Page 12 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 12
Avrupa’ya, güney limanlarından da Akdeniz ettiği bir bütünsellik içindedirler. Bu hayat
üzerinden Batı Avrupa’ya erişiyordu. tarzının ardında ise onu oluşturan, teşvik
eden ve geliştiren değerler sistemi yer alır.
O sırada Avrupa bu malları satın alacak,
kullanacak kadar zengin ve görgülüydü. Bu sistem İslâm Medeniyet Tasavvuru’nun
Konya böyle bir süreçte İslâm Medeniyet Hazreti Peygamber’den başlayan ve farklı
Tasavvuru’na ait bir şehir olarak ortaya çıktı. coğrafyalarda farklı biçimlere bürünerek
Sadece işlev boyutunu ifade eden inşa ile devam eden, ama sünnî özü itina ile koruyan
değil, simge boyutunu hayata geçiren büyük değerler sistemidir. Bu olgu 13.yüzyılın
anıtlarıyla gerçek bir payitaht oldu. ortalarında gerçekleşen Moğol istilasından
sonra da aynen devam etmiştir. Çünkü
Sözünü ettiğimiz dönemde yani 12. yüzyıl Moğollar sadece fizikî bir güçtür. Bu gücün
sonu 13.yüzyıl başında Konya gerçek bir ardında onu destekleyen fikrî ve derûnî bir
payitahttır. Ve her gerçek payitaht gibi onun sistem söz konusu değildir. Nitekim 14. yüzyıl
da kendisini destekleyen, kendisine bağlı başlarında Moğolların da Anadolu Selçuklu
olan şehirleri vardır. Orta Anadolu’yu ve realitesi içinde eriyip kaybolduklarını
kısmen Doğu Anadolu’yu bu gözle gezdiğiniz görürüz.
zaman, gerek Büyük Selçuklular’ın gerek
Anadolu Selçukluları’nın oradaki şehirlerde Anadolu siyasal taksiminde Denizli’den
inşa ettikleri hem işlevi hem simgesi olan batıya doğru Ege’ye kadar olan coğrafya
yapıları görüyoruz. Bu yapılar da aynı 14.yüzyıl başlarında Türklere açılmaya başladı.
Konya gibi belli bir hayat tarzının cereyan Çünkü IV. Haçlı Seferi sebebiyle Bizans
İmparatorluğu’nun o coğrafyayı muhafaza
10