Page 16 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 3. Sayı
P. 16

Darü’l-mülk-i Kadîm ve Şehr-i               yan edip Konya’ya hâkim olmuşlar, bilâhire
                 Îmân                                        Yıldırım Beyazıt, yıldırım gibi yetişip ‘dâ-
                                                             rül’l-mülk-i Selçukiyan’ı yeniden almıştır.
                 Bu iki özellik Konya’yı anlatmaya başlarken
                 özellikle vurgulanmıştır. Hemen her şehir   Evliya Çelebi’yi klasik bir tarih metni gibi
                 için buna benzer sıfatlar kullanır ve bunların   okumak mümkün değildir. Böyle okunması
                 mutlaka bir anlamı vardır. Mesela Belgrad   da yanlış olur. Gördüğü şehirlerin tarihini
                 dârü’l-cihad’dır; zira Macaristan serhatle-  yazarken eli altındaki, bir kısmını bildiğimiz
                 rinde düşmanla savaşan ordunun kışlasıdır.   kaynakları tenkit etmeden ve kendi öznel
                 Konya ise Türklerin Anadolu’daki devlet-    bakışıyla yorumlayarak kullandığı açıktır.
                 lerinin ilk başkentidir ve bu unutulmamış,   Buna sıkça halk anlatılarını ve kendi esprili
                 ‘dârü’l-mülk-i kadîm’ ifadesiyle okuyucuya   yorumlarını da ekler ve böylece karşımıza
                 da hatırlatılmıştır. Mevlânâ Celâleddin-i   ‘neşeli’, ama birincil kaynak olma değeri ‘za-
                 Rûmî’nin babası Bahaeddin Veled ve daha     yıf’ bir metin çıkar. Evliya Çelebi Seyahat-
                 pek çok âlim, Konya’nın sahip olduğu ilmî   nâmesi’nden, kendisinden önceki dönemler
                 ve mistik değer de ‘şehr-i iman’ tanımlaması-  için tarihi bir kaynak olarak yararlanırken
                 nın sebebi olmalıdır.                       ‘niçin böyle yazdığı’ konusunda dikkatlice
                                                             düşünmek ve ihtiyatlı olmak gerekir.
                 Çelebi’nin bütün şehir anlatımlarında sabit
                 olan metin planı Konya anlatımında da ge-   Konya için çok da uzun sayılamayacak bu
                 çerlidir. Önce Hz. Âdem Aleyhisselam’dan    tarihî bilgilerden sonra kendi klasik şablonu-
                 başlanıp şehrin tarihi anlatılır. Konya hak-  na uyarak şehrin imaretlerini, cami ve mes-
                 kındaki oldukça özet bilgi, kullandığı bazı   cidlerini, mektep ve medreselerini, tekke,
                 yazılı kaynaklar ve halk anlatılarına dayalı,   çeşme, hamam... gibi donatılarını yazmaya
                 gerçeklikle ilişkisi bulanık bir anlatımdır.   niyetlenmiş, başka şehirlerde de yaptığı gibi
                 Roma ve Bizans dönemleriyle ilgili birkaç   başlıkları yazmış, ama bunların çoğunu boş
                 not, Âl-i Danişmend ve Âl-i Selçukiyan’ın   bırakmış, bazılarında çok kısa bilgiler ver-
                 Mahan diyarından Rum’a, yani Anadolu’ya     miştir. Buradan çıkarak, Evliya Çelebi’nin
                 gelişi, Selçukiler dönemine dair kısa bilgiler   Konya’da uzun süre kalmadığı, kaldığı süre-
                 ve hicri 600’de Selçuklu hanedanının inkı-  nin önemli bir kısmını da öve öve bitireme-
                 razı ve uygun bağlaçlarla Yıldırım Bayezid   diği Meram’da geçirdiği sonucuna varabiliriz.
                 devrine kadar Osmanlı tarihine geçiş. Bun-  Şehirle ilgili verdiği bilgilerin, mesela şehrin
                 dan sonra doğal bir süreçle ve hiç çatışmasız   tarihiyle ilgili bilgilerin, şehrin ulema ve
                 bütün Konya ve civarı Osmanlı mülkü olmuş  dervişanıyla ilgili kayıtların kitabî olduğu
                 sanılabilir. Elbette, bilinmediği için Hitit   açıktır. Çelebi Kahire’de eserinin yazımını
                 Dönemi’nden bahsedilmesini beklemeyiz,      tamamlarken yeterli kaynağa ulaşamamış
                 ama Moğol Dönemi’nden ve Karamanoğul-       olmalıdır ki, Konya ile ilgili birçok teknik
                 larından hiç bahsedilmemesi, Evliya Çele-   bilginin yeri boş bırakılarak yazılamamıştır.
                 bi’nin ‘Osmanlı’ kimliği ile ilgilidir. Sultan   Yine de aradaki bilgilerden bilhassa Konya
                 Murad’ın Kosova’da şehit olduğu duyulunca   ahalisinin tipolojik özellikleri, yeme içme
                 ‘Konya ümeralarından Karamanoğulları’ is-   alışkanlıkları ve lehçeleriyle ilgili bilgileri







                                                            15
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21