Page 17 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 17

Kirmânî’dir. Nitekim Konevî Kirmânî’den       on yaşlarında olan Konevî’nin İbn-i Arabî’den
                 aldığı bir seccadenin mezarına bırakılmasını   istifade ettiğini düşünmek doğru olmaz.
                 vasiyet etmiştir. Bu onun Kirmânî’ye olan     Bundan sonraki on beş veya daha ileriki
                 bağlılığının bir göstergesidir. Bir menkıbede   yaşlarda İbn-i Arabî’nin yanına gönderilmiş
                 Konevî’nin “İki bilginden yararlandım biri    olabilir, çünkü İbn-i Arabî bu tarihlerde yani
                 Evhadüddin diğeri İbn-i Arabî.” dediği        617-618/1220-1222 yıllarında Anadolu’ya çok
                 aktarılır. Evhadüddin, İbn-i Arabî için de    yakın olan Halep’te ve daha sonraki 619-
                 önemli bir dost ve arkadaştır. İbn-i Arabî,   638/1223-1240 seneleri arasında da devamlı
                 Kirmânî’den Fütûhât-ı Mekkiyye’de birtakım    olarak Şam’da bulunuyordu. Muhtemelen
                 söz ve olaylar aktarmıştır.                   Konevî de bu tarihlerde gerek tahsil görmek
                                                               ve gerekse tasavvufî incelikleri öğrenmek
                 Yeri gelmişken burada N. Keklik’in bir
                 hayretinden de bahsetmeden geçemeyeceğiz.     amacıyla İbn-i Arabî’nin yanına gelmiş, onun
                 Keklik, Konevî’nin ilmî hayatı ile İbn-i Arabî   eserlerini tahsil etmiştir. Hatta Muhyiddin
                 arasındaki ilmî, tasavvufî, irfânî, mânevî,   İbn-i Arabî’nin bazı eserlerini istinsah
                 ahlâkî, dînî, sosyal, kısaca o vefat edinceye   etmiştir.
                 kadar her yönden kesintisiz olarak devam      Tasavvufî eğitim ve terbiyesini, kendisinin de
                 etmiş olan bağlantıya vurgu yaparak şöyle der:   belirttiği gibi, İbn-i Arabî ve Evhadüddin-i
                                                               Kirmânî’den almış olan Sadreddin-i Konevî,
                 Konevî büyük bir ihtimalle hocasının vefatı
                 olan 638/1240 yılına kadar onun yanından hiç   bunun yanında, soylu, zengin ve yüksek
                 ayrılmamıştır. Bu bakımdan 615-638/1218-1240   kültürlü bir aileye mensup olarak iyi bir tahsil
                 yıllarında Konevî’nin ilmî seyahatlerini İbn-i   hayatı görmüş ve eğitim almıştır. Sadece
                 Arabî’nin hayatına paralel düşünmek daha      tasavvufî ve dînî ilimlerle yetinmeyip, felsefî
                 faydalı olabilir. Ancak şurası düşündürücüdür   ilimlerde de behremend olup, devrinin önemli
                 ki İbn-i Arabî kendisine bu kadar yakın       hocalarından dersler almıştır. Felsefe’den
                 olan öğrencisinden kendi kitaplarında hiç     Mantığa, doğa bilimlerinden Arapça, Hadis,
                 bahsetmemiştir. Hâlbuki kendisine yakın       Tefsir, Tasavvuf gibi birçok alana ait kitabın
                 kişilerin isimlerini zikreden İbn-i Arabî’nin bu   bulunduğu geniş kütüphanesi aldığı eğitimin
                 davranışını anlamak güçtür.                   bir kanıtı sayılabilir. İbn Sînâ’dan çok
                                                               etkilendiği anlaşılmaktadır.
                 Konevî’nin İbn-i Arabî’den aldığı ilim ve
                 terbiye ile ilgili, bu konuda bir çalışması   Konevî, gerek resmî görevleri, gerekse özel
                 bulunan G. Elmore’un değerlendirmeleri        ilgisi dolayısıyla dünyanın neresinden olursa
                 dikkat çekicidir. Ona göre, Konevî’nin        olsun tanıştığı her alimi Anadolu’ya (Konya
                 tasavvufî ve ilmî telkinleri, Malatya’da iken   ve Malatya) davet edip getirmiş ve onların
                 İbn-i Arabî’den almış olduğu iddia edilemez.   ilmî sohbetlerine katılmış olan babasının
                 Çünkü İbn-i Arabî’nin bu şehirde en son       yakın çevresi veya himâyesinde bulunan
                 bulunuşu hicrî 615 veya daha uzak bir ihtimal   bilginlerin gözetiminde eğitimine başladı.
                 ile 617’den sonra değildir. Bu dönemde sekiz-  İlk hocalarından birisi kendisinden Kur’ân-ı











                                                            15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22