Page 52 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 52

geçen Sultan’ın yakın adamları bu davranışın   hakkında bilgiler verirken, Hatun’un seçkin
                                  akla uygun olmadığını dahası o güne kadar   ve kararlı bir kadın olduğunu belirterek
                                  hiçbir sultanın özellikle Bizans ve Kilikya   dirayetli bir şahsiyet olduğunu sık sık
                                  Ermeni Krallığı’nda örneklerine rastladığımız   vurgulamıştır.
                                  şekilde paralar bastırmadığını söyleyerek onu   Mevlânâ ile Gürcü Hatun arasındaki
                                  bu çocuksu düşünceden vazgeçirdiler. Resim   dostluğun göstergesi olan birçok olay
                                  tasviri yerine dirhem ve dinarlar üzerine   kaynaklarda kendisine yer bulmuştur.
                                  bir aslan ve onun üzerinde de güneş resmi   Bunlardan bir tanesine göre; bir defasında
                                  yapılarak bunun Gürcü Hatun’un talihine     Kira (Kerra) Hatun, Mevlânâ’nın ayak
                                  işaret sayılmasını ve bu suretle Sultan’ın   parmaklarının arasındaki renkli kumları
                                  isteğinin yerine getirilmesini kararlaştırdılar.   toplayarak birazını bir kâğıt içerisinde
                                  Sultan’ın eşi Gürcü Hatun’a düşkünlüğü      muhafaza edip melikelerin melikesi ve
                                  dolayısıyla bastırdığı gümüş paralar üzerine   Mevlânâ’nın en sevdiği müridelerinden
                                  kendisinin ve karısının doğan güneş ve      olan Gürcü Hatun’a göndermiştir. Ona
                                  aslan ile temsil edilmesi de Sultan’ın aşırı   Mevlânâ’nın tayy-i mekânını bildirmesi,
                                  davranışlarının arasında zikredilmekte ve   Gürcü Hatun’un inancının bir iken bin
                                  bu davranışın hatıraları zamanımıza kadar   olmasına neden olmuştu. Zaman zaman mal
                                  gelmektedir.                                varlığının çokluğuyla ön plana çıkan Hatun
                                  Konya siyasetindeki gücünü gözler önüne     bunun için parmakla sayılamayacak kadar
                                  seren Gürcü Hatun’un Hristiyan dinini       bahşiş dağıtmıştır. Hatun’un Mevlânâ ile
                                  muhafaza edebilmesini Sultan’ın iyi niyetli   kurmuş olduğu dostluk için anlatılan onlarca
                                  hoşgörüsü sağlıyordu. Öyle ki Sultan’ın annesi  hikâyeden yalnız bir tanesi olan bu rivayet
                                  de kocası ölünceye kadar Hristiyan olarak   Hatun’un Mevlânâ’ya dair beslediği sevgi ve
                                  kalmış, Gürcü Hatun da tıpkı kayın validesi   hürmeti gözler önüne sermektedir.
                                  gibi sonradan Müslüman olmuştu. Eflâkî,     Gürcü Hatun’un Mevlânâ ile yakınlığı dikkate
                                  Gürcü Hatun’un, Mevlânâ’nın en sevdiği      alındığında bu durum Gürcü Kroniği’nin
                                  müridelerinden bir tanesi olduğunu ve dahası   ısrarla üzerinde durarak vurgulamaya çalıştığı
                                  Hatun’un Mevlânâ’ya gönülden ve hürmetle    Gürcü Hatun’un zorla Müslüman yapıldığı
                                  bağlı bulunduğunu, Mevlânâ’nın verdiği      hikâyesinin tamamen dinsel taassup ile
                                  şevkin ve ateşin içinde yandığını açıkça    kaleme alındığını dahası hayal ürünü bir
                                  söylemektedir. Hatta Mevlânâ’nın Gürcü      anlatım olduğunu düşünmemize neden
                                  Hatun ile arasındaki muhabbet ve sıcak      olmaktadır. Zira zorla Müslüman edilmiş bir
                                  dostluğun bir simgesi olarak kaleme alınan   hatunun Mevlânâ’ya duyduğu sevgisiyle ön
                                  mektuplarda Gürcü Hatun için “Zaman’ın      plana çıkması neredeyse mümkün değildir.
                                  Kraliçesi”, “Dünya’nın Hanımı”, “Dünya      Aslında kabul edilmesi gereken bu sevgi ve
                                  Hanımlarının Sultanı”, “Cihan’ın Melikesi” gibi   muhabbetin karşılıklı olduğudur. Çünkü
                                  sıfatlar aralarındaki dostluğu gözler önüne   Mevlânâ’nın yazmış olduğu bir mektupta
                                  sererken bir nevi Gürcü Hatun’un Mevlânâ    geçen; “Lütuflarda, ihsanlarda bulunan, şüpheli
                                  nezdindeki değerini de izhar etmektedir.    nesnelerden çekinen, kulluk kılan, hatunların
                                  Yine Ahmet Eflâkî Gürcü Hatun’un kişiliği








                                                                          50
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57