Page 181 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 181

CELVETÎ GELENEĞİNDE KONEVÎ İZLERİ






                 HASAN KAMİL YILMAZ







                 Osmanlı coğrafyasında Ekberî irfan          coğrafyasında doğup gelişen, Halvetîlik gibi
                 geleneğinin önemli temsilcilerinden         Azerbaycan’da doğup Osmanlı topraklarında
                 birisi, belki de birincisi Sadreddin-i      yaygınlık kazanan tarikatlar başta olmak
                 Konevî’dir (ö.673/1274). Konevî, İbn        üzere tasavvuf ve irfan muhitlerinde
                 Arabî’nin(ö.638/1240) eserlerinin şârihi ve   genel bir hüsn-i kabule mazhar olduğu
                 yorumcusu olarak Anadolu Selçukluları       görülmektedir. Söz konusu tarikatlar
                 döneminden itibaren bölgede adından         arasında özellikle Bayrâmîliğin bir kolu olan
                 sıkça bahsedilen; eserlerine şerhler yazılan   ve Aziz Mahmûd-ı Hüdâyî’ye (ö.1038/1628)
                 âriflerimizdendir. Gerek İbn Arabî’nin      nispet edilen, Anadolu ve Balkan
                 gerekse Konevî’nin eserlerine şerh          coğrafyasında yaygın tarikatlar arasında yer
                 yazanların Dâvud-ı Kayserî (ö.751/1350) gibi   alan Celvetîlik üzerinde ayrı bir etkinliği
                 Osmanlı’da ilk medreseyi kuran ve Molla     söz konusudur. Biz bu yazımızda tarikatın
                 Fenârî (ö.834/1431) gibi ilk Şeyhülislâm olan   pîri kabul edilen Aziz Mahmûd-ı Hüdâyî
                 medrese ve tekkeye aynı yakınlıkta duran    başta olmak üzere Bursalı İsmail Hakkı (ö.
                 kişilerden oluşması, Ekberî geleneğin her   1137/1725) ve Haşim Baba (ö. 1197/1783) gibi
                 iki muhitte okunup tanınmasına vesile       ünlü Celvetîler’in eserlerine bazı atıflarla
                 olmuştur. Özellikle Yavuz Sultan Selim’in   konuyu değerlendirmeye çalışacağız.
                 Mısır seferi sırasında İbn Arabî’nin        Konevî’nin iyi bir rüya yorumcusu olduğu
                 kabrini buldurup ardından yanına bir cami   bilinen bir husustur. Onun özellikle Kırk
                 yaptırması ve Kemal Paşazâde’ye İbn         Hadis Şerhi’nde  bu konuda çok farklı
                                                                           1
                 Arabî’nin eserlerine dair ibra edici bir rapor   tecrübe ve değerlendirmeleri dikkat
                 hazırlatması, devlet-i aliyye topraklarında   çekmektedir. Nitekim Konevî, Bağdat’ın
                 Ekberî geleneğin meşruiyet zemini içinde    Moğollar tarafından işgal edildiği gece şöyle
                 daha çok tanınıp yayılmasına ortam          bir rüya gördüğünü anlatır: Hz. Peygamber
                 hazırladı.
                                                             kefenlenmiş bir halde tabuta konulmuştu.
                 Ekberî gelenek ve Konevî düşüncesinin,      Başı açıktı. Saçları neredeyse yere değecekti.
                 Mevlevîlik ve Bayrâmîlik gibi Anadolu       Birtakım insanlar onun na’şını bağlamaya

                 1 Hasan Kamil Yılmaz, Hadis Şerhçiliğinde Konevî ve Kırk Hadis’i, İstanbul: Kopernik Yayınları, 2018.




                 Mütevazı Konevî Türbesi

                                                            179
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186