Page 59 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 3. Sayı
P. 59
Bursa
Mevlevîhânesi
yıkılmadan önceki
harap hali
mevlevîhânenin bulunmaması tuhaf değil mi” Bursa Mevlevîhâneleri
ifadesiyle karşılaştı. Çelebi Efendi’yi ikinci
defa reddedemezdi. Ahmed Dede, daha 1. Bursa’da ilk Mevlevîhâne kaplıca yolunda
önceki yıllarda Bağdat’ta gördüğü bir rüyayı da Demirhisar diye bilinen yerde Hayreddin
hatırlayınca teklifi kabul etti. b. Garib tarafından yaptırılmış ve Mevlevî
dervişlerine vakfedilmiştir. Daha sonraki
Yeğeni Salih’i yanına alarak Bursa’ya gelen yıllarda Dîvâne Mehmed, zâviyeyi
8
Ahmed Dede, Güldeste’ye göre, “Sedbaşı genişleterek tamir ettirmiştir. Şeriyye
kurbünde vaki meşâyih-i sütûde-siyerden Sicilleri’ndeki kayıtlardan anlaşıldığına
Şeyh Yakub Efendi Zâviyesi’ne,” Sefîne’ye göre Mustafa b. Ahmed 926/1519’da
9
göre ise “Cami-i Kebîr civarındaki vaki Mevlevîhâne’nin şeyhidir. 1020/1611’de ise
10
zâviye-i kadime-i Mevleviyyeye” inmişlerdir. dergâh oturulamayacak durumdadır. 11
Sefîne’nin bu ifadesi haklı olarak “Bursa’da
daha önce mevlevîhâne var mıydı?” sorusunu 2. Esrâr Dede, Derviş Hâzin’i anlatırken
hatıra getirmektedir. Bursa’da üç ayrı yerde Mevlevîhâne
kurulduğuna işaret etmiştir. Birincisi Sultan
12
Dîvânî’nin teşriflerinde kaldıkları buk’a-i
8 Rüya şöyle: Dede’nin eline bir gül verilmiş fakat kokusunu bir türlü mübarekenin bir müddet “cilvegâh-ı âşıkân”
alamamış. “Ne olurdu bu gülün güzelliğine uygun bir de kokusu olsaydı”
diye kendi kendine söylenirken şöyle bir ses işitmiş: “Bu gül-i şadab-ı
gülbin-i behcetin şemmesi sana Burusa’da resa olur”, Güldeste, 129-130,
Atlansoy, Bursa Şairleri, 226.
11 Sefîne, III/58; Bursa Kütüğü, III/332.
9 Güldeste, 138.
12 Rivayete göre Mevlânâ’nın Dîvân-ı Kebîr’ini İran’dan getirdiği için
10 Sefîne, III/58. Setbaşı ile Ulu Camî’nin birbirine yakınlığı dikkate Dîvâne Mehmet, Sultan-ı Dîvâne gibi isimlerle de anılır. A. Gölpınarlı,
alınırsa bu iki yer ile aynı mekân kasdedilmiş olabilir. Mevlânâ’dan Sonra Mevlevîlik, 103 (İstanbul 1953).
58