Page 13 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 13

edecek gücü                                                          özelliğini muhafaza
             kalmamıştır. Türkler                                                 etmektedir.
             Ege’yle tanıştılar.                                                  Bundan kısa bir
             Ege sadece bir deniz                                                 müddet önce bir
             değildi. O zamanki                                                   doktora öğrencim
             dünyanın merkezi                                                     tezini tamamlayarak
             olan Akdeniz’e ciddi                                                 doktor ünvanını
             bir çıkış kapısıydı.                                                 aldı. Tez konusu
             Akdeniz ise o günkü                                                  ana hatlarıyla
             dünyanın ekonomik                                                    Osmanlı Devleti’nde
             kalbiydi. Zira dünya                                                 demiryollarının
             ticareti oradan                              getirdiği kentsel gelişme ve dönüşüm
             geçiyordu. Bu uzun bir hikâyedir. Akdeniz’e   hakkındaydı. Bu doktora çalışmasında şu husus
             çıktığınız anda, orada var olmak için Adaları   çok net olarak ortaya çıkmıştır. Avrupa’da
             ve Balkanları hatta Akdeniz’in güney kıyılarını   karaya sıkışmış olan Alman İmparatorluğu
             kontrol etmek mecburiyetindesinizdir. Tabi   dünyaya açılmak zorundaydı. Bu mecburiyeti
             buna aradaki bir geçiş denizi olan Marmara ve   19.yüzyıl sonu ve 20.yüzyıl başında Berlin-
             Akdeniz’in bir büyük gölü olan Karadeniz’de   Bağdat hattını inşa ederek yerine getirmek
             dahildir. İstanbul’un payitaht olması        istedi. Böylece İngilizlerin hâkimiyetinde
             kanaatimize göre Türklerin Akdeniz’e çıkışları   olan Süveyş’e alternatif bir ulaşım yolu ve yine
             ve burada tutunmak için yukarıda sözü edilen   İngilizlerin hâkimiyetinde olan Hindistan’a
             coğrafyalarda hâkimiyet kurmaları zaruriyetiyle   Basra üzerinden bir başka rakip bölge ortaya
             ilgilidir. Konya tarihteki görevini hakkıyla,   koyacaklardı. Bu güzergâh üzerinde Konya’nın
             şerefli bir şekilde yaptıktan sonra makamını   çok önemli bir yeri var. Çünkü muhteşem bir
             İstanbul’a terk etmiştir.                    ovası mevcut ve bu ovayı sulamak üzere batıda

             Üniversite yıllarında Konya’da birçok        büyük bir göl yer almakta. Kayzer’in projesine
             arkadaşım oldu. Bu kimselerde diğer          göre Beyşehir Gölü’nden yola çıkan kanallarla
             vilâyetlerdeki arkadaşlarımdan farklı olan   Konya ovası sulanacak, burada üretilen
             bir şeyler seziyor, ama adını koyamıyordum.   tahıl demiyoluyla Alman İmparatorluğu’nu
             Akademik hayatta da Konyalı dostlarım oldu   besleyecekti. Konya aynı zamanda Bağdat’tan
             ve hâlâ da varlar. Yukarıda sözünü etmeye    gelen ve o bölgenin ürünlerini getiren
             çalıştığım süreç bana şunu söylüyor. Bir baş   katarların bir aktarma merkezi olarak da görev
             şehre mensup olmak, sadece bilgi bakımından   yapacaktı. Bu proje başladı ama bitmeden
             değil görgü ve duyuş bakımından da çok       Birinci Dünya Savaşı patlak verdi. Projenin
             farklı bir şey olsa gerek. Bugün gerek mazide   akim kalmasına rağmen başlangıçtaki müspet
             hatırladığım Konyalı arkadaşlardan, gerek    etkilerini o dönemin Konya’sında yakalamak
             hâlen temas ettiğim dostlardan edindiğim     hâlâ mümkündür. Kanaatimize göre savaşın
             intiba odur ki; Konya bugün hâlâ belki       galibi olan İngilizler, Almanları cezalandırırken
             siyâsî bakımdan değil, ama manevî ve fikrî   bu cezadan ciddî bir pay da Konya’nın hesabına
             tercihleri bakımından bir payitaht olma      yazmışlardır.








                                                        11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18