Page 153 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 153
künyesiyle Çelebi Hüsameddin’den getirmiş, ilk karşılaşmalarından başlayarak
söz edilir. Şeyh Selahaddin’in ölmesiyle yol boyunca ona büyük bir saygı göstermiş,
halifeliğin Şeyh Hüsameddin’e kaldığı Şam’dan Konya’ya gelinceye kadar atının
belirtilir. Burada verilen bilgiye göre yularını çekmiştir.
Mevlânâ’nın Mesnevi’yi yazma nedeni Eserde Sultan Veled’in ölüm tarihi olarak
şudur: “Çelebi Hüsameddin, müritlerin meylinin 1312 yılı verilir.
Hakîm Senâyî’nin İlâhînâme adlı eseriyle
Attar’ın Mantıku’t-Tayr ile Musîbetnâme adlı Yukarıda belirtildiği üzere hem bütün olarak
eserlerine olduğunu anlayınca Mevlânâ’ya tasavvuf tarihi hem de Türk tasavvuf tarihi
‘Gazeliyyat esrarı çok olmuştur, eğer adı açısından son derece değerli bir kaynak
anılan kitaplar tarzında bir kitap yazılırsa olan Nesâyimü’l-Mahabbe min Şemâyimü’l-
dostlara yadigâr olarak kalır, bağışlayın’ der ve Fütüvve adlı eser, Ali Şir Nevâyî’nin önemli
Mevlânâ hemen sarığından bir kâğıdı çıkarıp ve hacimli eserlerinden biridir. Özellikle
Çelebi Hüsameddin’e verip Mesnevi’nin ilk Türkistan ve Hindistan tasavvufu için
on sekiz beytini yazdırır.” Bundan sonra eşsiz bir kaynak olduğu kuşkusuz olan bu
Mevlânâ aralıksız olarak yazar ve Çelebi eserin alan uzmanlarınca gerektiği gibi
Hüsameddin onun yazdıklarını temize değerlendirilmediği ve hak ettiği ilgiyi
çekip yeniden Mevlânâ’ya okur. İlk defter görmediği düşüncesindeyiz. Özellikle
sona erdiğinde Çelebi’nin eşi vefat eder Yesevi silsilesi için başka kaynaklarda
ve bir süre ara verilir. Bir süre sonra yine karşılaşılmayacak pek çok bilginin bu
Çelebi Hüsameddin yazmaya devam eserde yer alması, eserin değerini göstermek
edilmesi isteğini iletir ve aynı usulle Mesnevi bakımından yeterlidir.
sonlanıncaya kadar yazarlar.
Nevâyî’nin eserinde Mevlânâ silsilesinin son Kaynakça
kişisi olarak Sultan Veled yer alır. Burada
Sultan Veled’in Seyyit Burhaneddin ile Eraslan, Kemal (1979). Ali Şir Nevâyî Nesâyimü’l-
Tebrizli Şems’e hizmetlerinden söz edilmiş, Mahabbe min Şemâyimü’l-Fütüvve, İstanbul
Şeyh Selahaddin’e tam bir bağlılığı olduğu Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları,
ve babasının ölümünden sonra on bir yıl İstanbul.
Çelebi Hüsameddin’i saygıdeğer babasının Eraslan, Kemal (2001). Ali Şir Nevayî Mecâlisü’n-
yerinde görüp ona bağlı kaldığı aktarılmıştır. Nefâyis I-II, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Hakîm Senâyî’nin Hadîka adlı eserinin Türk, Vahit (2023). Türklüğün Kutup Yıldızı Ali
vezninde bir mesnevisi olduğu ve onda pek Şir Nevâyî, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayını,
çok hikmetlerin bulunduğu, Mevlânâ’nın İstanbul.
ona; ‘insanlar arasında bana suret ve sirette en Türk, Vahit (2021). Ali Şir Nevâyî Nesâyimü’l-
çok benzeyen sensin’ dediği ve onu çok sevdiği Mahabbe min Şemâyimü’l-Fütüvve (Yiğitlik
belirtilir. Burada aktarılan bir menkıbeye Kokularından Sevgi Esintileri), Ötüken Neşriyat,
göre Mevlânâ, Tebrizli Şems’i Konya’ya İstanbul.
davet etmek üzere oğlunu Şam’a göndermiş
ve o, gidip Şam’da Şems’i bulup Konya’ya
151