Page 18 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 18

Kerîm’i de öğrendiği Burhâneddin İsmâîl b.    Konevî, Kutbüddin-i Şîrâzî ve Muhammed
                                   Muhammed’dir.  Kütüphanesindeki kitapların    b. Ebî Bekir er-Râzî’nin de iştirak ettiği
                                                  5
                                   kıraat ve semâ kayıtlarındaki bilgiler göz    derslerinde Câmiu’l-usûl ve el-Ahkâmü’l-
                                   önünde bulundurulduğunda Konevî’nin,          kübrâfi’l-Hadîs’i okutmuştur. Bununla beraber
                                   eğitiminde Hadis ilmine ayırdığı mesai        643/1245-46 yıllarında, İbnü’l-Fârız’ın el-
                                   önemli bir yer tutmaktadır. Burhâneddin       Kasîdetü’t-Tâiyye’sini okutup şerh ettiği
                                   İsmâil’den Silefî’nin (ö. 576/1180) el-Erbaûn   derslerine eserleriyle tasavvuf ilmine büyük
                                   el-büldâniyye isimli kırk hadis kitabını, İbnü’l-  katkılar sunan Müeyyedüddin-i Cendî,
                                   Harrât’ın (ö. 582/1186) öğrencisi Ebü’l-Hasan   Fahreddin-i Irâkî, Saîdüddin-i Fergânî ve
                                   Ali el-İskenderânî’den (624/1227 tarihinde)   Afifüddin-i Tilimsânî gibi önemli sûfîler
                                   el-Ahkâmü’l-Kübrâfi’l-Hadîs’i ve Kuzâî’nin (ö.   katılmıştır. Mevlânâ Celâleddin-i Rûmî, Kadı
                                   454/1062) Şihâbü’l-ahbâr’ını, ŞerefüddînYa’kûb   Sirâceddin-i Urmevî, Ahî Evrân, Sa’deddin-i
                                   b. Muhammed el-Mevsılî’den (643-644/1245-     Hammûye, Seyyid Mahmûd-ı Hayrânî gibi
                                   1246 yıllarında Kâhire’de) Mecdüddin          dönemin meşhur sûfîleri ve alimlerinin de
                                   İbnü’l-Esîr’in Câmiu’l-usûl’ünü ve Şemseddin   bulunduğu zevât ile yakın ilişkiler kurmuş
                                   Yûsuf b. Halîled-Dimaşkî’den Ebû              olan Şeyh-i Kebîr’in diğer talebe ve takipçileri
                                   Nuaym’ın Hilyetü’l-evliyâ’sını okuduğu semâ   arasında bunlardan başka, Denizlili Yusuf
                                   kayıtlarından ve bizzat kendisinin verdiği    b. Ahmed, Şihâbüddin Çoban el-Eraklî,
                                   bilgilerden anlaşılmaktadır. Bunların dışında   Zeynüddin Muhammed b. Ebî Bekr er-Râzî ve
                                   hocaları arasında Cemâlüddîn el-Vâsıtî de     İzzeddin Muhammed eş-Şirvânî sayılabilir.
                                   yer alır. Şeyh Evhadüddin-i Kirmânî 630/1232   Dönem dönem birçok tanınmış bilim adamı,
                                   yılında hac emiri olarak hacca gittiği zaman   İbn-i Arabî’nin ve S. Konevî’nin eserlerinin
                                   yanında Cemâleddin el-Vâsıtî ve Konevî        ana nüshalarına ulaşmak için uzak yerlerden
                                   de bulunuyordu. Konevî bu hac yolculuğu       Konya’ya kadar gelerek Sadreddin-i Konevî
                                   esnasında ondan Hadis ilmiyle ilgili eserler   Kütüphanesi’nde bir süre çalışma imkânı
                                   okuduğundan bahsetmiştir. Yine, en-Nefahâtü’l-  bulmuşlar, onun ve İbn-i Arabî’nin eserlerini
                                   ilâhiyye adlı eserinde kayıtlı olan hocalarından   istinsah ederek götürmüşlerdir. Bunlardan
                                   birisi de Şam kadısı Muhyiddin-i Dimaşkî’dir.   tanınmış olanlarından birkaçı şunlardır: 1. Ünlü
                                   Konevî bu hocasından Arap Edebiyatı’na dair   dilci, el-Kâmûsü’l-Muhît’in müellifi Mecdüddîn
                                   ilimler okumuştur.                            Muhammed el-Fîrûzâbâdî (v. 817/1414), 2.
                                   Bazı kaynaklarda Konevî’nin Hadis ve          Molla Abdurrahmân-ı Câmî (v. 898/1492), 3.
                                   Tasavvuf kitapları okuttuğuna dair bilgilere   Fatih Sultan Mehmed’in hocası Akşemseddin
                                   de rastlanır. İbn-i Arabî’nin vefatı sonrasına   (v. 862/1457), 4. Yâr Ali-i Şirâzî (v. 814/1412), 5.
                                   rastlayan yıllarda Şam’dan Konya’ya gelen     Seyyid Şerîfel-Cürcanî (v. 816/1414). 6



                                   5 E. Alkan, bu zatın Konevî’nin amcası olduğunu söyler. (Bk. Ercan Alkan, “Sadreddin Konevî” İslam Düşünce Atlası, ed. İbrahim Halil
                                   Üçer-Ekrem Demirli, C. 2, Konya Büyükşehir Belediyesi Yayınları, İstanbul 2017, ikinci baskı, s. 885.) Oysa bu şahsın tam ismi Ebû
                                   Tâhir/Ebû İbrâhîm Burhânüddîn İsmâîl b. Muhammed b. Yûsuf b. Abdullâh el-Ensârî el-Endülüsî el-Übbezî şeklinde olup, Konevî’nin
                                   amcası değildir.
                                   6 Mikail Bayram, “Sadru’d-din Konevî Kütüphanesi ve Kitapları”, Marife Dergisi, Yıl 1, S. 2, Konya, s. 182. M. Bayram’ın kaynak
                                   belirtmeden verdiği bu bilgileri ihtiyatla naklettiğimizi belirtmek isteriz.







                                                                              16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23