Page 155 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 155

Önemli bir husus da bazılarının derse babalı-  Hâmid b. Osman, Fahreddin Behzâd b.
                 oğullu gelmiş olmasıdır. Muhtemelen babalar   Ahmed el-Konevî, Hüsâmeddin Hüseyin b.
                 yaşları küçük oğullarını derse getirmişlerdir.   Abdilaziz el-Kırşehrî, Cemâleddin Ahmed
                 Bilindiği gibi muhaddisler âlî isnad elde etmeleri  b. Zekeriya, İmâdeddin Ahmed b. el-Hasen,
                 için çocuklarını küçük yaşlarda yaşlı hocaların   Sâineddin Muhammed b. Muhammed
                 derslerine götürmeye önem verirlerdi. Diğer   b. Musa el-Hüzelî el-Basrî, Zeyneddin
                 ihtimal ise gençlerin yaşlı babalarıyla derse   Mahmud b. Muhammed, Cemâleddin Ömer
                 gelmeleridir. Her nasılsa sonuçta bu durum bazı  b. Ahmed el-Konevî.
                 baba ve oğulların birlikte ilim öğrenme aşkını   Yılmaz’ın tespitine göre eserin dördüncü
                 ortaya koymaktadır.                         cildinden itibaren semâ kayıtlarındaki isim
                                                             listeleri aynıdır. Tabii her cüzdeki semâ
                 Üçüncü liste                                kaydının yazılma tarihleri ise farklılık arz
                                                             eder. Bazı semâ kayıtlarında söz konusu
                 Bu listede toplam on yedi kişi vardır. Çoğu   derslerin Konevî’nin evinde yapıldığı
                 ikinci listedeki kişilerle aynı olup farklı altı   belirtilmiştir. Son ciltteki semâ kaydında,
                 kişi şunlardır: Abdülmecid b. Ali el-Cîlî,   baştan itibaren bütün derslere katılıp
                 Kemâleddin İsmail b. Abdilmelik et-Tebrîzî   katılamama açısından isimler şu iki liste
                 ve babası Abdülmelik, Şerefeddin Ömer       hâlinde düzenlenmiştir: a) Eserin baştan
                 b. el-Gazzâl, Alâeddin Ali b. Ömer ve       sona tamamını kıraat ve semâ yoluyla
                 Cemâleddin Ahmed en-Nakîb.                  alanlar (yedi kişi). b) Hastalık, yaşlılık gibi

                 Listenin sonuna: “Konevî’nin bu kişilere    mazeretleri sebebiyle katılamadığı dersler
                 Câmiu’l-usûl’ün ilgili cildini 667/1268 yılında   bulunanlar (dokuz kişi). 66
                 okuttuğu” notu düşülmüştür. Bu tarih        İncelenen semâ kayıtlarından çıkan en
                 Konevî’nin vefatından altı sene öncesine    önemli sonuç kanaatimizce şudur: Anadolu
                 tekabül etmektedir. Buradan hareketle       Selçukluları’nın payitahtı Konya’da devlet
                 Konevî’nin son yıllarında hadis okutma işine   ricâli ve ulemâ, hadis kaynaklarına gereken
                 ağırlık verdiği söylenebilir. Yılmaz’ın tespitine   önemi vermiş ve hadis dersleri dönemin
                 göre, dördüncü cildin okunması 10 Safer     muteber ilmi yöntemleri ile yapılmaya
                 666/31 Ekim 1267’de, son (on veya on birinci)   devam etmiştir.
                 cildin okunması Muharrem 667/Ekim 1268’de
                 tamamlanmıştır. Aradaki ciltlerin okunması
                 da bu iki tarih arasında gerçekleşmiştir. 64  Sonuç Yerine
                 Yukarıdaki listelerde yer almayıp da        Selçuklu sultanlarının çoğu hür düşünceli
                 Yılmaz’ın tespit ettiği dokuz isim şunlardır: 65  ve geniş dînî müsamaha sahibi simalar
                 Şerefeddin Mesud b. el-Hatîr, Bahâeddin     olmasına rağmen bu özellikleri onların



                 64 Yılmaz, agm., s. 11-12.
                 65 Yılmaz, agm., s. 9-11.
                 66 Yılmaz, agm., s. 11-13.







                                                            153
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160