Page 83 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 3. Sayı
P. 83

otacılar, ilâçla tedavi uygulayan emçiler,   8. yüzyıl başında (707), akıl hastaları, için
                                       yine Türk hekimler olarak nitelenebilecek   hastanelerde ayrı bir kısım ayrılması gereği
                                       atasagunlar medeniyet iklimindeki yerlerini   duyulmuş ve ruh hastaları kısmı açılmış,
                                       alırlar. Karahanlılar, Gazneliler özellikle de   Harun Reşid devrinde de ilk bağımsız akıl
                                       Selçuklu Devleti döneminde tıp hizmeti ve   hastanesi kurulmuştur (792).
                                       eğitimi veren önemli kurumlar inşa edilmeye   Diğer sağlık hizmetleri yanında ruh sağlığı
                                       başlanmıştır. Türk medeniyetinin genelinde   hizmeti de sunan Bîmarhâneler, diğer adı
                                       ama özelde Anadolu medeniyeti içinde ruh   ile Bîmâristanlar da teşekkül ettirilmeye
                                       sağlığı hizmetleri kendine özgü biçimde    başlanan sağlık kurumlarıdır. Selçuklularda
                                       güçlü bir yer tutar. İslâmiyet’in kabulünden   da bu kurumlara bîmâristan denmekle
                                       sonra yeniden şekillenen medeniyet         birlikte şifâhâne veya mâristân adı da
                                       tasavvuru içinde ruh sağlığı hizmetleri de   verilirdi. Nişabur’da Alpaslan’ın, Bağdat’ta
                                       nasibini alır. Selçuklular’da bîmâristanlar   Melikşah’ın Şam’da da Nurettin Mahmut
                                       ve dârü’ş-şifâlar hatta kervansaraylar da   Zengi’nin yaptırdığı bîmâristanlar bunlara
                                       sağlık hizmetlerinde yer edinmiştir. Öyle ki   örnek olarak verilebilir. Selçuklular,
                                       hekimlerden bazıları seyyar olarak çarşı ve   sosyal devlet anlayışı ekseninde bu sağlık
                                       pazarlarda hastaları tedavi etmekteydiler.   kurumlarını yönetmiş; ihtiyaç sahiplerine,
                                       Örneğin Şamlı Muhaddeb adındaki bir        yolculara ve diğer hastalara belli bir
                                       hekimin hastalarını çarşılarda para karşılığı   müddet ücretsiz tedavi uygulamışlardır.
                                       hasta tedavi ettiği nakledilmektedir.      Selçuklu Türkleri devrinde ruh hastalarının
                                       Savaşlarda orduyla birlikte hareket eden   tedavisi için “ocaklar” yani (hastane
                                       seyyar bîmâristanlar, saray bîmâristanları da   köyler) da teşekkül etmiştir. Bu hastane
                                       mevcuttu.                                  köylerde hastalar ücretsiz barındırılıp
                                       İslâmiyet, Selçuklulardan itibaren sunulan   tedavi edilmiştir ki, buna karşılık o köyün
                                       sağlık hizmetlerindeki bu edeplilik hâli   halkı da ziraat ve ticaretinden elde ettiği
                                       üzerinde belirleyici bir etkiye sahiptir.   kazancından vergiden muaf tutulmuştur.
                                       Kur’an-ı Kerim’de insan, varlıkların en    Anadolu Selçuklu Devleti Dönemi’nde
                                       yücesi ve şereflisi olarak yer alır. Bu sebeple   ruh sağlığı hizmetleri için döneminin en
                                       İslâmiyet, insanın beden ve ruh sağlığı ile   parlak hâlini yaşayan bîmâristanlar bir
                                       yakından ilgilenmiş, akıl hastalarına şefkatle   devlet siyasası olarak da yaygınlaştırılır.
                                       muamele edilmiştir. Nitekim Nisa Suresi    Devlet adamları bizâtihi onları takip eder
                                       5. Ayetinde “Allah’ın size geçinmek için   ve dahası devletin tamamında verilen
                                       verdiği mallarınızı aklı ermezlere vermeyin,   sağlık hizmetleri vakıf sistemi vasıtasıyla
                                       onları besleyin, giydirin ve kendilerine   ücretiz olarak sunulurdu. Bu dönemde
                                       tatlı ve güzel sözler söyleyin.” emri ile   açılan en ünlü Bîmarhânelerden birisi de
                                       ahlâklanan İslâm toplumlarında ‘delilik’ bir   Konya Bîmarhânesi diğer adı ile Darüşşifa-
                                       sağlık problemi, bir hastalık olarak kabul   yı Alâiye’dir. Anadolu Selçukluları için bir
                                       edilmiş, kişilere de ona göre muamelede    medeniyet merkezi ve ayrıca başkent de
                                       bulunulmuştur. Bu gruptan insanlar bir tür   olan Konya’da Sultan Melikşah Dönemi’nde
                                       sosyal koruma altına alınmışlardır. Daha








                                                                              82
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88