Page 177 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 177

Hüseyin oğlu Ali” şeklinde geçmiştir.  Ayrıca   Abdurrahman olduğu belirtilmektedir .
                                                                                             63
                                               58
             Kitabede “…bu mübarek hanikahı Allah’ın salih   Binanın Lale devrine ait şer’iyye sicil
             kullarına menzil ve suffa ehli muttaki kullarına   kayıtlarından Halvetî tekkesi olarak
             mesken olarak…” inşa edildiği belirtilmiştir.    kullanıldığını bilinmektedir. 64
                                                   59
             Hankah; Sahip Ata Camisi’nin güney           Hânkah, zaman içerisinde bazı dış etkenlerle
             cephesinde yer alan türbeye bitişik ve hatta   tahrip olmuş, çeşitli onarımlar geçirmesine
             türbenin güney cephesinin bir kısmını da     karşın aslî halini büyük ölçüde koruyabilmiştir.
             duvarları içine alacak biçimde yapılmıştır.   Binanın Osmanlı dönemindeki tamirlerine
             Sille taşından inşa edilmiş olan hankaha,    ilişkin tek belge H.21 Şaban 1264/M. 23
             külliyenin hamamı karşısında yer alan taç    Temmuz 1848 tarihi taşımaktadır. Yapılan
             kapıdan girilmektedir. Doğu cephede yer      işlemler hakkında bilgi verilmeyen Şer’iyye
             alan girişin iki yanında ikişer tane dükkân   Sicil kaydında , binanın, vakfın Türbesi,
                                                                       65
             yer almaktadır.  Günümüzde Meram             Hamamı ve Buzhane’si ile birlikte onarım
                           60
             İlçesi Furgan Dede Mahallesinde bulunan      gördüğü yazılıdır. Hankah 1960’lı yıllarda
             bina, kuzeyden Sahip Ata Camisi, doğudan     tekrar onarılmıştır. 66
             Taş Camii-Uzun Harmanlar Caddesi ile
             sınırlanmıştır. 61                           Yukarıda adını zikrettiğimiz devlet adamlarının
                                                          dışında Konya’da mimari eserler yaptırarak
             Binanın, günümüze ulaşabilmiş bir vakfiyesi   şehrin tezyinine katkı sağlayan birçok emirler
             bulunmamaktadır. Ancak H.1280/M.1863         de bulunmaktadır. II. Rükneddin Süleyman
             tarihli bir şer’iyye sicil kaydında , vakfın   Şah’ın Sipehsalarlarından Şemseddin Altun
                                          62
             o yıllardaki mütevellilerinin, külliyenin    Aba tarafından 1200 yıllarında İplikçi (Altun-
             H.677/M.1278 tarihli vakfiyesini ellerinde   Aba) Medresesi , I. Alaeddin Keykubad’ın
                                                                        67
             bulundurdukları belirtilmiştir. Hankaha      muhtedi Lalası Ruzbe tarafından Lala Ruzbe
             ait kaydını bulduğumuz en eski belge Fatih   Medresesi, I. Alâeddin Keykubâd’ın lalası
             tahririnde yer almaktadır. Bu belgede        Emir Bedreddin Gevhertaş tarafından 1232
             külliyenin cami, büyük hankah ve türbesinin   yılında Gevhertaş (Molla-i Atik) Medresesi,
             vakfiyesi ile evkaf gelirlerinden bahsedilmekte   Sultan II. Gıyaseddin Keyhüsrev (1237- 1246)’in
             ve mütevellisinin Sahip Ata evladından
                                                          döneminin vezirlerinden Tacüddin Ahmed

             58 İ.Hakkı Konyalı, Konya Tarihi, Memleket Gazetesi Yayınları, Konya 2007, s.606; Remzi Duran,  Selçuklu Devri Konya Yapı
             Kitabeleri, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2001, s.61.
             59 Duran, a.g.e., s.61; Y. Önge, “Konya Sahib Ata Hankahı”, Suut Kemal Yetkin’e Armağan, Ankara 1984, s. 281-290, s.282.
             60 Haşim Karpuz,  “Sahip Ata Hankahı”, Türk Kültür Varlıkları Envanteri, Cilt I, Ankara 2009, s.51-54, s.51.
             61 Yavaş, a.g.t., s.133.
             62 Şer’iyye Sicil Defteri Cilt 93.den nakleden Atçeken, a.g.e., s.110-111. Bunun dışında, Fatih tahririnde cami, hânkah ve türbenin
             vakfiyesi ile evkaf gelirlerinden bahsedilmekte ve mütevellisinin Sahip Ata evladından Abdurrahman olduğu belirtilmektedir.
             63 Konyalı, a.g.e., s.512.
             64 Kadı Şer’iyye Sicil Defteri C.36, s.246’den nakleden, Yusuf Küçükdağ, “Lale Devrinde Konya”, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler
             Enstitüsü, Tarih Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya 1989, s.68; Yavaş, a.g.t., s.135,156.
             65 Şer’iyye Sicil Defteri C.80 (F-39), s.132/1’den nakleden Atçeken, a.g.e., s.113.
             66 V.G.M.Abd. ve Yap.İşl. Dai.Bşk. Dosya No:42-01-01./ 2.; Yavaş, a.g.t., s.135.
             67 O. Turan, “Selçuk Devri Vakfiyeleri I: Şemseddin Altun-aba, Vakfiyesi ve Hayatı”, TTK, Belleten, XI/42, Ankara 1947, s. 197.







                                                        175
   172   173   174   175   176   177   178   179   180