Page 131 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 131
eşi olan Fâtıma Hatun da erken yaşlardan Seçme Kaynakça
itibaren kayınpederinin manevi eğitiminden BAYRAM, Mikâil, Sadru’d-din-i Konevî Hayatı,
geçmiş, Mevlevî öğretilerinin Gumaç Hatun, Çevresi ve Eserleri, Hikmetevi Yayınları, İstanbul
Gürcü Hatun gibi iktidar muhitine mensup 2012.
kadınlar arasında yayılmasında etkin rol DEMİRLİ, Ekrem, Tasavvufun Altın Çağı Konevî ve
oynamıştır. 1272’de Konya’da doğan ve babası Takipçileri, Sufi Kitap Yayınları, İstanbul 2015.
Sultan Veled’in ölümünü müteakip irşat
makamına oturan Ulu Ârif Çelebi de 1320’de GÖLPINARLI, Mevlânâ’dan Sonra Mevlevîlik,
İnkılâp ve Aka Kitabevleri, İstanbul 1983.
Konya’da sona erecek ömrünün mühim bir
kısmını tarikatını/meşrebini yaymak amacıyla LEWIS, Franklin, Mevlânâ, trc. Gül Çağalı Güven-
çıktığı seyahatlerle (Amasya, Niğde, Denizli, Hamide Koyukan, Kabalcı Yayınları, İstanbul 2010.
Erzurum, Tebriz vb.) geçirmiştir. OCAK, Ahmet Yaşar, Türk Sufîliğine Bakışlar,
İletişim Yayınları, İstanbul 1996.
Mevlânâ’nın bir mektubunda “müderrislerin
övüncü” şeklinde andığı diğer oğlu Alâeddin ÜRKMEZ, Rauf Kahraman, Selçuklular Zamanında
Anadolu’da Tasavvufî Zümreler, Çizgi Kitabevi
Çelebi, 1227’de Karaman’da doğmuştur. Bu Yayınları, Konya 2020.
zat, Sultan Veled’in öz kardeşidir ve onunla
Şam’da dinî ilimler tahsil etmiştir. Ağabeyinin YILDIZ, Sara Nur-ŞAHİN, Haşim, “Sultanların
Yakınında: Mecdüddin İshak, İbn Arabî
aksine Şems-i Tebrizî ile bazı sorunlar ve Selçuklu Sarayı”, Anadolu Selçukluları
yaşadığı ve onun öldürülmesi olayına karıştığı OrtaçağOrtadoğusu’nda Saray ve Toplum, ed. A. C. S.
düşünülmektedir. Sultan Veled, Alâeddin Peacock-Sara Nur Yıldız, trc. A. Sait Aykut, YKY
Çelebi’nin 1262’de vuku bulan ölümü üzerine Yayınları, İstanbul 2020, s. 139-161.
yazdığı bir rubaisinde, onun fazilet ve hüner
sahibi, kalp gözü açık bir insan olduğunu dile
getirir.
Bir yanda sultanlar muallimi Mecdüddin İshak
diğer yanda âlimlerin sultanı Bahâeddin Veled.
Soylarından gelen ve/ya yollarından gidenleri
dikkate aldığımızda, Selçuklu Konya’sının
İslam düşünce tarihinde mümtaz bir yer
edinmesine zemin hazırlayan iki önemli
şahsiyet.
Bir yanda Ekberîlik diğer yanda Mevlevîlik.
Eserleri Doğu’dan Batı’ya başta din olmak
üzere edebiyat, musiki, güzel sanatlar,
mimari, psikoloji ve pozitif bilimler üzerinde
yüzyıllarca etkili olmuş İbnü’l-Arabî ve
Mevlânâ’nın öğretileri etrafında, haleflerinin
gayretleriyle Konya merkezli doğup gelişen iki
önemli irfan mektebi.
129