Page 155 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 155
Önemli bir husus da bazılarının derse babalı- Hâmid b. Osman, Fahreddin Behzâd b.
oğullu gelmiş olmasıdır. Muhtemelen babalar Ahmed el-Konevî, Hüsâmeddin Hüseyin b.
yaşları küçük oğullarını derse getirmişlerdir. Abdilaziz el-Kırşehrî, Cemâleddin Ahmed
Bilindiği gibi muhaddisler âlî isnad elde etmeleri b. Zekeriya, İmâdeddin Ahmed b. el-Hasen,
için çocuklarını küçük yaşlarda yaşlı hocaların Sâineddin Muhammed b. Muhammed
derslerine götürmeye önem verirlerdi. Diğer b. Musa el-Hüzelî el-Basrî, Zeyneddin
ihtimal ise gençlerin yaşlı babalarıyla derse Mahmud b. Muhammed, Cemâleddin Ömer
gelmeleridir. Her nasılsa sonuçta bu durum bazı b. Ahmed el-Konevî.
baba ve oğulların birlikte ilim öğrenme aşkını Yılmaz’ın tespitine göre eserin dördüncü
ortaya koymaktadır. cildinden itibaren semâ kayıtlarındaki isim
listeleri aynıdır. Tabii her cüzdeki semâ
Üçüncü liste kaydının yazılma tarihleri ise farklılık arz
eder. Bazı semâ kayıtlarında söz konusu
Bu listede toplam on yedi kişi vardır. Çoğu derslerin Konevî’nin evinde yapıldığı
ikinci listedeki kişilerle aynı olup farklı altı belirtilmiştir. Son ciltteki semâ kaydında,
kişi şunlardır: Abdülmecid b. Ali el-Cîlî, baştan itibaren bütün derslere katılıp
Kemâleddin İsmail b. Abdilmelik et-Tebrîzî katılamama açısından isimler şu iki liste
ve babası Abdülmelik, Şerefeddin Ömer hâlinde düzenlenmiştir: a) Eserin baştan
b. el-Gazzâl, Alâeddin Ali b. Ömer ve sona tamamını kıraat ve semâ yoluyla
Cemâleddin Ahmed en-Nakîb. alanlar (yedi kişi). b) Hastalık, yaşlılık gibi
Listenin sonuna: “Konevî’nin bu kişilere mazeretleri sebebiyle katılamadığı dersler
Câmiu’l-usûl’ün ilgili cildini 667/1268 yılında bulunanlar (dokuz kişi). 66
okuttuğu” notu düşülmüştür. Bu tarih İncelenen semâ kayıtlarından çıkan en
Konevî’nin vefatından altı sene öncesine önemli sonuç kanaatimizce şudur: Anadolu
tekabül etmektedir. Buradan hareketle Selçukluları’nın payitahtı Konya’da devlet
Konevî’nin son yıllarında hadis okutma işine ricâli ve ulemâ, hadis kaynaklarına gereken
ağırlık verdiği söylenebilir. Yılmaz’ın tespitine önemi vermiş ve hadis dersleri dönemin
göre, dördüncü cildin okunması 10 Safer muteber ilmi yöntemleri ile yapılmaya
666/31 Ekim 1267’de, son (on veya on birinci) devam etmiştir.
cildin okunması Muharrem 667/Ekim 1268’de
tamamlanmıştır. Aradaki ciltlerin okunması
da bu iki tarih arasında gerçekleşmiştir. 64 Sonuç Yerine
Yukarıdaki listelerde yer almayıp da Selçuklu sultanlarının çoğu hür düşünceli
Yılmaz’ın tespit ettiği dokuz isim şunlardır: 65 ve geniş dînî müsamaha sahibi simalar
Şerefeddin Mesud b. el-Hatîr, Bahâeddin olmasına rağmen bu özellikleri onların
64 Yılmaz, agm., s. 11-12.
65 Yılmaz, agm., s. 9-11.
66 Yılmaz, agm., s. 11-13.
153