Page 162 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 162

Hadis Eserleri: 8, 9, 10, 11, 42, 43, 86, 106,   onun bu eseri devrinin önemli isimlerine
                                       108, 112 (toplamda 26 cilt).               ve âlimlerine okuttuğunu gösteren sema
                                                                                  kayıtlarını barındırmaktadır.Dolayısıyla
                                       Fıkıh Eserleri: 20, 21, 66, 68, 72 (toplamda
                                       6 cilt).                                   Konevî’nin aynı zamanda hadis âlimi
                                                                                  olduğunu söylemek gerekir. Kütüphanede
                                       Kelam Eserleri: 25, 60, 61, 69, 77, 87     önemli sayıda tefsir eseri mevcuttur. Birkaç
                                       (toplamda 6 cilt).                         eser verdiği bu ilim yine onun yakından
                                       Dilbilim, Şiir ve Edebiyat Eserleri: 38,   ilgilendiği sahalardan biridir. Fıkıh ve
                                       39, 40, 41, 64, 65, 73, 88, 91, 95, 96, 97, 100,   kelam eserlerinin azlığı dikkat çekicidir.
                                       102, 103, 110 (toplamda 17 cilt)           Vasiyetinde dostlarından cenazesini “fıkıh
                                                                                  kitaplarında zikredildiği gibi değil, hadis
                                       Tasavvuf Eserleri: 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18,   kitaplarında zikredildiği gibi yıkamalarını”
                                       19, 35, 45, 49, 51, 53, 54, 58, 62, 67, 71, 85, 90,   istemesi, temayülüne dair açık işaretler
                                       94 (toplamda 60 cilt).                     sunmaktadır. Toplamda on cilde ulaşan
                                       Felsefe Eserleri: (mantık, fizik,          tıp eserlerinin varlığı, listenin telif edildiği
                                       metafizik): 22, 24, 32, 44, 46, 47, 55, 76, 82,   zamanda altmış yaşına ulaşan Konevî’nin
                                       84, 92, 99, 113 (toplamda 14 cilt)         sağlık sorunlarıyla ilişkilendirilebilir. Arapça
                                                                                  dilbilimi, şiir ve edebiyat eserleri bu ilimlere
                                       Tıp Eserleri:  27, 29, 33, 50, 59, 78, 79, 89,   olan ilgisini izhar etmektedir. Listenin
                                       104 (toplamda 10 cilt).                    hazırlandığı zamanda sadece çok disiplinli

                                       Astronomi Eserleri: 26, 30, 56, 83         bir eserin içinde karşılık bulan mantık,
                                       (toplamda 4 cilt).                         Konevî’nin en uzak olduğu alanlardan
                                                                                  biridir. Ekberî düşüncenin farklı felsefî
                                       Coğrafya Eseri: 80 (1 cilt).
                                                                                  geleneklere olan ilgisi bu türden eserlerin
                                       Tarih Eseri: 101 (1 cilt).                 varlığıyla karşımıza çıkmaktadır. Fakat
                                                                                  vasiyetinde felsefî eserlerinin satılmasını
                                       Okült İlimler (astroloji, havas, vefk
                                       vs.): 28, 31, 34, 36, 37, 57, 70, 74, 75, 93, 107   istediğine göre, onun bu ilimlerle gönül
                                       (toplamda 13 cilt).                        bağının olmadığı söylenebilir. Son sıradaki
                                                                                  çalışmalar Konevî’nin okült ilimlere özel bir
                                       Fark edileceği üzere, kütüphanedeki        ilgiye sahip olduğunu göstermektedir.
                                       eserlerin çoğunluğu tasavvufî içeriğe
                                       sahiptir. Başta İbnü’l-Arabî metinleri olmak   Konevî’nin vasiyetinin bazı nüshalarında,
                                       üzere vahdet-i vücûd düşüncesini anlatan   istinsahın Akşemseddin’in (ö. 863/1459)
                                       çok sayıda eserin varlığı, kütüphaneyi     bir kitabının ardına eklediği 856/1452
                                       vahdet-i vücûd kütüphanesi ve merkezi      tarihli nakline(büyük ihtimalle er-
                                       yapmaktadır. Hadis çalışmalarının yoğunluğu   Risâletü’n-nûriyye’nin elimizde olmayan
                                       ve kendi telifleri, Konevî’nin hadis ilmine   müellif nüshasının sonundaki eke)
                                       olan yakınlığını ortaya çıkarmaktadır.     dayandığına yönelik ibareler mevcuttur.
                                       Mecdüddin İbnü’l-Esîr’e ait Câmiu’l-usûl’ün   Bu bilgi Akşemseddin’in Konevî
                                       kütüphanede yer alan on ciltlik nüshası,   zaviyesini ve kütüphanesini ziyaret
                                                                                  ettiğini ve kütüphaneden istifade ettiğini








                                                                              160
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167