Page 175 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 175
1192) 1176’da Bizans’a karşı kazandığı
Miryakefalon Zaferi, Anadolu Selçuklularını
zirveye taşımıştır. Bu başarıyla kalmayan
II. Kılıçarslan, 1178’de Malatya’yı
Dânişmendlilerden alarak gücünü daha da
artırmış, şehrin çevresi alimler ve âriflerle
dolmaya başlamıştır. Mürsiye’den başlayan
göç yolculuğu, Mısır ve Suriye üzerinden
Malatya’da noktalanan Mecdüddin İshak da
tam bu sırada II. Kılıçarslan’ın hizmetine
girmiş ve Konya’nın ruh mimarı bir şehir
olmasına katkı sağlamıştır. Onun II.
Kılıçarslan’ın oğlu Gıyâseddin Keyhusrev’e
öğretmen olarak atanması ve Keyhusrev’in
1192-1196 ve 1205-1211 yılları arasındaki iki
saltanat müddetinde oynadığı rolden daha
ziyade îfâ ettiği başka görevler, bu sürece
büyük katkı sağlamıştır. Mecdüddin İshak,
1211’de Sultan Gıyâseddin’in ölümüyle
oğulları İzzeddin Keykâvus (1211-1220) ve
Alâeddin Keykubad (1220-1237) arasındaki
taht kavgasında yapıcı rol üstlenmiştir.
Kardeşine galip gelen İzzeddin’in Alâeddin’i
öldürmesinin önüne geçtiği gibi bu iktidar
kavgasının büyümesini de önlemiştir.
İzzeddin Keykâvus’un iktidarı ile Anadolu
Selçuklularının kültür politikasını
yönlendiren Mecdüddin İshak,
1211sonlarında Bağdat’a gitmiştir. I. İzzeddin
Keykâvus’un tahta çıktığını Abbâsî Halifesi
Nâsır-Lidînillâh’a (1180-1225) bildirdiği gibi
fütüvvet teşkilatının Anadolu’da da ihyâ
edilmesi için önemli bir girişim başlatmıştır.
Fütüvvet, yiğitlik ve cömertlik gibi erdemler
yanında, iktisâdî ve siyâsî bir yapılanma
olarak Selçuklulara güç kazandıracak
bir hareket olarak telakki edilmiştir. Bu
arayışlar, Ebû Hafs Şehâbeddin Ömer es-
Sühreverdî (ö. 632/1234), Evhadüddîn-i
Kirmânî (ö. 635/1238), Ahî Evran, Muhyiddin
173