Page 17 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 17
Kirmânî’dir. Nitekim Konevî Kirmânî’den on yaşlarında olan Konevî’nin İbn-i Arabî’den
aldığı bir seccadenin mezarına bırakılmasını istifade ettiğini düşünmek doğru olmaz.
vasiyet etmiştir. Bu onun Kirmânî’ye olan Bundan sonraki on beş veya daha ileriki
bağlılığının bir göstergesidir. Bir menkıbede yaşlarda İbn-i Arabî’nin yanına gönderilmiş
Konevî’nin “İki bilginden yararlandım biri olabilir, çünkü İbn-i Arabî bu tarihlerde yani
Evhadüddin diğeri İbn-i Arabî.” dediği 617-618/1220-1222 yıllarında Anadolu’ya çok
aktarılır. Evhadüddin, İbn-i Arabî için de yakın olan Halep’te ve daha sonraki 619-
önemli bir dost ve arkadaştır. İbn-i Arabî, 638/1223-1240 seneleri arasında da devamlı
Kirmânî’den Fütûhât-ı Mekkiyye’de birtakım olarak Şam’da bulunuyordu. Muhtemelen
söz ve olaylar aktarmıştır. Konevî de bu tarihlerde gerek tahsil görmek
ve gerekse tasavvufî incelikleri öğrenmek
Yeri gelmişken burada N. Keklik’in bir
hayretinden de bahsetmeden geçemeyeceğiz. amacıyla İbn-i Arabî’nin yanına gelmiş, onun
Keklik, Konevî’nin ilmî hayatı ile İbn-i Arabî eserlerini tahsil etmiştir. Hatta Muhyiddin
arasındaki ilmî, tasavvufî, irfânî, mânevî, İbn-i Arabî’nin bazı eserlerini istinsah
ahlâkî, dînî, sosyal, kısaca o vefat edinceye etmiştir.
kadar her yönden kesintisiz olarak devam Tasavvufî eğitim ve terbiyesini, kendisinin de
etmiş olan bağlantıya vurgu yaparak şöyle der: belirttiği gibi, İbn-i Arabî ve Evhadüddin-i
Kirmânî’den almış olan Sadreddin-i Konevî,
Konevî büyük bir ihtimalle hocasının vefatı
olan 638/1240 yılına kadar onun yanından hiç bunun yanında, soylu, zengin ve yüksek
ayrılmamıştır. Bu bakımdan 615-638/1218-1240 kültürlü bir aileye mensup olarak iyi bir tahsil
yıllarında Konevî’nin ilmî seyahatlerini İbn-i hayatı görmüş ve eğitim almıştır. Sadece
Arabî’nin hayatına paralel düşünmek daha tasavvufî ve dînî ilimlerle yetinmeyip, felsefî
faydalı olabilir. Ancak şurası düşündürücüdür ilimlerde de behremend olup, devrinin önemli
ki İbn-i Arabî kendisine bu kadar yakın hocalarından dersler almıştır. Felsefe’den
olan öğrencisinden kendi kitaplarında hiç Mantığa, doğa bilimlerinden Arapça, Hadis,
bahsetmemiştir. Hâlbuki kendisine yakın Tefsir, Tasavvuf gibi birçok alana ait kitabın
kişilerin isimlerini zikreden İbn-i Arabî’nin bu bulunduğu geniş kütüphanesi aldığı eğitimin
davranışını anlamak güçtür. bir kanıtı sayılabilir. İbn Sînâ’dan çok
etkilendiği anlaşılmaktadır.
Konevî’nin İbn-i Arabî’den aldığı ilim ve
terbiye ile ilgili, bu konuda bir çalışması Konevî, gerek resmî görevleri, gerekse özel
bulunan G. Elmore’un değerlendirmeleri ilgisi dolayısıyla dünyanın neresinden olursa
dikkat çekicidir. Ona göre, Konevî’nin olsun tanıştığı her alimi Anadolu’ya (Konya
tasavvufî ve ilmî telkinleri, Malatya’da iken ve Malatya) davet edip getirmiş ve onların
İbn-i Arabî’den almış olduğu iddia edilemez. ilmî sohbetlerine katılmış olan babasının
Çünkü İbn-i Arabî’nin bu şehirde en son yakın çevresi veya himâyesinde bulunan
bulunuşu hicrî 615 veya daha uzak bir ihtimal bilginlerin gözetiminde eğitimine başladı.
ile 617’den sonra değildir. Bu dönemde sekiz- İlk hocalarından birisi kendisinden Kur’ân-ı
15