Page 86 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 3. Sayı
P. 86
BİR VARLIK SAHASI OLARAK:
KONYA AĞZI
HACER YEĞİN
Ve Allah, Âdem’e (insanoğluna) bütün isimleri mesûliyet alanıdır. Bundan mütevellit dilin
(her şeyin mahiyet ve ismini veya her şeyin öz insana yüklenmiş bir kod, semavi bir nüzul
hakikati olan Allah’ın isimlerini) öğretti. Sonra oluşu sonucunu çıkarabiliriz çünkü her şeyin
onları meleklere arz etti: Eğer doğru iseniz, bu Sahibi, kelam’ın da Sahibi’dir ve insanlarla
varlıkların isimlerini (mahiyetlerini dile getiren peygamberleri aracılığı ile konuşur. Cenab-ı
kelimeleri ve dilleri) bana söyleyin” dedi. Hak insanlara, insanların dili ile hitap eder;
sözünü indirirken aynı zamanda onun
“Seni tenzih ederiz! Bize öğrettiğinden başka
hiçbir bilgimiz yoktur. En kâmil ilim ve hikmet zaviyesine ve algısına indirger.
sahibi şüphesiz sensin” cevabını verdiler. Dilin varlık sahasının sınırlarını tayin
ederken doğrudan düşüncenin sınırlarını
Ey Âdem! Bunların isimlerini onlara bildir” dedi.
Onlara bunların isimlerini bildirince de “Size ben da belirlediğini görürüz. Hatta “Hz. İnsan”
göklerin ve yerin gizlisini kesinlikle bilirim; yine dil hakkında düşünürken dahi, dilin el
verdiği ölçüde yahut dilin sınırları ölçüsünde
sizin açıkladığınızı da gizlediğinizi de bilirim düşünebilir ve nihayet o imkân nisbetinde
demedim mi!” buyurdu.
söyler söyleyeceğini. İnsanın dile aktaramadığı
(Bakara Suresi/31-33) bir düşünce aslında yok hükmündedir.
Hz. Âdem’in kelimeleri öğrenmesi, eşyayı “Dil varlığın evidir.” diyen Heidegger’in
isimlendirerek tanıması, Cenab-ı Hakk’ın kastettiği de budur. Lacan’a göre dil, anlatma
ona sunduğu özel bir nimettir. Böylece ve kavrama üzerine bir zincirdir, zaman
insanı diğer âlemlerden ayıran şey, asli olarak neredeyse araya giren bir unsurdur.
onun düşünme ve konuşma istidatıdır. Öte yandan felsefenin imkânını konuşmaya
Nesneler hakkındaki tasavvurunu/iç başlamak da dilin imkânını konuşmakla
konuşmasını önermelere dönüştürerek başlar. Dilin düşünce ve kültür üzerindeki
dış konuşmasını “tasdik” ettiren insan, bu etkisini görmek isteyen düşünürler,
letaifiyle diğer mahlûkattan farklı kılınmıştır. toplumlar üzerinde araştırma yapmaya
Esasında düşünen bir varlık için insanın girişmişler ve bu konuda birçok eserler
kelimeleri, diğer kesbi bir yönünü ortaya ortaya koymuşlardır; Wittgenstein
çıkarmış olur. Konuşmak, irade etmek ve ve Malinowski bu düşünürlerden en
düşünmek, insanın hem imkân hem de meşhurlarıdır.
85