Page 102 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 102
Hunad Hatun Külliyesi, cami, medrese, kadınlarının bıraktığı miras, sonraki nesillere
hamam ve türbeden oluşan bir komplekstir . de aktarılmıştır.
23
Mahperi Hatun’un bu eseri, sadece dini
ibadetlerin yapıldığı bir mekan olarak
değil, aynı zamanda sosyal bir merkez Fatma Hatun
olarak da işlev görmüştür. Külliye, şehir Sultan Veled’in eşidir. Konya’da doğdu. Babası
halkının bir araya geldiği, dini ve kültürel kuyumcu Şeyh Salahaddin Zerkubi, annesi
etkinliklerin düzenlendiği bir alan haline Latife Hatun’dur. “Kirake” olan unvanı “hanım;
gelmiştir. Bu yapılar, Selçuklu döneminin hanım ana” anlamlı Rumca bir kelimedir.
mimari zenginliğini ve kültürel çeşitliliğini Babası Zerkubi’yle olan dostluğundan dolayı
yansıtırken, aynı zamanda Mahperi Hatun’un Mevlânâ’nın evinde büyüyen Fatma Hatun,
hayırseverliğini ve topluma olan bağlılığını da okuyup yazmasını da Mevlânâ’dan öğrendi.
gözler önüne sermektedir. Fatma Hatun’u Mevlânâ çok sevip değer
Mahperi Hatun’un Konya’da şehre verdiği için evlenme çağına geldiğinde onu
kazandırdığı darüşşifa ve cami ile halkın oğlu Sultan Veled’le evlendirdi (1250).
hizmetine sunulmuştur. Darüşşifa, Selçuklu Fatma Hatun, Mevlânâ’nın kendisine
döneminde hem tıbbi tedavi hizmeti veren gösterdiği yakınlığı: “Benim hakkımda,
hem de sosyal yardımlaşmanın merkezi küçüklüğümden beri inayeti vardı. Bana büyüklük
olan bir yapıydı. Mahperi Hatun’un inşa ve babalık ederdi.” sözleriyle ifade etmiştir.
ettirdiği bu darüşşifa, dönemin en ileri tıbbi Fatma Hatun’un, eşi Sultan Veled’den ikisi kız,
uygulamalarına ev sahipliği yaparak, toplum biri erkek üç çocuğu oldu. Oğlu, Celaleddin
sağlığını koruma amacı taşımıştır. Bunun yanı Feridun Arif (Ulu Arif Çelebi:670/1271-72
sıra, inşa edilen cami, sadece ibadet için değil, - 719/1319-20) Mevlânâ Dergâhının üçüncü
aynı zamanda halkın toplandığı, dini ve sosyal postnişinidir.
meselelerin görüşüldüğü bir yer olarak işlev
görmüştür. Fatma Hatun, kızları gibi Mevlevilikte aktif
görev almamakla birlikte düzenlenen her sema
Hatunların inşa ettirdiği bu yapılar, yalnızca meclisinde mutlaka bulunur, hatta bunları bazı
dini ve ticari işlevleriyle değil, aynı zamanda zaman bizzat kendisi tertip ederdi. 24
sosyal yardımlaşma ve dayanışmanın merkezi
olarak da önem taşır. Vakıflar aracılığıyla
bu yapılar, halkın çeşitli ihtiyaçlarını Hant Fatma Hatun
karşılamak üzere tasarlanmış ve bu sayede
toplumun refahına katkıda bulunmuştur. Resmî kayıtlarda Ferhuniye, halk arasında
Vakıfların sürekliliği, bu yapıların uzun süre Süt Tekkesi olarak bilinen türbede üç yatır
ayakta kalmasını sağlamış, böylece Selçuklu vardır. Türbe II. Keykavus’un kızı Hant
23 Halil Edhem Eldem, Kayseri Tarihi, İstanbul 1334, s. 18-33; Halil Erkiletlioğlu, Kayseri Kitabeleri, Kayseri 2001, s. 38; Kerim
Türkmen, “Selçuklu Döneminde Kayseri’nin İmar Faaliyetine Katkıda Bulunan Hanımlar”, II. Kayseri Yöresi ve Tarih Sempozyumu
Bildirileri, 16-17 Nisan 1998, Kayseri 1998, s. 439.
24 Nezahat Bekleyiciler, Bibliyografya, Eflaki, 2001, II/16, 303-316, 408-419; Gölpınarlı, 1983, 44, 65, 93-94, 278; Gölpınarlı, 1963, 262-
263; Bekleyiciler, 2007, 31-33; Erol, 2004, 1; Anbarcıoğlu, ts., 3; Şafak, 2011, 319.
100