Page 100 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 100

Raziye Devlet Hatun, Konya ve                rolünü simgelemektedir. Raziye Devlet
                               Kadınhanı’nda inşa ettirdiği yapılarla       Hatun’un vakıfları, o dönemin ekonomik
                               dönemin önemli isimlerinden biri olmuştur.    dinamiklerini şekillendirmiş ve ticaretin
                                                                       15
                               Kadınhanı’ndaki hanı, Konya-Seydişehir-      güvenliğini sağlamıştır. Bu kervansaray, sadece
                               Antalya kervan yolu üzerinde önemli bir      bir konaklama yeri değil, aynı zamanda
                               konaklama merkezi olarak inşa edilmiş ve bu   tüccarların bir araya geldiği, fikir alışverişinde
                               yapı etrafında gelişen mahallelerle Kadınhanı,   bulunduğu ve sosyal ilişkilerin güçlendiği bir
                               bir şehir kimliği kazanmıştır . Bu örnek,    merkez olmuştur.
                                                         16
                               Selçuklu hatunlarının şehirlerin imarında
                               ne denli önemli bir role sahip olduklarını
                               göstermektedir. Nitekim stratejik konumu     Mahperi/Hunad Hatun
                               ve sosyal-ekonomik kapasitesi ile Osmanlı    Anadolu Selçuklu Devleti’nin güçlü bir
                               döneminde nahiye, Cumhuriyet döneminde       figürü olan I. Alâeddin Keykubad’ın eşi,
                               ise Konya iline bağlı “ilçe merkezi” olmuştur.  II. Gıyaseddin Keyhüsrev’in annesidir. I.
                               Özet olarak, Raziye Devlet Hatun bu kadınlar   Alâeddin’in Kalanoros’u (Alanya) fethettikten
                               arasında özel bir yere sahiptir. Kadınhanı’nda   sonra akrabalık bağlarını kuvvetlendirmek
                               inşa ettirdiği kervansarayın dönemin ticaret   için kale beyi Kirfart’ın haremindeki
                               yolları üzerinde stratejik bir konuma sahip   cariyelerinden birisiyle evlendiği; bu hanımın
                               olması bölgenin ekonomik gelişimine büyük    adının ise Hunat ya da Hunad/Mahperi
                               katkı sağladı. Kervansarayın etrafında gelişen   Hatun olduğu kaynaklarda geçmektedir.
                               yerleşim yerleri, Raziye Devlet Hatun’un adını   Mahperi Hatun’un uzun süre Hristiyan olarak
                               taşıyan Kadınhanı’na dönüştü. Bu kervansaray,   yaşadığı bilinmektedir. Bu durum Alâeddin
                               tüccarların güvenli bir şekilde seyahat      Keykubat’ın saltanatının son yıllarına kadar
                               edebilmeleri için gerekli olan barınma, yeme-  devam etmiştir.
                               içme ve dinlenme ihtiyaçlarını karşılayan bir   Hanedan ailesinden olup sultan eşlerinin
                               merkez olarak hizmet verdi. Aynı zamanda,    sahip olduğu bu dinî hoşgörü ve imtiyazlara
                               sosyal dayanışmanın ve toplumsal refahın bir   şüphesiz Konya’da yaşayan, farklı dinî ve etnik
                               sembolü haline geldi.                        kökenlere mensup kadınlar da sahip olmuştur.
                               Raziye Devlet Hatun, Selçuklu Sultanı I.     Hunad Hatun da Rum asıllı olup güzel ve
                                                                                            17
                               İzzeddin Keykavus’un eşidir ve Selçuklu      soylu bir kadındı . Onun değerinin üstünlüğü,
                               hanedanının önde gelen isimlerinden          yaptığı iyilikler ve hayırlar, Anadolu’nun
                               biridir. Konya ve çevresinde yaptığı         çeşitli yerlerinde yaptırdığı medreseler,
                               hizmetlerle tanınır. Kadınhanı ismi,         mescitler, zaviyeler, tekkeler, kervansaraylar,
                               Raziye Devlet Hatun’un bu bölgedeki          çeşmeler, aşevleri ve daha pek çok eserlerde
                               etkisini ve kervansarayın kurucusu olarak    açıkça görülür ve bugün bu eserler varlığını
                               kadının toplumsal hayattaki liderlik         sürdürmektedir.

                               15 Feridun Dirimtekin, Türkiye Selçuklu Devleti Tarihi, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1951, s. 85-90.
                               16 M. Tayyib Gökbilgin, XV ve XVI. Asırlarda Edirne ve Paşa Livası, İÜEF Yayınları, İstanbul, 1952, s. 91-95.
                               17 İbn Bîbî, el-Evâmirü’l-ʿAlâʾiyyefi’l-umûri’l-ʿAlâʾiyye, I, s. 266.







                                                                          98
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105