Page 18 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 18
Kerîm’i de öğrendiği Burhâneddin İsmâîl b. Konevî, Kutbüddin-i Şîrâzî ve Muhammed
Muhammed’dir. Kütüphanesindeki kitapların b. Ebî Bekir er-Râzî’nin de iştirak ettiği
5
kıraat ve semâ kayıtlarındaki bilgiler göz derslerinde Câmiu’l-usûl ve el-Ahkâmü’l-
önünde bulundurulduğunda Konevî’nin, kübrâfi’l-Hadîs’i okutmuştur. Bununla beraber
eğitiminde Hadis ilmine ayırdığı mesai 643/1245-46 yıllarında, İbnü’l-Fârız’ın el-
önemli bir yer tutmaktadır. Burhâneddin Kasîdetü’t-Tâiyye’sini okutup şerh ettiği
İsmâil’den Silefî’nin (ö. 576/1180) el-Erbaûn derslerine eserleriyle tasavvuf ilmine büyük
el-büldâniyye isimli kırk hadis kitabını, İbnü’l- katkılar sunan Müeyyedüddin-i Cendî,
Harrât’ın (ö. 582/1186) öğrencisi Ebü’l-Hasan Fahreddin-i Irâkî, Saîdüddin-i Fergânî ve
Ali el-İskenderânî’den (624/1227 tarihinde) Afifüddin-i Tilimsânî gibi önemli sûfîler
el-Ahkâmü’l-Kübrâfi’l-Hadîs’i ve Kuzâî’nin (ö. katılmıştır. Mevlânâ Celâleddin-i Rûmî, Kadı
454/1062) Şihâbü’l-ahbâr’ını, ŞerefüddînYa’kûb Sirâceddin-i Urmevî, Ahî Evrân, Sa’deddin-i
b. Muhammed el-Mevsılî’den (643-644/1245- Hammûye, Seyyid Mahmûd-ı Hayrânî gibi
1246 yıllarında Kâhire’de) Mecdüddin dönemin meşhur sûfîleri ve alimlerinin de
İbnü’l-Esîr’in Câmiu’l-usûl’ünü ve Şemseddin bulunduğu zevât ile yakın ilişkiler kurmuş
Yûsuf b. Halîled-Dimaşkî’den Ebû olan Şeyh-i Kebîr’in diğer talebe ve takipçileri
Nuaym’ın Hilyetü’l-evliyâ’sını okuduğu semâ arasında bunlardan başka, Denizlili Yusuf
kayıtlarından ve bizzat kendisinin verdiği b. Ahmed, Şihâbüddin Çoban el-Eraklî,
bilgilerden anlaşılmaktadır. Bunların dışında Zeynüddin Muhammed b. Ebî Bekr er-Râzî ve
hocaları arasında Cemâlüddîn el-Vâsıtî de İzzeddin Muhammed eş-Şirvânî sayılabilir.
yer alır. Şeyh Evhadüddin-i Kirmânî 630/1232 Dönem dönem birçok tanınmış bilim adamı,
yılında hac emiri olarak hacca gittiği zaman İbn-i Arabî’nin ve S. Konevî’nin eserlerinin
yanında Cemâleddin el-Vâsıtî ve Konevî ana nüshalarına ulaşmak için uzak yerlerden
de bulunuyordu. Konevî bu hac yolculuğu Konya’ya kadar gelerek Sadreddin-i Konevî
esnasında ondan Hadis ilmiyle ilgili eserler Kütüphanesi’nde bir süre çalışma imkânı
okuduğundan bahsetmiştir. Yine, en-Nefahâtü’l- bulmuşlar, onun ve İbn-i Arabî’nin eserlerini
ilâhiyye adlı eserinde kayıtlı olan hocalarından istinsah ederek götürmüşlerdir. Bunlardan
birisi de Şam kadısı Muhyiddin-i Dimaşkî’dir. tanınmış olanlarından birkaçı şunlardır: 1. Ünlü
Konevî bu hocasından Arap Edebiyatı’na dair dilci, el-Kâmûsü’l-Muhît’in müellifi Mecdüddîn
ilimler okumuştur. Muhammed el-Fîrûzâbâdî (v. 817/1414), 2.
Bazı kaynaklarda Konevî’nin Hadis ve Molla Abdurrahmân-ı Câmî (v. 898/1492), 3.
Tasavvuf kitapları okuttuğuna dair bilgilere Fatih Sultan Mehmed’in hocası Akşemseddin
de rastlanır. İbn-i Arabî’nin vefatı sonrasına (v. 862/1457), 4. Yâr Ali-i Şirâzî (v. 814/1412), 5.
rastlayan yıllarda Şam’dan Konya’ya gelen Seyyid Şerîfel-Cürcanî (v. 816/1414). 6
5 E. Alkan, bu zatın Konevî’nin amcası olduğunu söyler. (Bk. Ercan Alkan, “Sadreddin Konevî” İslam Düşünce Atlası, ed. İbrahim Halil
Üçer-Ekrem Demirli, C. 2, Konya Büyükşehir Belediyesi Yayınları, İstanbul 2017, ikinci baskı, s. 885.) Oysa bu şahsın tam ismi Ebû
Tâhir/Ebû İbrâhîm Burhânüddîn İsmâîl b. Muhammed b. Yûsuf b. Abdullâh el-Ensârî el-Endülüsî el-Übbezî şeklinde olup, Konevî’nin
amcası değildir.
6 Mikail Bayram, “Sadru’d-din Konevî Kütüphanesi ve Kitapları”, Marife Dergisi, Yıl 1, S. 2, Konya, s. 182. M. Bayram’ın kaynak
belirtmeden verdiği bu bilgileri ihtiyatla naklettiğimizi belirtmek isteriz.
16