Page 52 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 52
geçen Sultan’ın yakın adamları bu davranışın hakkında bilgiler verirken, Hatun’un seçkin
akla uygun olmadığını dahası o güne kadar ve kararlı bir kadın olduğunu belirterek
hiçbir sultanın özellikle Bizans ve Kilikya dirayetli bir şahsiyet olduğunu sık sık
Ermeni Krallığı’nda örneklerine rastladığımız vurgulamıştır.
şekilde paralar bastırmadığını söyleyerek onu Mevlânâ ile Gürcü Hatun arasındaki
bu çocuksu düşünceden vazgeçirdiler. Resim dostluğun göstergesi olan birçok olay
tasviri yerine dirhem ve dinarlar üzerine kaynaklarda kendisine yer bulmuştur.
bir aslan ve onun üzerinde de güneş resmi Bunlardan bir tanesine göre; bir defasında
yapılarak bunun Gürcü Hatun’un talihine Kira (Kerra) Hatun, Mevlânâ’nın ayak
işaret sayılmasını ve bu suretle Sultan’ın parmaklarının arasındaki renkli kumları
isteğinin yerine getirilmesini kararlaştırdılar. toplayarak birazını bir kâğıt içerisinde
Sultan’ın eşi Gürcü Hatun’a düşkünlüğü muhafaza edip melikelerin melikesi ve
dolayısıyla bastırdığı gümüş paralar üzerine Mevlânâ’nın en sevdiği müridelerinden
kendisinin ve karısının doğan güneş ve olan Gürcü Hatun’a göndermiştir. Ona
aslan ile temsil edilmesi de Sultan’ın aşırı Mevlânâ’nın tayy-i mekânını bildirmesi,
davranışlarının arasında zikredilmekte ve Gürcü Hatun’un inancının bir iken bin
bu davranışın hatıraları zamanımıza kadar olmasına neden olmuştu. Zaman zaman mal
gelmektedir. varlığının çokluğuyla ön plana çıkan Hatun
Konya siyasetindeki gücünü gözler önüne bunun için parmakla sayılamayacak kadar
seren Gürcü Hatun’un Hristiyan dinini bahşiş dağıtmıştır. Hatun’un Mevlânâ ile
muhafaza edebilmesini Sultan’ın iyi niyetli kurmuş olduğu dostluk için anlatılan onlarca
hoşgörüsü sağlıyordu. Öyle ki Sultan’ın annesi hikâyeden yalnız bir tanesi olan bu rivayet
de kocası ölünceye kadar Hristiyan olarak Hatun’un Mevlânâ’ya dair beslediği sevgi ve
kalmış, Gürcü Hatun da tıpkı kayın validesi hürmeti gözler önüne sermektedir.
gibi sonradan Müslüman olmuştu. Eflâkî, Gürcü Hatun’un Mevlânâ ile yakınlığı dikkate
Gürcü Hatun’un, Mevlânâ’nın en sevdiği alındığında bu durum Gürcü Kroniği’nin
müridelerinden bir tanesi olduğunu ve dahası ısrarla üzerinde durarak vurgulamaya çalıştığı
Hatun’un Mevlânâ’ya gönülden ve hürmetle Gürcü Hatun’un zorla Müslüman yapıldığı
bağlı bulunduğunu, Mevlânâ’nın verdiği hikâyesinin tamamen dinsel taassup ile
şevkin ve ateşin içinde yandığını açıkça kaleme alındığını dahası hayal ürünü bir
söylemektedir. Hatta Mevlânâ’nın Gürcü anlatım olduğunu düşünmemize neden
Hatun ile arasındaki muhabbet ve sıcak olmaktadır. Zira zorla Müslüman edilmiş bir
dostluğun bir simgesi olarak kaleme alınan hatunun Mevlânâ’ya duyduğu sevgisiyle ön
mektuplarda Gürcü Hatun için “Zaman’ın plana çıkması neredeyse mümkün değildir.
Kraliçesi”, “Dünya’nın Hanımı”, “Dünya Aslında kabul edilmesi gereken bu sevgi ve
Hanımlarının Sultanı”, “Cihan’ın Melikesi” gibi muhabbetin karşılıklı olduğudur. Çünkü
sıfatlar aralarındaki dostluğu gözler önüne Mevlânâ’nın yazmış olduğu bir mektupta
sererken bir nevi Gürcü Hatun’un Mevlânâ geçen; “Lütuflarda, ihsanlarda bulunan, şüpheli
nezdindeki değerini de izhar etmektedir. nesnelerden çekinen, kulluk kılan, hatunların
Yine Ahmet Eflâkî Gürcü Hatun’un kişiliği
50