. Ekberî düşüncenin farklı felsefî
Coğrafya Eseri: 80 (1 cilt).
geleneklere olan ilgisi bu türden eserlerin
Tarih Eseri: 101 (1 cilt). varlığıyla karşımıza çıkmaktadır. Fakat
vasiyetinde felsefî eserlerinin satılmasını
Okült İlimler (astroloji, havas, vefk
vs.): 28, 31, 34, 36, 37, 57, 70, 74, 75, 93, 107 istediğine göre, onun bu ilimlerle gönül
(toplamda 13 cilt). bağının olmadığı söylenebilir. Son sıradaki
çalışmalar Konevî’nin okült ilimlere özel bir
Fark edileceği üzere, kütüphanedeki ilgiye sahip olduğunu göstermektedir.
eserlerin çoğunluğu tasavvufî içeriğe
sahiptir. Başta İbnü’l-Arabî metinleri olmak Konevî’nin vasiyetinin bazı nüshalarında,
üzere vahdet-i vücûd düşüncesini anlatan istinsahın Akşemseddin’in (ö. 863/1459)
çok sayıda eserin varlığı, kütüphaneyi bir kitabının ardına eklediği 856/1452
vahdet-i vücûd kütüphanesi ve merkezi tarihli nakline(büyük ihtimalle er-
yapmaktadır. Hadis çalışmalarının yoğunluğu Risâletü’n-nûriyye’nin elimizde olmayan
ve kendi telifleri, Konevî’nin hadis ilmine müellif nüshasının sonundaki eke)
olan yakınlığını ortaya çıkarmaktadır. dayandığına yönelik ibareler mevcuttur.
Mecdüddin İbnü’l-Esîr’e ait Câmiu’l-usûl’ün Bu bilgi Akşemseddin’in Konevî
kütüphanede yer alan on ciltlik nüshası, zaviyesini ve kütüphanesini ziyaret
ettiğini ve kütüphaneden istifade ettiğini
160