Page 109 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 109
kızları Hatunsaray civarına yerleştirdiğine
ilişkin söylencedir . Bu kayıtlar, arkeolojik
38
araştırmalarda Hatunsaray’da Zeus Tapınağı
bulunduğunu ilişkin kayıtlar ile birleştirilirse,
39
olasılıklar Selçuklu köşkü/sarayının antik
tapınak kalıntıları üzerinde inşa edildiği
düşünülebilir. Stratejik konumu ile Selçuklu
dönemi kervanyolu sisteminin önemli
bir bileşeni olmuştur. Hatunsaray’da inşa
ettirilen Hatunsaray Kervansarayı ve yakın
çevresindeki Seyfeddin Ferruh Kervansarayı ile
Gömse Kervansarayı ve Köprüsü, Hatunsaray’ın
Selçuklu döneminde Konya-Seydişehir-
Antalya kervan yolundaki önemine işaret
etmesi bakımından önemlidir. .
40
Ancak, devam eden süreçte gerek ulaşım
sistem ve teknolojisindeki gelişmeler, gerekse
idari birimlerin yeniden örgütlenmesi
bağlamında önemini kaybederek, süreç içinde
belli bir kırsal alanın merkezi niteliğinde
dönüştüğü anlaşılmaktadır.
Vakıfları Olduğu Tahmin Edilen
Selçuklu Hatunları
Melike Adiliye Hatun
Melike Adiliye, Alâeddin Keykubad’ın diğer
eşlerinden biridir ve Kayseri’deki kümbedinde
yatmaktadır. Melike Adiliye, Konya’da
Kara Medrese olarak da bilinen bir eğitim
kurumunu inşa ettirmiştir. Eski Ankaralılar
arasında bu medreseyi yaptıran hatunun
öldürüldüğü için “kara” sıfatı aldığına dair bir
efsane bulunmaktadır. Melike Adiliye dışında, Selçuklu döneminde Konya-Gömeç Hatun
hayır faaliyetlerinde bulunan diğer kadınlar Türbesi ve önünde Muallim
Zeki Dalboy’un (1880-1935)
38 Gülenay Pınarbaşı, Anadolu’ya adını veren kadınlar, İstanbul: Okur Yayınları, s.94–95 (2016). mezarı, foto S. E. Balum
39 Çiğdem Dürüşken. Paulus’un kutsal görev gezileri ve Anadolu halklarına mektupları. İstanbul: Homer Yayınları, s. 26–27 (2003).
40 Ali Baş. “Konya–Hatunsaray–Seydişehir kervanyolu üzerine düşünceler.” V. Millî Selçuklu Kültür ve Medeniyeti Semineri Bildirileri.
Konya: Selçuk Üniversitesi, s. 141–167 (1996). Hatunsaray Kervansarayından günümüze herhangi bir kalıntı ulaşmadığı kaydedilmektedir.
107