Page 177 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 177
Hüseyin oğlu Ali” şeklinde geçmiştir. Ayrıca Abdurrahman olduğu belirtilmektedir .
63
58
Kitabede “…bu mübarek hanikahı Allah’ın salih Binanın Lale devrine ait şer’iyye sicil
kullarına menzil ve suffa ehli muttaki kullarına kayıtlarından Halvetî tekkesi olarak
mesken olarak…” inşa edildiği belirtilmiştir. kullanıldığını bilinmektedir. 64
59
Hankah; Sahip Ata Camisi’nin güney Hânkah, zaman içerisinde bazı dış etkenlerle
cephesinde yer alan türbeye bitişik ve hatta tahrip olmuş, çeşitli onarımlar geçirmesine
türbenin güney cephesinin bir kısmını da karşın aslî halini büyük ölçüde koruyabilmiştir.
duvarları içine alacak biçimde yapılmıştır. Binanın Osmanlı dönemindeki tamirlerine
Sille taşından inşa edilmiş olan hankaha, ilişkin tek belge H.21 Şaban 1264/M. 23
külliyenin hamamı karşısında yer alan taç Temmuz 1848 tarihi taşımaktadır. Yapılan
kapıdan girilmektedir. Doğu cephede yer işlemler hakkında bilgi verilmeyen Şer’iyye
alan girişin iki yanında ikişer tane dükkân Sicil kaydında , binanın, vakfın Türbesi,
65
yer almaktadır. Günümüzde Meram Hamamı ve Buzhane’si ile birlikte onarım
60
İlçesi Furgan Dede Mahallesinde bulunan gördüğü yazılıdır. Hankah 1960’lı yıllarda
bina, kuzeyden Sahip Ata Camisi, doğudan tekrar onarılmıştır. 66
Taş Camii-Uzun Harmanlar Caddesi ile
sınırlanmıştır. 61 Yukarıda adını zikrettiğimiz devlet adamlarının
dışında Konya’da mimari eserler yaptırarak
Binanın, günümüze ulaşabilmiş bir vakfiyesi şehrin tezyinine katkı sağlayan birçok emirler
bulunmamaktadır. Ancak H.1280/M.1863 de bulunmaktadır. II. Rükneddin Süleyman
tarihli bir şer’iyye sicil kaydında , vakfın Şah’ın Sipehsalarlarından Şemseddin Altun
62
o yıllardaki mütevellilerinin, külliyenin Aba tarafından 1200 yıllarında İplikçi (Altun-
H.677/M.1278 tarihli vakfiyesini ellerinde Aba) Medresesi , I. Alaeddin Keykubad’ın
67
bulundurdukları belirtilmiştir. Hankaha muhtedi Lalası Ruzbe tarafından Lala Ruzbe
ait kaydını bulduğumuz en eski belge Fatih Medresesi, I. Alâeddin Keykubâd’ın lalası
tahririnde yer almaktadır. Bu belgede Emir Bedreddin Gevhertaş tarafından 1232
külliyenin cami, büyük hankah ve türbesinin yılında Gevhertaş (Molla-i Atik) Medresesi,
vakfiyesi ile evkaf gelirlerinden bahsedilmekte Sultan II. Gıyaseddin Keyhüsrev (1237- 1246)’in
ve mütevellisinin Sahip Ata evladından
döneminin vezirlerinden Tacüddin Ahmed
58 İ.Hakkı Konyalı, Konya Tarihi, Memleket Gazetesi Yayınları, Konya 2007, s.606; Remzi Duran, Selçuklu Devri Konya Yapı
Kitabeleri, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2001, s.61.
59 Duran, a.g.e., s.61; Y. Önge, “Konya Sahib Ata Hankahı”, Suut Kemal Yetkin’e Armağan, Ankara 1984, s. 281-290, s.282.
60 Haşim Karpuz, “Sahip Ata Hankahı”, Türk Kültür Varlıkları Envanteri, Cilt I, Ankara 2009, s.51-54, s.51.
61 Yavaş, a.g.t., s.133.
62 Şer’iyye Sicil Defteri Cilt 93.den nakleden Atçeken, a.g.e., s.110-111. Bunun dışında, Fatih tahririnde cami, hânkah ve türbenin
vakfiyesi ile evkaf gelirlerinden bahsedilmekte ve mütevellisinin Sahip Ata evladından Abdurrahman olduğu belirtilmektedir.
63 Konyalı, a.g.e., s.512.
64 Kadı Şer’iyye Sicil Defteri C.36, s.246’den nakleden, Yusuf Küçükdağ, “Lale Devrinde Konya”, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Tarih Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya 1989, s.68; Yavaş, a.g.t., s.135,156.
65 Şer’iyye Sicil Defteri C.80 (F-39), s.132/1’den nakleden Atçeken, a.g.e., s.113.
66 V.G.M.Abd. ve Yap.İşl. Dai.Bşk. Dosya No:42-01-01./ 2.; Yavaş, a.g.t., s.135.
67 O. Turan, “Selçuk Devri Vakfiyeleri I: Şemseddin Altun-aba, Vakfiyesi ve Hayatı”, TTK, Belleten, XI/42, Ankara 1947, s. 197.
175