Page 15 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 15
kısmında İsa olarak verilmiştir. Ne hazindir
ki ahşap cami kapısı bünyesindeki kitabeler
1996 yılında çalınarak yurt dışına çıkarılmış,
daha sonra gerekli girişimler sonucunda
2000 yılında Türkiye’ye getirilerek önce
Ankara Anadolu Medeniyetler Müzesi’nde
sergilenmiş, bir süre sonra da Konya Sahip
Ata Müzesi’ne nakledilmiştir. Türlü maceralar
yaşayan cami kapısı, başına yeni bir bela
açılmaması adına 2004 yılında sökülerek
yerine bire bir aynısı şeklinde Avrupa
meşesinden imal edilmiş imitasyonu monte
edilmiştir.
Taçkapıdan içeriye girildiğinde fîrûze ve
mor renkli çinilerle kaplı ara bir mekân daha
karşımıza çıkmaktadır. Bu boşluktan sonra
Anadolu’da Türk çini sanatının en nadide
örneklerinden birini teşkil eden sırlı tuğla ve
mozaik çinilerle bezenmiş görkemli bir ikinci
taçkapı mevcuttur. Caminin harimine yani iç
mekânına geçişi sağlayan bu geçidin yüzeyi yapımına sahip sanatsal özellikleridir. Caminin Çinili Kapı (Eşrefoğlu
Selçuklu üslubunda patlıcan moru ve fîrûze dış cephelerinde güzeltaş mimarisi, çarpık cephe Camii’nin taç kapıdan
çinilerle kaplı olduğu için Çinili Kapı olarak yapısı, taç kapısı, kitabeleri ve minaresindeki tuğla sonra karşımıza çıkan
da adlandırılmıştır. Kapı, bu özelliğiyle Türk işçiliği göze çarparken, binanın iç mekânına çinili kapı)
çinicilik sanatının güzide örneklerindendir. girildiğinde durum biraz değişmektedir. Şöyle
Söz konusu bu kapının üstünde çinilerle ki içeride ziyaretçilerin karşısına yine ahşap
süslenmiş olarak caminin yapılış tarihini işçilik çıkmakla birlikte bu defa farklı sanat
belgeleyen tek satırlık Arapça bir kitabe var değerleri olarak çinicilik, kalem süslemeleri,
olup Selçuklu sülüsü ile yazılmıştır. Burada sırlı tuğlalar, sultan mahfili, müezzin mahfili,
camiyi yaptıran Eşrefoğlu Süleyman Bey’in adı çilehâne, iç avlu (karlık), itikâf mahalleri,
zikredilmiş ve eserin 1299 yılında bitirildiğini çinili geçit (iç kapı), dehlizler, alçı kullanımı,
gösteren bir tarih düşülmüştür. kündekâri tekniği ile yapılmış minber, kargir
kubbe gibi birçok özellik göze çarpmaktadır.
Bu bakımlardan şunu söylemek mümkündür
Taş, Ahşap, Çini, Tuğla ve ki Eşrefoğlu Camii’nden başka bu kadar
Süslemelerin Kucaklaştığı İç Mekân mimari ve sanat tekniğinin ve özelliğinin
bir arada bulunduğu başka bir Selçuklu-
Selçuklu ve Beylikler mirası Eşrefoğlu Beylikler dönemi eseri bulabilmek zordur.
Camii’nin aslında en ilgi çekici yanı, iç mekânı Diğer bir deyişle Eşrefoğlu Camii, kendisiyle
ve onu oluşturan unsurlarının yüksek teknik
13