Page 106 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 106

önüne sermektedir. Bu külliye, sadece mimari   Kılıçarslan’ın hanımı ve III. Gıyâseddin
                               bir eser olmanın ötesine geçerek, Konya’nın   Keyhusrev’in annesi Gömeç Hatun’un XIV.
                               sosyal ve kültürel yapısına katkılarda       yüzyıl başlarında hayatta olduğu anlaşılmakta
                               bulunmuştur. Gömeç Hatun ve kızı Fatma       ve Mevlevî kaynaklarında kendisinden
                               Hatun, şehrin kadınlarına manevi bir kucak   bahsedilmektedir.  Gömeç Hatun, Mevlânâ
                                                                                             31
                               açmış, onların ihtiyaçlarına cevap veren birer   Celaleddin Rumi’nin yakın çevresinden biri
                               örnek olmuştur. Bu vakıflar, sadece maddi    olarak bilinir. Gömeç Hatun, yalnızca bir
                               yardım sunmakla kalmamış, aynı zamanda       sultan eşi olmanın ötesinde, Konya’da sosyal
                               kadınların manevi ve psikolojik ihtiyaçlarını da  ve kültürel hayatı destekleyen önemli vakıflar
                               karşılamış, toplumsal dayanışmayı ve kültürel   kurmuştur. Gömeç Hatun’un Konya’da inşa
                               sürekliliği desteklemiştir.                  ettirdiği eserler arasında bir medrese, bir
                                                                            darüşşifa ve hamam bulunmaktadır. Gömeç
                               Gömeç Hatun Türbesi, Konya’nın
                               Kalenderhâne mahallesindeki Musallâ          Hatun’un medresesi, sadece dini eğitimle
                               Mezarlığı içindedir. Âbidevî cephesini ve    sınırlı kalmamış, aynı zamanda fen ve felsefe
                               diğer yanlarını üstten çeviren mazgal biçimi   gibi bilimlerin öğretildiği bir yer haline
                               dendanları sebebiyle yapıya halk arasında    gelmiştir. Darüşşifa, sağlık hizmetlerinin
                               Kız Kulesi adı da verilmektedir. Anadolu     merkezi olarak gelen hastalara hizmet sunmuş,
                               Selçukluları döneminde kesme taş yanında     tıp eğitiminin verildiği bir yer olmuştur.
                               tuğla geleneğinin de yaşatıldığı ender eserler   Hamam ise, sosyal bir merkez olarak Konya
                               arasında bulunan türbeyi yaptıran, IV.       halkının bir araya geldiği ve toplumsal bağların
                                                                            güçlendiği bir alan olarak işlev görmüştür.

                               31 Ara Altun, “Gömeç Hatun Türbesi” TDV, C. 14, İstanbul 1996, s. 149.







                                                                          104
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111