Page 149 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 149

geometrinin tanımı ve mahiyeti, mekanın     Konevî’nin temellükünde bulunan bir
                 boyutları, altı yön, yüzey, çizgi, nokta,   diğer tıp eseri İbn Vahşiyye’nin Kitâbu’s-
                 üçgen vb. terimler ele alınmıştır. Kitabın   Sümûm’udur. Zehirlerle ilgili iki ayrı
                 bu bölümü geometriye giriş mahiyetinde      risalenin bir araya getirilmesiyle oluşturulan
                 olup ilgili terimler çeşitli şekiller üzerinden   bu eser, döneminde kullanılan zehirlere
                 anlatılır. Geometriden sonra matematik      dair bir el kitabı mahiyetindedir. Çeşitli
                 bölümünü ele alan Bîrûnî kitapta, dört      yollarla etki eden zehirlerin sebep olduğu
                 işlem, cebir, sıfır, sayılar basamağı, Hint   ölümlere değinen eserde; bakma ile öldüren
                 ve Hıtay hesapları vb. konulara yer         şeyler, korkutan seslerin yol açtığı ölümler,
                 vermektedir.                                koklamak suretiyle öldüren zehirler,
                                                             yeme ve içme yoluyla öldüren şeyler,
                                                             dokunulduğunda öldüren zehirler ve zehirli
                 Tıp Eserleri                                hayvanların (yılan, akrep ve örümcek)

                 Sadreddin Konevî’nin bilimsel metinlere     sokmaları sonucu gerçekleşen ölümler
                 dair okumalarında tıp ilmi en fazla yere    hakkında bilgi verilmiştir.
                 sahip diğer bir alandır. Konevî’nin bu      İbn Sînâ ’nın tıp alanında kaleme aldığı beş
                 alana dair okumaları oldukça zengin bir     ciltlik en meşhur eseri el-Kânûn fi’t-tıbb’a
                 literatürü içermektedir. Bunlar arasında    büyük ilgi gösteren Konevî bu eserin birden
                 kronoloji itibariyle ilk sırada yer alan eser   fazla nüshasını kütüphanesine almıştır.
                 Sâbit b. Kurrâ’nın ez-Zahîre fî ʿilmi’t-tıb   Ayrıca, hicri 621 yılında Fahreddin Râzî’nin
                 adlı eseridir. Hippokrates’in Aforizmaları  (ö. 606/1210)Şerhu’l-Kânûn fi’t-tıb adlı eserini
                 ve Galenus’un De Sanitate Tuenda adlı       bizzat kendisi istinsah etmiştir. Bu da
                 eserinden yararlanarak kaleme aldığı ez-    demek oluyor ki Konevî gençlik yıllarından
                 Zahîre fî ʿilmi’t-tıb, İslam düşünce tarihinde   itibaren kırk yıldan fazla bir süreçte İbn
                 tercüme faaliyetleri döneminin önemli       Sînâ’nın bu eserini ve onun en meşhur
                 bilim insanlarından olan Sâbit b. Kurra’nın   şerhlerinden olan Fahreddin Râzî şerhini
                 tıp alanındaki en meşhur eseridir. Girişte   yıllarca kitaplığında tutmuştur.
                 bu eserin, “hastalığın tanımında ve tedavisi
                 bakımından tıp ilminde bilinmesi gereken    Konevî’nin tıp ilmine dair okumalarında
                 her şeyi içeren bir kitap olduğunu” belirten   modern tıbbî bilimlerde farmakoloji disiplinine
                 müellif ez-Zahîre’yi otuz bir bölüme (bab/  tekabül eden ve ilaçların yapımı, etki şekilleri,
                 makale) ayırmıştır. Konevî, Sabit b.        yan etkileri, metabolizmaları, toksik etkileri
                 Kurrâ’nın eseri kadar hacimli olmasa da     ve yeni ilaçların bulunması ile ilgili konuları
                 hastalıkların tedavisi konusunda başka      ihtiva eden Akrâbâzîn türü müstakil eserler de
                 eserlere de yoğunlaşmış ve bu minvalde İbn   yer kaplamaktadır. Onun temellükleri arasında
                 Sînâ’ya ait Risâle fî Hıfzı’s-sıhha, Makâle fî’l-  bu kabilden üç müellifin eserine rastlanmıştır.
                 kelâm ale’l-ağziyye ve’l-edviyyeve el-Edviyetu’l-  Bunlardan ikisinin müellifi zikredilmemekle
                 kalbiyye adlı risaleleri okumalarına dahil   birlikte üçüncü metin İbn Melkâ Ebu’l-Berekât
                 etmiştir.                                   el-Bağdâdî’nin Sıfatu Tiryâki Berşa’sâ (Kitâbu’l-
                                                             Akrâbâzîn) adlı eseridir.









                                                            147
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154