Page 13 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 13

Camii de bu bağlamda ahşap direkli ve tavanlı   toplamda 50 ton ağırlığı bulan kurşun
             camilerden olarak Beyşehir Ulu Camii’ne eşlik  malzeme ile kaplanmıştır. Ancak bu yenilik
             etmektedirler.                               yaz aylarında caminin içinin ısınmasına neden
                                                          olmuştur. Bu durumun camideki ahşap yapıya
                                                          zarar verdiğine dair izlenimler bulunmaktadır.
             Anadolu’nun En Büyük Ahşap                   1480 m² alana sahip caminin 35 pencere ile
             Direkli Camisi                               aydınlatıldığını görüyoruz.
             Beyşehir Eşrefoğlu Camii, günümüzden         Caminin taç kapısının sağ tarafındaki tek
             neredeyse 725 yıl kadar önce 1296-1299 yılları   şerefeli ve 87 basamaklı minaresi zaman
             arasındaki üç yıllık bir inşaat çalışmasından   içerisinde birkaç defa tamir görmüş ancak
             sonra hizmete açılmıştır. Şurası bir gerçektir   hatalı onarımlardan dolayı tarihî özelliğini bir
             ki Eşrefoğlu Camii, Anadolu’daki ahşap       ölçüde kaybetmiştir. Buna rağmen bu yapının
             direkli, düz çatılı camilerin en büyüğü ve en   da günümüze kadar ulaşması takdire şayandır.
             orijinali kabul edilmektedir. Aynı mimari    Eşrefoğlu Camii, dönemindeki birçok
             tarzda yapılmış yukarıda adları geçen        Selçuklu eseri gibi dışarıdan bakıldığında son
             Selçuklu eserlerinin yine en görkemlisi      derece sağlam ve korunaklı, aynı zamanda
             Eşrefoğlu Camii’dir. Bu bakımdan adı geçen   görkemli bir yapıya sahiptir. Caminin ön
             bu eser, Selçuklu ve Beylikler döneminin     cephe duvarı başarılı bir işçilik sergilenerek
             sembol eserlerinden olarak yerli yabancı     kesme taşla örülmüştür ve bakanlar için
             araştırmacıların ve ziyaretçilerin her zaman   kale duvarları gibi ihtişamlı bir atmosfer
             ilgi odağında bulunmuştur.                   oluşturmaktadır.


             Halkın Geçtiği Yola Göre Şekil               Taç Kapı (Ana Giriş Kapısı) ve Onu
             Almış Cami                                   Tamamlayan Çinili Taç Kapı
             Beyşehir Eşrefoğlu Camii’ni diğer            Eşrefoğlu Camii’nin ibadet mekânına girişi
             emsallerinden ayıran özelliklerin başında    sağlayan ana kapı diyebileceğimiz taçkapısı,
             dikdörtgen plan üzerine köşe ilave edilerek   klasikleşmiş Selçuklu taç kapı geleneğine
             beş cepheli bir görüntüye kavuşmuş olması    uygun olarak tasarlanmıştır. Taç kapının
             gelmektedir. Burada beşinci bir cephenin inşa   süslemelerinde görülen üslup gerçekten
             sebebi olarak cami yapılmadan önce şehrin    incelemeye değerdir.
             ana yollarından birinin buradan geçmesi
             gösterilmiştir. Diğer bir deyişle gelen-geçen   Buradaki ince işçilik ve süslemelerdeki
             insanların, kervanların ve hayvanların işini   detaylar yine Selçuklu dönemi eserleri olan
             gören ana yola zarar vermemek adına cami     1271 tarihli Sivas Gökmedrese (Sâhibiye
             şeklen bu yola uydurulmuştur.                Medresesi) ile Çifte Minareli Medrese’nin
                                                          kapılarında karşımıza çıkan sanat üslubu
             Camiyi kaplayan çatısı zaman içerisinde      ile benzerlik taşımaktadır. Öyle anlaşılıyor
             birkaç kez değişimden geçerek en son 2004    ki cami inşaatında çalışan nakkaşlar ve taş
             yılında üzerindeki bakır tabaka kaldırılarak








                                                        11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18