Page 179 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 179
Bunlardan ilki mârifetle başlamış ve eksiksiz Kaynakça
fenâyla tamamlanmış; ikincisi fenâdan sonra
gelen bekâ anında başlamıştır. Bu makama İbn Bibi, el-Evâmiru’l-Alâiyye: Selçuknâme (çev.
erişen kişi Hakk’ta, Hakk’la, Hakk’a Mürsel Öztürk), Ankara: Kültür Bakanlığı
yolculuk etmiş ve artık “Hakk” olmuştur. Yayınları, 1996.
İnsan-ı Kâmil, üçüncü yolculuğunda bir İbn Haldun, Kitâbü’l-İber ve Dîvânu Mübtede’ ve’l-
Resûl veya Şeyh olarak ilgisini Allah’ın Haber fî Tarîhi’l-Arab ve’l-Berber ve Âsirihim min
yarattıklarına yöneltmiş ve melekelerinden Zevi’ş-Şe’ni’l-Ekber, (thk. Halil Şahâde), Beyrut:
kurtulmayı arzulayanlara, derecelerine Dâru’l-Fikr, 1408/1985.
göre tecelli etmiştir. Buna göre, müspet İbn İyâs, Bedâiu’z-Zuhûr fî Vakâii’d-Duhûr (nşr.
din müntesiplerine, kelamcı olarak; tam Muhammed Mustafa), Kahire: Mektebetü
temâşânın zevkini tatmamış olanlara, ârif Dâru’l-Bâz, 1992.
olarak; ârife, vakıflık mertebesine tamamen İbn Kesîr, el-Bidâye ve’n-Nihâye (thk. Abdullah
ulaşmış kişi olarak; vakıflık mertebesine et-Türkî), b.y., Dâru Hicr, 1418/1997.
ulaşanlara Kutub olarak tecelli etmiştir. İbn Tağrîberdî, en-Nücûmu’z-Zâhire fî Mülûk Mısr
Dördüncü ve son yolculuk genellikle bedenî ve’l-Kahire (nşr. M. Hüseyin Şemseddin), Beyrut:
ölümle ilgili olmuştur. Hz. Peygamber ölüm Vezâretü’s-Sekâfe ve’l-İrşâd, 1992.
döşeğindeyken “Ben Refîk-i Alâ’ya (en yüce
dost) gitmek istiyorum.” diye seslendiğinde Kalkaşendî, Subhu’l-A’şâ fî Sınaâti’l-İnşâ, Beyrut:
buna işaret etmiştir. Dâru’l-Kütübi’l- İlmiyye, ts.
Konevî, Sadreddin, Tasavvuf Metafiziği: Miftâhu
Bu aşkın fikirler de İbnü’l-Arabî yanında
Sadreddin-i Konevî’nin Miftâhu’l-Gayb Gaybi’l-Cem ve’l-Vücûd(çev. Ekrem Demirli)
adlı eserinde, farklı cümlelerle ve değişik İstanbul: İz Yayınları, 2002.
anlatımlarla bir kez daha kendisini Nicholson, Raymond A, İslâm’ın Mistik Yüzü,
göstermiştir. Bu anlatılanlardan geriye ise Sûfîler(çev. Recep Yılmaz) İstanbul: Kapı
Endülüs-Mağrib ve Konya güzergâhının, Yayınları, 2021.
İnsan-ı Kâmil olma yolunda nasıl bir Niketas Khoniates, Historia, Ioannes ve Manuel
rol oynadığını açıkça ortaya koymuştur. Komnenos Devirleri(çev. Fikret Işıltan) Ankara:
Sadreddin-i Konevî ve babası Mecdüddin TTK Yayınları, 1995.
İshak da Konya’nın “ruh mimarı Safedî, Selâhaddin Halîl b. Aybeg, Kitâbü’l-Vâfî
olması”sürecinde en büyük vazifeyi icra bi’l-Vefeyât(nşr. H. Ritter vd.), Wiesbaden: y.y.,
ederek üzerlerine düşen vazifelerini yerine 1381/1962.
getirmişlerdir. Bu süreçte, Dârülmülk olan Yunînî, Kutbüddin, Zeylü Mir’âti’z-Zamân,
Konya’daki mânevî önderlerin, şehir için ne Kahire: Dâru’l-Kütübi’l-İslâmî, 1992.
kadar önemli oldukları ise böylece bir kez
daha kendisini göstermiştir. Zehebî, Ebû Abdillâh Şemsüddîn Muhammed,
Siyeru A’lâmi’n-Nübelâ (thk. Şuayb el-Arnaûd) b.y.,
Müessesetü’r-Risâle, 1405/1985.
177