Page 64 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 3. Sayı
P. 64
Vakfiyeler: nakl u kıraat olunub semâ ve safa olunmağla
Bursa’dan Medine’ye Uzanan El ol makam-ı dilgüşa bir mertebe nur u safa
tahsil itmiştir ki...” Dede’nin vakfiyesinin en
Bu bölümde Bursa Mevlevîhânesi ile ilgili iki önemli tarafı ise Medine’ye Ashab-ı Suffa’ya
vakfiye tanıtılacaktır. Bunlardan biri Ahmed kadar uzanan bir muhabbeti belgeleyen şu
Cünûnî Dede’ye, ikincisi Muhammed ifadelerdir:
Kalanisî’ye aittir.
“...Eğer mürur-ı eyyam ve kürur-ı şuhur
u a’vam ile hangah-ı mezburde fukara-yı
I. Mevleviyyeden kimesne olmayub semâ
ve safa vu ayin-i Hazret-i Mevlânâ icra
Cünûnî Dede’nin 1026 tarihini taşıyan olunmaz ise mahdud-ı mezburun amme-i
vakfiyesinin ilk satırları çok farklı bir menafii Medine-i Münevverede -ala sakiniha
konuya; insanın istidat ve kabiliyetlerine tahiyyat-ı mükerrere- Ashab-ı Suffa dimekle
göre yaptığı hizmetlerin tasnifine ayrılmıştır:
marufetü’l-ittisam olan fukara ve sulehâ-yı
1. Menba-ı fezail-i ilmiyye olanlar sultanu’l- kirama sarf oluna..”
ulema olur. Ev, fırın, su kübü ve ağaçların gelirlerinden
2. Mecma-ı kemâlât-ı aliyye olanlar molla, oluşan vakıf şu anlamlı dua ile sona
3. Calis-i seccade-i şeriat olanlar medâr-ı ermektedir: “Dergâh-ı azamet-i penah-ı
salah-ı din, ilahdan mütazarradır ki ila yevmi’l-haşr ve’l-
4. Haris-i mülk ü millet olanlar nazzâm-ı mizan, zikrolunan hangâh-ı safvet-nişan taife-i
âlem ve gavs-ı müslimin, dervişana aşiyan olub bu cemiyet perişan
5. Mahza zât-ı alişanına ve cezbe-i aşka talib olmaya amin...”
olanlar meczûb ve dîvâne,
6. Menba-i ilm ü irfân ve maden-i meşhûd-ı Vakıf, Cünûnî Dede’nin yerine geçen “halife
ikan olanlar ârif-i yegâne, ve mesnevîhan ve mürşid ve mürebbi-i
7. Tahsil-i hakîkat ve tekmil-i tarîkat idenler dervişan olan zât-ı alişana...” meşrut
fukaraya mürşid, kılınmıştır. 29
8. Kimi de hayır ve hasenata delâlet ider.
Vakfiyede ismi geçen Mevlevîhâneler II.
şunlardır: Konya, İstanbul, Edirne, Selanik,
Mısır, Haleb, Şam ve Bağdat. Saray Mahallesi’nden Muhammed b. Yusuf
el-Kalanisî tarafından kurulan vakfiye de
Ahmed Dede’nin ifadelerinden vakıf 1026 tarihini taşımaktadır. Bir Mevlevî
gelirleri şu üç gaye için kullanılacaktır: dervişi olan Kalanisî “maye-i muhteşemî
1. Dervişan ile cemiyet, hidmet-i dervişanest” fehvasınca Dikencik
2. Mesnevî-i Şerif nakl ü kıraat, Köyü yakınında Çakal Ormanı denen yerde
3. Semâ ve safa ile ayin-i hazret-i Mevlânâ’yı icra.
“...Ve her haftada iki gün dervişan-ı dilrişan 29 Süleymaniye Ktp. Lala İsmail Kit. nu. 737. 81b-86a. Bu vakfiyeleri
mutâd üzre alî cemiyet idüb Mesnevî-i Şerif temin edip gönderme lütfunda bulunan Dr. Barihuda Tanrıkorur Hanıme-
fendi’ye teşekkür ederim.
63