Page 203 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 203
KONYA ŞER’İYYE SİCİLLERİNE GÖRE
SADREDDİN-İ KONEVÎ VAKFI VE
KÜTÜPHANESİ İLE İLGİLİ BERATLAR
RECEP KANKAL
Sadreddin-i Konevî, döneminin ilmen ve gibi bölgelere gittiği, oradaki alim ve sûfîlerle
fennen muteber sayılan isimlerindedir. Aslen ilişki kurduğu anlaşılmaktadır. 33 sene
Malatyalı ise de Konya’da yetişmiştir. Henüz Konya’da yaşayan Sadreddin-i Konevî, burada
çocuk yaşta iken babası vefat etmiştir. O vefat etti ve defnedildi.
tarihte Şam’da bulunmakta olan Muhyiddin-i Sadreddin-i Konevî’nin vefatının ardından,
Arabî, bilhassa lisan talimi için Konya’ya
gelmiş ve bu sırada dul bulunan Konevî’nin onun şahsiyeti ile ilgili Osmanlı arşiv
validesiyle evlenmiştir. Muhyiddin-i Arabî; vesikalarına göz atıldığında hayatı ve ailesi
tefsir, hadis, tasavvuf, kelâm, hikmet hakkındaki belgelere denk gelinememiştir.
ilimlerinde asrının öncü isimlerindendir. Daha çok Konya’da kurulmuş Şeyh
Sadreddin-i Konevî Vakfı, cami ve türbesinin
Konevî hicrî 671 tarihinde vefat etmiştir, tamiri ile ilgili belgelerle karşılaşılır. Mahkeme
kabri Konya’da istasyon caddesindedir. kayıtlarını içeren Konya Şer’iyye Sicilleri de
Çoğu zaman Sadreddin-i Konevî’nin ilim ve Konya’nın sosyo-ekonomik yapısı dışında
irfan meclislerinde hazır bulunan Mevlânâ Sadreddin-i Konevî hakkında bilgiler
Celaleddin-i Rûmî hazretleriyle aralarında bulmamıza olanak sağlıyor. Şimdiye kadar
dostluk ve yakınlık bulunduğundan sohbetleri üzerinde çalışma yapılan Konya Şer’iyye
sırasında Celaleddin’e “Mevlânâ” tabiriyle Sicilleri’ni incelediğimizde daha çok Konya’nın
hitap etmesi sonrası “Mevlânâ” lakabının merkezinde yer alan Sadreddin-i Konevî
şöhret bulunmasında etkili olmuştur. Hz. Mahallesi’nde geçen olayların ağırlıkta olduğu
Mevlânâ’nın vefatıyla, vasiyetleri üzere dikkat çeker. Bunun dışında Sadreddin-i
Sadreddin-i Konevî imamet eylemiştir. Konevî Vakfı ile ilgili hükümler de mevcuttur.
Konevî’nin yirmi civarında telif eseri Bu bağlamda sicillerde kayda geçen beratları
mevcuttur. incelediğimizde vakfa mütevellî ve tabbah
Muhyiddin-i Arabî’nin ölümünden bir süre atamaları, kütüphaneye bir hâfız-ı kütüb
sonra 1241 yılında Konya’ya giden Sadreddin-i tayini, mescide hitabet, vâiz ve nâsih atamaları,
Konevî, burada, 1274’te vefatına kadar ikamet vakfa bağlı camie müezzin ve sermahfel
etti. Konya’ya gelişi bir menkıbede Konya atamaları ile ilgili beratların var olduğunu
eşrafından birinin oğlunu tedavi etmesiyle görürüz. Sadreddin-i Konevî vakfıyla ilgili
irtibatlandırılır. Konevî’nin Mısır, Şam, Hicaz beratlar hakkında 1, 5, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17,
Şeyh Sadreddin-i Konevî Vakfı’na tabbâh tayini ile ilgili hüküm
201