Page 105 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 105

senesinin Recep ayında tamamlandı ve (Sanavber)
             Hatun’un kölesi mimar Eminüddin Mirgün bu eseri
             yaptı.”
             Beykonak Didiği Sultan Mescidi ve
             Tekkesi’nin içinde ve dışında onlarca mezar
             taşı bulunmaktadır. Bu mezar taşları XIV
             ila XVIII. yüzyıl arasına aittir. Mezar taşları
             dönemlerinin genel özelliklerini yansıtmakta
             ve ayrıca Didiği Sultan’ın soyağacı ile müritleri
             hakkında az da olsa bilgiler içermektedir.


             Gömeç Hatun

             Gömeç Hatun, II. Gıyâseddin Keyhusrev’in
             eşi olarak Selçuklu tarihinin önemli kadın
             figürlerinden biridir. Ahmed Eflâkî’nin“Melike-i   günümüze ulaşamayan külliyesidir. Bu külliye,   Didiği Sultan Mescidi
             Sâide” olarak andığı  Gömeç Hatun, cömertliği   Gömeç Hatun’un isminin ve hayırseverliğinin   kitabesi
                              27
             ve hayırseverliğiyle tanınmış, Mevlânâ’nın   bir simgesi olarak toplumda derin bir iz
             müridelerindendir. Gömeç Hatun, Konya        bırakmıştır. Külliyenin içerisinde yer alan
             halkının gönlünde taht kurmuş bir isimdir.   ve Fatma Hatun Darü’l-Huffâz’ı, Zâviyesi ve
             Özellikle evlenme çağına gelen kızların      Mescidi olarak bilinen yapı, şehrin ilim ve
             çeyizlerini karşılaması, onun toplumun       ibadet merkezi olma özelliğini taşımıştır. 30
             ihtiyaçlarına ne denli duyarlı olduğunu      Külliyenin manevi derinliği, Fatma Hatun’un
             göstermektedir.  Gömeç Hatun, Mevlana’nın    annesi Gömeç Hatun adına yaptığı
                           28
             sadık mürideleri arasında idi. Hz. Mevlâna onu   vakıf çalışmalarıyla daha da pekişmiştir.
             “hatunların övüncü” diye methederdi. Hayırsever   Fatma Hatun, 1301 tarihli vakfiyesinde,
             bir hanım olan Gömeç Hatun, Konya eğitimine   annesinin türbesine yakın olan şifahanedeki
             hizmet veren hanımlardan olup Musalla        evlerini vakfetmiş ve bu sayede külliyenin
             civarına kendi adıyla anılan bir medrese ile   hayırseverlik geleneği nesilden nesile
             dârülhuffâz yaptırmış ve onlara önemli vakıflar   aktarılmıştır. Özellikle, çeşitli psikolojik
             tahsis eylemiştir. 29                        sebeplerle sütü çekilen kadınların bu mescidi

             Gömeç Hatun’un Konya’ya kazandırdığı en      ve türbeyi ziyaret etmeleri, vakıfların manevi
             önemli eserlerden biri, bugün ne yazık ki    boyutunun toplum üzerindeki etkisini gözler



             27 Ali Boran, Dediği Sultan Mescidi, Konya Ansiklopedisi, C.3, s.94-95.
             28 Zehra ODABAŞI, “Vakıf Kuran Kadınlar: Selçuklu Ailesinin Bani Eşleri ve Diğerleri”, Prof. Dr. Yusuf Küçükdağ Onuruna Tarih Yazı-
             ları, 2023, s.88./Eflâkî, Ariflerin Menkıbeleri, II, s. 156,157.
             29 Çelik, Ahmet. “Konya’da Tarihe Mâl Olmuş Hatunlar.” Merhaba Gazetesi Akademik Sayfalar, 28 Aralık 2022, sayı 32, s. 489.
             30 Yusuf Küçükdağ, (1989) “Konya’da Alâeddin Darü’ş-şifa’sı, Tıp Medresesi ve Mescidinin Yeri, Yapısı”, Osmanlı Araştırmaları, S. 9,








                                                        103
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110