Page 153 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 153

künyesiyle Çelebi Hüsameddin’den            getirmiş, ilk karşılaşmalarından başlayarak
             söz edilir. Şeyh Selahaddin’in ölmesiyle    yol boyunca ona büyük bir saygı göstermiş,
             halifeliğin Şeyh Hüsameddin’e kaldığı       Şam’dan Konya’ya gelinceye kadar atının
             belirtilir. Burada verilen bilgiye göre     yularını çekmiştir.
             Mevlânâ’nın Mesnevi’yi yazma nedeni         Eserde Sultan Veled’in ölüm tarihi olarak
             şudur: “Çelebi Hüsameddin, müritlerin meylinin   1312 yılı verilir.
             Hakîm Senâyî’nin İlâhînâme adlı eseriyle
             Attar’ın Mantıku’t-Tayr ile Musîbetnâme adlı   Yukarıda belirtildiği üzere hem bütün olarak
             eserlerine olduğunu anlayınca Mevlânâ’ya    tasavvuf tarihi hem de Türk tasavvuf tarihi
             ‘Gazeliyyat esrarı çok olmuştur, eğer adı   açısından son derece değerli bir kaynak
             anılan kitaplar tarzında bir kitap yazılırsa   olan Nesâyimü’l-Mahabbe min Şemâyimü’l-
             dostlara yadigâr olarak kalır, bağışlayın’ der ve   Fütüvve adlı eser, Ali Şir Nevâyî’nin önemli
             Mevlânâ hemen sarığından bir kâğıdı çıkarıp   ve hacimli eserlerinden biridir. Özellikle
             Çelebi Hüsameddin’e verip Mesnevi’nin ilk   Türkistan ve Hindistan tasavvufu için
             on sekiz beytini yazdırır.” Bundan sonra    eşsiz bir kaynak olduğu kuşkusuz olan bu
             Mevlânâ aralıksız olarak yazar ve Çelebi    eserin alan uzmanlarınca gerektiği gibi
             Hüsameddin onun yazdıklarını temize         değerlendirilmediği ve hak ettiği ilgiyi
             çekip yeniden Mevlânâ’ya okur. İlk defter   görmediği düşüncesindeyiz. Özellikle
             sona erdiğinde Çelebi’nin eşi vefat eder    Yesevi silsilesi için başka kaynaklarda
             ve bir süre ara verilir. Bir süre sonra yine   karşılaşılmayacak pek çok bilginin bu
             Çelebi Hüsameddin yazmaya devam             eserde yer alması, eserin değerini göstermek
             edilmesi isteğini iletir ve aynı usulle Mesnevi  bakımından yeterlidir.
             sonlanıncaya kadar yazarlar.
             Nevâyî’nin eserinde Mevlânâ silsilesinin son   Kaynakça
             kişisi olarak Sultan Veled yer alır. Burada
             Sultan Veled’in Seyyit Burhaneddin ile      Eraslan, Kemal (1979). Ali Şir Nevâyî Nesâyimü’l-
             Tebrizli Şems’e hizmetlerinden söz edilmiş,   Mahabbe min Şemâyimü’l-Fütüvve, İstanbul
             Şeyh Selahaddin’e tam bir bağlılığı olduğu   Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları,
             ve babasının ölümünden sonra on bir yıl     İstanbul.
             Çelebi Hüsameddin’i saygıdeğer babasının    Eraslan, Kemal (2001). Ali Şir Nevayî Mecâlisü’n-
             yerinde görüp ona bağlı kaldığı aktarılmıştır.   Nefâyis I-II, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
             Hakîm Senâyî’nin Hadîka adlı eserinin       Türk, Vahit (2023). Türklüğün Kutup Yıldızı Ali
             vezninde bir mesnevisi olduğu ve onda pek   Şir Nevâyî, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayını,
             çok hikmetlerin bulunduğu, Mevlânâ’nın      İstanbul.
             ona; ‘insanlar arasında bana suret ve sirette en   Türk, Vahit (2021). Ali Şir Nevâyî Nesâyimü’l-
             çok benzeyen sensin’ dediği ve onu çok sevdiği   Mahabbe min Şemâyimü’l-Fütüvve (Yiğitlik
             belirtilir. Burada aktarılan bir menkıbeye   Kokularından Sevgi Esintileri), Ötüken Neşriyat,
             göre Mevlânâ, Tebrizli Şems’i Konya’ya      İstanbul.
             davet etmek üzere oğlunu Şam’a göndermiş
             ve o, gidip Şam’da Şems’i bulup Konya’ya








                                                        151
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158