Page 10 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 10
Devleti’nin içinde bulunduğu siyasi kriz Süleyman Bey Gorgorum, Beyşehir, Seydişehir,
günlerinde ve Anadolu’da İlhanlı Devleti’nin Ilgın ve Bolvadin’e kadar olan mıntıkaları
yani Moğol yönetiminin baskısının en ağır Selçuklu sultanlığı adına başarıyla yönetti.
şekilde hissedildiği 1280-1290’lı yıllarda İlhanlılarla iyi geçinmeye çalıştı. Beyşehir’de
siyaset sahnesinde öne çıktı. Selçuklu Selçuklu sultanı ve İlhanlı hükümdarı adına
Devleti’nin arkası sağlam uç beyleri arasında gümüş paralar bastırdı. 27 Ağustos 1302
yer alan Eşrefoğlu Süleyman Bey, devletin tarihindeki vefatına kadar uzun yıllar Beyşehir
yaşadığı problemlerin çözümüne katkı yöreleri hâkimi (Eşrefoğulları beyi) sıfatıyla
sunmaya çalışmakla birlikte zaman zaman mühim bir devlet tecrübesine ulaştı. Süleyman
kendisi de üst düzey devlet yönetimiyle Bey, Beyşehir merkezinde inşa ettirdiği caminin
anlaşmazlıklara düşmekten kurtulamadı. (Eşrefoğlu Camii) bitişiğinde yine kendi
Süleyman Bey’in yaşadığı yıllarında Orta yaptırdığı türbeye defnedildi.
Anadolu’da istikrarın olduğu söylenemez.
Özellikle İlhanlı valilerinin ve hatta Selçuklu
devlet adamlarının halka baskıları ve ağır Görenleri Hayran Bırakan Sanat
vergiler almaları yüzünden asayiş sorunları baş Değeri: Eşrefoğlu Camii
göstermekte idi. Böylesine şiddetli bir kargaşa Süleyman Bey’in Beyşehir’de yaptırdığı
ortamında, pek çok devlet adamının ve Türk külliyeyi oluşturan ana yapıların başında cami
beyinin kellesinin gittiği hassas bir dönemde ve türbe gelmektedir. Cami; kaynaklarda
Süleyman Bey siyasi arenada varlığını Eşrefoğlu Camii, Eşrefoğlu Süleyman Bey Camii
korumayı başardı. Beyşehir’de Selçuklu ve Beyşehir Ulu Camii adlarıyla geçmektedir.
idaresine bağlı kalarak hizmet yürüten Beyşehir’in en doğal simgelerinden olan
ve beylik sorumluluklarını yerine getiren Beyşehir Gölü’nün kenarında 725 yıl kadar
Süleyman Bey, bu kasabayı kendisine merkez önce yaptırılmış olan bu eserin her bir parçası
seçerek yarı bağımsız bir beylik sürmekten de ayrı bir sanatsal simgeye sahiptir.
çekinmedi.
Bu ihtişamlı eser, erken devirlerden itibaren
Süleyman Bey, 1288 yılında beylik merkezi dikkatleri üzerine çekmiş, araştırmacıların,
olarak kullanmaya başladığı Beyşehir seyyahların, sanat tarihçilerinin ilgi odağı
(Beyşehri/Süleymanşehri)’de kendi adına bir olmuştur. Mesela Fransız seyyah Charles
kale inşa ettirdi. Dahası Beyşehir merkezinde Texier, daha 1832 yılında Beyşehir yöresini
dönemin en nefis eserleri arasında yerini gezmiş ve sonraki yıllarda yayımladığı
alacak olan bir caminin (Eşrefoğlu Süleyman eserinde fotoğraflarıyla birlikte Eşrefoğlu
Bey Camii/Eşrefoğlu Cami) inşasına başladı. Camii’ne de yer vermiştir. Friedrich Sarre
Bu eser günümüzde Türk mimarisinin ve ise 1896’da bastırdığı Küçükasya Seyahati adlı
sanatının en değerli ve nadide örneklerinden eserinde, Beyşehir’in kale kapısı ve surları ile
biridir. Süleyman Bey, Beyşehir’de hamam, birlikte Eşrefoğlu Camii’nden de bahsetmiş,
bedesten, han ve dükkânlar da yaptırdı. binada kullanılan sedir ağaçlarının Anamas
Cami için yakın köylerden değirmenler ve dağlarından getirildiği bilgisini nakletmiş,
araziler ile kasaba merkezindeki dükkânların cami halılarına olan hayranlığını da özellikle
gelirlerini vakfetti.
8