Page 189 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 189

SADREDDİN-İ KONEVÎ’NİN

                 EMANETLERİNİN İZİNDE


                 BEKİR ŞAHİN







                 Sadreddin-i Konevî’nin mirası, günümüz      büyük entelektüellerinden biri olarak kabul
                 insanına onun entelektüel ve mânevî         edilir.
                 zenginliğini hatırlatır. Onun kütüphanesinde   Konevî’nin düşünceleri, insanın içsel
                 bulunan yazma eserler, İslâmî ilimlerin ve   yolculuğu ve mânevî olgunlaşması üzerine
                 düşüncelerin derinliklerini yansıtır, aynı   derinlemesine bir anlayışı yansıtır. Ona
                 zamanda o dönemin entelektüel çeşitliliğine   göre, insanın en mükemmel örneği Hz.
                 işaret eder. Ayrıca, Konevî’nin hatırasını   Muhammed’dir ve peygamberin yolundan
                 yaşatan mimarî eserler ve ona ait etnoğrafik   gitmek, insanın gerçek potansiyeline
                 malzemeler Anadolu’nun kültürel ve dînî     ulaşmasını sağlar. 1
                 mirasını koruma çabalarını temsil eder.
                 Onun hatırası, tarihî eserlerin korunması   Tasavvufi düşünceyle yoğrulmuş olan
                 ve kültürel kimliğin önemi konusunda        Konevî, insanın iç dünyasını keşfetme ve
                 günümüz insanına ilham verir. Biz bu        ilâhî aşka ulaşma sürecini vurgular. Konevî,
                 yazımızda Sadreddin-i Konevî’nin bıraktığı   İbni Arabî’nin öğretilerini takip ederek,
                 onu hatırlatacak hatıralarının izini süreceğiz.  derin ve içsel bir anlayışın temsilcisi
                                                             olmuştur.
                 Sadreddin-i Konevî, İslâm düşünce
                 tarihinde derin izler bırakan bir insandır.   Daha yaşadığı dönemde pek çok alime ilham
                 Onun hayatı, sadece bir dönemin değil,      kaynağı olan Konevî, aynı zamanda Mevlânâ
                 İslâm dünyasının bütününde önemli bir       gibi önemli isimlerle de yakın ilişkiler
                 yer tutar. Doğduğu Malatya’dan başlayarak   kurmuştur. Tasavvufun özünü ve ruhunu
                 Anadolu’nun çeşitli bölgelerinde ve son     yansıtan Konevî, hem akıl hem de kalp
                 olarak Konya’da geçirdiği zaman dilimi, hem   yoluyla ilâhî hakikate ulaşmanın önemini
                 kendi kişiliğinin hem de düşünsel mirasının   vurgular.
                 şekillenmesine önemli katkıda bulunmuştur.   On üçüncü yüzyılın başlarından itibaren
                 Babası Mecdüddin İshak’ın (ö. 618/1221[?])   Anadolu’ya çeşitli akımlardan dervişler
                 gözetiminde yetişen Konevî, zamanının       gelmeye başlamıştı. Mutasavvıflar iktidar

                 1 Hirtenstein, Stephen, The Image of Guidance: The Akbarian View of Sadr al-Din Qunawi, I. Uluslararası Sadreddin-i Konevî Sem-
                 pozyumu Bildirileri = The First International Symposium on Sadraddin Qunawi, 2010, s. 251-256.







                                                            187
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194