Page 156 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 156

Anadolu’da İslâmiyet’in kuvvetlenmesi ve   öğretimiyle geçmiştir. Talebeliğe devam
                                       yerleşmesinde büyük hizmetler yapmalarına   ettiği ve hocalığının ilk yıllarını kapsayan
                                       engel olmamıştır. 67                       sonraki yirmi yıl ise ağırlıklı olarak Şam ve
                                                                                  Halep’te devam etmiştir. Kendini talebe
                                       On üçüncü yüzyılda Anadolu’da tasavvuf
                                       çok yaygındı. Bir yandan Selçuklular’ın    yetiştirmeye ve eser telifine verdiği yaklaşık
                                       din ve mezhep hususunda gösterdikleri      son otuz yılı ise Konya’da tamamlamıştır.
                                       müsamaha, bir yandan Moğol akını, bir      Derslere devam edenlerin isim listesini
                                       yandan da yaşanan büyük huzursuzluk,       ihtivâ eden semâ kayıtları önemli arşiv
                                       tasavvuf akımının gelişmesinde etkili      belgeleridir. Zira şahıslar hakkında
                                       olmuştu. Moğol akını Evhadeddin-i          kaynaklarda bulunamayan bilgiler
                                       Kirmânî (ö. 635/1237), Necmeddin-i Dâye    bazen bu belgelerde yer alabilmektedir.
                                       (ö. 654/1253), Fahreddin-i Irâkî (ö. 688/1289)   Görebildiğimiz kadarıyla Konevî’nin
                                       gibi şeyhlerin Anadolu’ya hicretlerine sebep   öğrencilerinin her biri hakkında kaynaklarda
                                       olmuş, böylece onların tarikatleri ve fikirleri   yeterli bilgi yoktur. Bu yüzden okuttuğu
                                       Anadolu’ya yayılmıştı. Konya’da Sadreddin-i   eserlerde bulunan semâ kayıtları âdetâ
                                       Konevî’nin (ö. 673/1274) etrafında toplanan,   kıymetli bir hazine gibidir. Onların
                                       onun ölümünden sonra da Şam diyarına göç   incelenmesiyle hem Konevî’nin derslerine
                                       eden kişilerin mensup olduğu Ekberiyye     katılan kişiler hakkında bilgi elde edileceğini
                                       Tarikati o dönemdeki belli başlı tasavvufî   hem de kaydedilen notlardan onun
                                       ekoller arasında bulunuyordu. 68           biyografisi ve dönemin özelliklerine dair
                                                                                  enteresan malumata ulaşılacağını tahmin
                                       Konevî, İslâm düşüncesine önemli etkileri           70
                                       olan sûfî bir düşünürdür. Bu etkinin en    ediyoruz.
                                       önemli göstergesi, sonraki dönemde         Makaleyi Konevî’nin şu duasıyla bitirmek
                                       tasavvufun İbnü’l-Arabî ile birlikte       istiyorum: 71
                                       Konevî’nin eserleri ve düşünceleri etrafında   Allah’ım! Kalplerimizi senden başkasına
                                       şekillenmiş olmasıdır. Başta ilk Fusûsu’l-hikem   yönelmekten ve senin dışındaki şeylerle
                                       şarihi Müeyyideddin el-Cendî ve Kasîde-i   meşgul olmaktan arıt. Bizi bizden alıp
                                       Tâiyy eşârihi Saîdeddin el-Fergânî olmak   yerimize ve her şeyin yerine bizi kendinle
                                       üzere birçok sûfînin eserlerindeki üslûp   doldur (bizde tecelli et). Bizi âleme
                                       ve yaklaşım tarzı büyük ölçüde Konevî’ye   yağmalık, şeytana oyuncak yapma. Bilâkis
                                       dayanmaktadır. 69
                                                                                  bize bir nur bahşet. Dualarımızı tam senden
                                       Konevî’nin çocukluk ve gençlik dönemini    istediğimiz şekilde çabucak kabul buyur. Yâ
                                       kapsayan yirmi yıl, Malatya’daki eğitim    Semî‘, yâ Karîb, yâ Mücîb!



                                       67 Turan, a.g.e., s. 276-277, ayrıca bk. s. 291.
                                       68 Gölpınarlı, a.g.e., s. 19.
                                       69 Demirli, a.g.md., s. 423.
                                       70 Gölpınarlı, a.g.e., s. 219-220; krş. Eflâkî, a.g.e., I, 162. Bilgi için bk. Ceran, a.g.e., s. 100.
                                       71 Koçkuzu, agm., s. 18.







                                                                              154
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161