Page 108 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 108
için bir bilgi merkezi olarak hizmet vermiştir. köşk yaptırmasıyla yerleşim, “Hatun-Saray”
Bu kütüphane, şehrin entelektüel hayatını olarak anılmıştır. Başka bir söylenceye göre
37
canlandıran, ilim adamlarının buluştuğu ve ise, Sultan II. Gıyaseddin Keyhüsrev’in ele
fikirlerin tartışıldığı bir yer olmuştur. geçirdiği ülkelerdeki kızları Hatunsaray
civarına yerleştirdiğine inanılmaktadır.
Bazı kitapların üzerinde Kadı Siracüddin’in
el yazılarına rastlanmaktadır. Yusufağa Bu kayıtlar, Hatunsaray’da “Zeus Tapınağı”
Kütüphanesi Nu. 5395’teki Şerhü’l-vecîz adlı bulunduğunu gösteren arkeolojik buluntularla
eser bunlardandır. Aynı kitabın 4815 Nu.daki birleştirildiğinde, Selçuklu köşkü veya
nüshasının 1a sayfasında Kadı Siracüddin sarayının antik tapınak kalıntıları üzerine
Urmevi’nin bir şiiri bulunmaktadır. Yusufağa inşa edilmiş olabileceği düşünülmektedir.
Kütüphanesi Nu. 4866’daki kitabın yazısının Hatunsaray yerleşimi, esas itibarıyla antik
da Kadı Siracüddin el-Urmevi’ye ait olduğunu Lystra yerleşimi üzerinde kurulmuştur.
iddia edilmektedir. Bu kitaplar Sadreddin Lystra, Roma döneminde Psidian Antioch
Konevi Kütüphanesi’ne intikal etmiş, oradan ile Iconium’u bağlayan Kral Yolu üzerinde
da Yusufağa Yazma Eser Kütüphanesi’ne stratejik bir konuma sahipti. Bu stratejik
devredilmiştir. 35 konumu, Selçuklu dönemi kervan yolu
sisteminin önemli bir bileşeni haline
Selçuklu Sultanı II. İzzeddin Keykavus’un eşi getirmiştir. Hatunsaray’da inşa edilen
olarak, özellikle kültürel ve sosyal alanlarda Hatunsaray Kervansarayı, Seyfeddin Ferruh
aktif bir rol oynamış ve Konya’da kurduğu Kervansarayı ve Gömse Kervansarayı,
kütüphane ile tanınmıştır. Bu kütüphane, Hatunsaray’ın Selçuklu döneminde Konya-
dönemin alimleri için bir bilgi merkezi olarak Seydişehir-Antalya kervan yolundaki
hizmet vermiş, şehrin entelektüel hayatını önemini vurgulamaktadır. Hatunsaray
canlandırmıştır. Kutlu Melek Hatun’un yerleşiminin de “Hatunlar tarafından” veya
kütüphanesi, Selçuklu döneminde sadece bir “Hatunlar adına” yaptırılan anıtsal-kamusal
kitap koleksiyon merkezi değil, aynı zamanda hizmet yapılarına dayandığını söylemek
ilmi çalışmaların yürütüldüğü önemli bir mümkündür. Hatunsaray yerleşiminin yer
merkez olmuştur. 36 adına ve kuruluş kökenine ilişkin farklı
söylenceler vardır. Bunlarda birisi; Selçuklu
Sultanlarından birinin emirlerine itaat
Hatun Kentleri: Hatunsaray etmeyen–söz dinlemeyen kızını Hatunsaray
Hatunsaray yerleşiminin kuruluş kökenine civarında sürmesi ve ikametgâhı için bir köşk
dair farklı söylenceler bulunmaktadır. Bir yaptırması ile ilişkili olarak Hatun–Saray
söylenceye göre, Selçuklu Sultanlarından olarak anılmasıdır. Bir diğeri ise özellikle
birinin emirlerine itaat etmeyen kızını Sultan II. Gıyaseddin Keyhüsrev için
Hatunsaray civarına sürmesi ve orada bir atfedilen ele geçirdiği/fethettiği ülkelerdeki
35 Bekir Şahin, “Kutlu Melek Hatun” Konya Ansiklopedisi, C., s.
36 Hatun Kentleri: Hatunsaray-Kadınhanı- 20. Konya İli ve İlçelerinin Tarihi Süreç Çerçevesinde Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği,2023/I, s.71.
37 Osman Turan, Selçuklular Zamanında Türkiye, Bilge Kültür Sanat Yayınları, İstanbul, 2010, s. 67-72.
106