Page 106 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 106
önüne sermektedir. Bu külliye, sadece mimari Kılıçarslan’ın hanımı ve III. Gıyâseddin
bir eser olmanın ötesine geçerek, Konya’nın Keyhusrev’in annesi Gömeç Hatun’un XIV.
sosyal ve kültürel yapısına katkılarda yüzyıl başlarında hayatta olduğu anlaşılmakta
bulunmuştur. Gömeç Hatun ve kızı Fatma ve Mevlevî kaynaklarında kendisinden
Hatun, şehrin kadınlarına manevi bir kucak bahsedilmektedir. Gömeç Hatun, Mevlânâ
31
açmış, onların ihtiyaçlarına cevap veren birer Celaleddin Rumi’nin yakın çevresinden biri
örnek olmuştur. Bu vakıflar, sadece maddi olarak bilinir. Gömeç Hatun, yalnızca bir
yardım sunmakla kalmamış, aynı zamanda sultan eşi olmanın ötesinde, Konya’da sosyal
kadınların manevi ve psikolojik ihtiyaçlarını da ve kültürel hayatı destekleyen önemli vakıflar
karşılamış, toplumsal dayanışmayı ve kültürel kurmuştur. Gömeç Hatun’un Konya’da inşa
sürekliliği desteklemiştir. ettirdiği eserler arasında bir medrese, bir
darüşşifa ve hamam bulunmaktadır. Gömeç
Gömeç Hatun Türbesi, Konya’nın
Kalenderhâne mahallesindeki Musallâ Hatun’un medresesi, sadece dini eğitimle
Mezarlığı içindedir. Âbidevî cephesini ve sınırlı kalmamış, aynı zamanda fen ve felsefe
diğer yanlarını üstten çeviren mazgal biçimi gibi bilimlerin öğretildiği bir yer haline
dendanları sebebiyle yapıya halk arasında gelmiştir. Darüşşifa, sağlık hizmetlerinin
Kız Kulesi adı da verilmektedir. Anadolu merkezi olarak gelen hastalara hizmet sunmuş,
Selçukluları döneminde kesme taş yanında tıp eğitiminin verildiği bir yer olmuştur.
tuğla geleneğinin de yaşatıldığı ender eserler Hamam ise, sosyal bir merkez olarak Konya
arasında bulunan türbeyi yaptıran, IV. halkının bir araya geldiği ve toplumsal bağların
güçlendiği bir alan olarak işlev görmüştür.
31 Ara Altun, “Gömeç Hatun Türbesi” TDV, C. 14, İstanbul 1996, s. 149.
104