Page 144 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 3. Sayı
P. 144

Mimarî yapılar başta olmak üzere, doğum, tahta çıkış,
                        ölüm, sünnet, düğün, zafer, telif eser vb. konularda

                      düşürülen tarihler mimarî eserler için âdetâ bir tapu,
                    diğerleri için de çok kıymetli birer belge hükmündedir.




                 örtünün zirvesinde ise içi şemseli, tepesi   üst kısmında yer alan inşa tarih kıt‘asının,
                 sorguçlu hilâl şeklinde bir alem mevcuttur. 2  aradan geçen 356 sene zarfında, alttaki

                 Çanaklı mermer göbeğin Germiyanoğulları     ihyâ kitabesine nazaran nasıl yıprandığı da
                 tarafından hediye edilmesi yanında inşâ tarih   dikkatli nazarlardan kaçmaz.
                 kıt‘asının ikinci beytinin ikinci mısrâında   Bu makalede konu edilen eserlerden Yavuz
                 Bevvâb Süleyman’ın şadırvanı “tecdîd” yani   Sultan Selîm’in “Şadırvan” inşası ile ilgili
                 yenileme için vazifelendirildiğinin yazılması   tarih kıt‘asında mahlas mevcut olmayıp,
                 Şahabettin Uzluk’un, şadırvanın Sultan Veled  Sultan Abdülaziz tarafından yaptırılan tamir
                 zamanından (XIII-XIV. yüzyıldan) beri var   için Gâlib, diğer üç eserden “Gümüş Kafes”
                 olduğu kanaatini güçlendirmektedir. 3       için Mânî, Sultan II. Mahmud’un “Yeşil
                                                             Kubbe”yi tamiri ve “Hazret-i Mevlânâ”
                 Dergâh Şadırvanının, özellikle üzerinde
                 duracağımız kısmı, bize bir medeniyet       levhası için ise Pertev Paşa tarih düşürür.
                 tasavvuru tecrübesi yaşatan, vefa,          Mimarî yapılar başta olmak üzere, doğum,
                 kadirşinaslık ve hizmette devamlılığın çok   tahta çıkış, ölüm, sünnet, düğün, zafer, telif
                 kıymetli bir misâlini teşkil eden güney hazne  eser vb. konularda düşürülen tarihler mimarî
                 duvarının üzerine yerleştirilmiş musluklu   eserler için âdetâ bir tapu, diğerleri için de
                 mermer kitabedir. Hangi yüce gönüllü akıl   çok kıymetli birer belge hükmündedir. Tam
                 ve san‘atkâr -ihsan üstüne ihsan edercesine-   bu noktada, yazımızın esasını teşkil eden
                 şadırvanın inşasından 356 yıl geçtikten     tarih düşürme ile ilgili kısaca bilgi vermenin
                 sonra yapılan ihyâ çalışmasını bu küçük     faydalı olacağı kanaatindeyiz.
                 mermer kitabeye, inşa tarih kıt‘asının altına   Harflerin rakam karşılıkları esasına
                 -yapılışından 83 sene sonra gerçekleştirilen   dayanan ve başlangıcı oldukça eskiye giden
                 küçük tamir ve bakımı hatırlatmayı da       ebced sistemi ile tarih düşürme sanatının
                 göz ardı etmeden- hakkeder. Kitabenin
                                                             ilk defa kimin tarafından icat edildiği
                                                             kesin olarak belli değildir.  XII. yüzyılda
                 2 Geniş bilgi için bkz., Ş.Uzluk, Mevlânâ’nın Türbesi, s.108-109, 152;   Fars edebiyatında ortaya çıktığı, oradan
                 Yılmaz Önge, “Mevlânâ Dergâhı’nın Şadırvanı”, SÜ 2.Millî Mevlânâ   Türkler’e, Türkler’den de Araplar’a geçtiği
                 Kongresi (Tebliğler) 3-5 Mayıs 1986, Konya, 1987, s.61-67; Erdoğan
                 Erol, “Mevlânâ Müzesi’ndeki Şeb-i Arûs Havuzu, Şadırvan, Selsebil”,   bilinen bu işleme en yaygın adıyla “tarih
                 Müze Dergisi, S.13, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları   düşürme” denilir. Türk edebiyatında XIV.
                 ve Müzeler Genel Müdürlüğü Konya Müze Müdürlüğü Yayını, Konya,
                 2004, s.6-7; Hasan Özönder, “Mevlânâ Külliyesi’nin Mimarî Teşekkülü”,   yüzyıldan itibaren gelişmeye başlayan,
                 SÜ 1. Millî Mevlânâ Kongresi-Tebliğler, Konya, 1985, s.398.
                                                             önceleri daha çok Arapça ve Farsça yazılan,
                 3 Y. Önge, “Mevlânâ Dergâhı’nın Şadırvanı”, s.63, dipnot:5.







                                                            143
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149