Page 19 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 19
Binanın mihrap önü kubbesinin üzeri kullanılmadan küçük küçük işlenmiş ve
piramidal bir külâhla örtülmüştür. Üç adet oyulmuş ahşap parçalar birbirine geçirilmek
sivri kemer üzerine oturtulmuş bu kubbe sırlı suretiyle eserin bütünü meydana getirilmiştir.
tuğlalarla ve çinilerle süslenmiş olup bunlar Girişin üzerinde yer alan kadınlar mahfilinin
son derece alımlı renklere sahiptirler. ahşap korkulukları da Anadolu Türk ahşap
Caminin mihrabı tamamen çinilerle kaplı işçiliğinin güzel çalışmalarındandır. Bunlara
olup zengin bir görünüş sunmaktadır. Sanat ek olarak cami bünyesinde yer alan itikâf
tarihçileri bu mihrabın üslûp yönünden Konya mahfili, ahşap pencereler, alçı raf, çilehâne,
mihraplarına bağlandığını dile getiriyorlar. vaaz kürsüsü, ahşap minber, halılar ve kandiller
Bu bağlılığın temel nedeni ise Konya ve de kendi çaplarına göre yüksek sanat değeri
çevresindeki mihrap ve çini uygulamalarının taşımaktadırlar.
genel üslup açısından Selçuklu çini sanatının Eşrefoğlu Süleyman Bey’in 725 yıl kadar önce
devamı niteliğinde olmasıdır.
muhteşem bir görünümle inşa ettirdiği camiye
Eşrefoğlu Camii’nde uygulandığını Osmanlılar zamanında da bazı yapılar ilâve
gördüğümüz dikkat çekici bir sanat dalı da edilmiştir. Mesela cami içerisinde kubbenin
ahşap işçiliğidir. Yapının kapısı, pencere önüne yerleştirilen müezzin mahfili, 1570’lerin
kanatları, minberi, sultan mahfili ve daha geç başında Osmanlı devlet adamlarından Mustafa
tarihli müezzin mahfili ahşap işlemeciliğinin Bey tarafından yaptırılmıştır.
güzide örneklerindendir. Pencere
kanatlarından bazıları Konya İnce Minare Taş
ve Ahşap Eserler Müzesi’nde sergilenmektedir. Sedir Ağaçlarından İmal Edilmiş Bir
Caminin minberi ile kapı ve pencere kanatları Ordu: Görkemli Cami Direkleri
hakiki kündekârî tekniğinde ceviz ağacından Eşrefoğlu Camii’nin iç mekânına girildiğinde
imal edilmiş olup bunların Anadolu’daki ziyaretçileri ve araştırmacıları etkileyen farklı
benzer örneklerinden daha fazla sanat değeri bir mimari tarzda düzenlenmiş iç ferahlatıcı
taşıdığı söylenmektedir.
bir ortamla yüz yüze gelinir. İşte bu noktada
Caminin güneybatı köşesinde 13 basamaklı karşımıza toplamda 48 adet ahşap direk
bir merdivenle çıkılan ve 2 metre yüksekliğe ve bunların üzerindeki konsollara oturmuş
sahip sultan/bey mahfili yer almaktadır. Bu kirişlerin taşıdığı düz bir tavan, sanat şaheseri
mahfil de ceviz ağacından dantel gibi işlenmiş olarak insanları selamlar.
şebekelerle çevrili olup sanat değeri yüksektir.
Caminin harimini/iç mekânını oluşturan
Eşrefoğlu Camii’nin minberi de ceviz bu direkler kıble duvarına altı sıra
ağacından kündekâri tekniğiyle oymalı, çatmalı halinde uzanırlar ve her biri yaklaşık 7,5
olarak yapılmıştır. Sanat ve estetik açısından m. yüksekliğindedir. Bunların başlıkları
dikkat çekici bir gösterişe sahip olan minberin mukarnaslıdır. Direklerin mihrap duvarına
işçiliğinde binlerce yıldız ve geometrik dik oluşturdukları yedi sahından orta sahn
parçalar kullanılmış, bunlarda kakma ve eğri diğerlerinden daha geniş ve daha yüksektir. Bu
kesim tekniği uygulanmıştır. Teknik açıdan uygulama Selçuklu ulu cami geleneğine uygun
belirtmek gerekirse çivi ve tutkal yapıştırıcılar
17