Page 19 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 19

Binanın mihrap önü kubbesinin üzeri          kullanılmadan küçük küçük işlenmiş ve
             piramidal bir külâhla örtülmüştür. Üç adet   oyulmuş ahşap parçalar birbirine geçirilmek
             sivri kemer üzerine oturtulmuş bu kubbe sırlı   suretiyle eserin bütünü meydana getirilmiştir.
             tuğlalarla ve çinilerle süslenmiş olup bunlar   Girişin üzerinde yer alan kadınlar mahfilinin
             son derece alımlı renklere sahiptirler.      ahşap korkulukları da Anadolu Türk ahşap
             Caminin mihrabı tamamen çinilerle kaplı      işçiliğinin güzel çalışmalarındandır. Bunlara
             olup zengin bir görünüş sunmaktadır. Sanat   ek olarak cami bünyesinde yer alan itikâf
             tarihçileri bu mihrabın üslûp yönünden Konya  mahfili, ahşap pencereler, alçı raf, çilehâne,
             mihraplarına bağlandığını dile getiriyorlar.   vaaz kürsüsü, ahşap minber, halılar ve kandiller
             Bu bağlılığın temel nedeni ise Konya ve      de kendi çaplarına göre yüksek sanat değeri
             çevresindeki mihrap ve çini uygulamalarının   taşımaktadırlar.
             genel üslup açısından Selçuklu çini sanatının   Eşrefoğlu Süleyman Bey’in 725 yıl kadar önce
             devamı niteliğinde olmasıdır.
                                                          muhteşem bir görünümle inşa ettirdiği camiye
             Eşrefoğlu Camii’nde uygulandığını            Osmanlılar zamanında da bazı yapılar ilâve
             gördüğümüz dikkat çekici bir sanat dalı da   edilmiştir. Mesela cami içerisinde kubbenin
             ahşap işçiliğidir. Yapının kapısı, pencere   önüne yerleştirilen müezzin mahfili, 1570’lerin
             kanatları, minberi, sultan mahfili ve daha geç   başında Osmanlı devlet adamlarından Mustafa
             tarihli müezzin mahfili ahşap işlemeciliğinin   Bey tarafından yaptırılmıştır.
             güzide örneklerindendir. Pencere
             kanatlarından bazıları Konya İnce Minare Taş
             ve Ahşap Eserler Müzesi’nde sergilenmektedir.   Sedir Ağaçlarından İmal Edilmiş Bir
             Caminin minberi ile kapı ve pencere kanatları  Ordu: Görkemli Cami Direkleri
             hakiki kündekârî tekniğinde ceviz ağacından   Eşrefoğlu Camii’nin iç mekânına girildiğinde
             imal edilmiş olup bunların Anadolu’daki      ziyaretçileri ve araştırmacıları etkileyen farklı
             benzer örneklerinden daha fazla sanat değeri   bir mimari tarzda düzenlenmiş iç ferahlatıcı
             taşıdığı söylenmektedir.
                                                          bir ortamla yüz yüze gelinir. İşte bu noktada
             Caminin güneybatı köşesinde 13 basamaklı     karşımıza toplamda 48 adet ahşap direk
             bir merdivenle çıkılan ve 2 metre yüksekliğe   ve bunların üzerindeki konsollara oturmuş
             sahip sultan/bey mahfili yer almaktadır. Bu   kirişlerin taşıdığı düz bir tavan, sanat şaheseri
             mahfil de ceviz ağacından dantel gibi işlenmiş   olarak insanları selamlar.
             şebekelerle çevrili olup sanat değeri yüksektir.
                                                          Caminin harimini/iç mekânını oluşturan
             Eşrefoğlu Camii’nin minberi de ceviz         bu direkler kıble duvarına altı sıra
             ağacından kündekâri tekniğiyle oymalı, çatmalı   halinde uzanırlar ve her biri yaklaşık 7,5
             olarak yapılmıştır. Sanat ve estetik açısından   m. yüksekliğindedir. Bunların başlıkları
             dikkat çekici bir gösterişe sahip olan minberin  mukarnaslıdır. Direklerin mihrap duvarına
             işçiliğinde binlerce yıldız ve geometrik     dik oluşturdukları yedi sahından orta sahn
             parçalar kullanılmış, bunlarda kakma ve eğri   diğerlerinden daha geniş ve daha yüksektir. Bu
             kesim tekniği uygulanmıştır. Teknik açıdan   uygulama Selçuklu ulu cami geleneğine uygun
             belirtmek gerekirse çivi ve tutkal yapıştırıcılar







                                                        17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24