Page 44 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 44
Koridordan cami-i şerife girilir. Cami-i şerifin görüşlerine ve yerli yabancı çalışmalara yer
çinili bir mihrabı vardır. Oyma musanna vermiş, eski fotoğraflarını neşretmiştir. 13
tahtadan mamul pencere kapakları Konya
Müzesi’ne kaldırılarak orada mahfuzdur.
Camiden çıktıktan sonra koridordan açılan Sadreddin-i Konevî Camii
kapı ile Hazret-i Şeyhin türbesine geçilir. Cami, düz bir arsa üzerine kuzey-güney
Türbe bir büyük kabristanın cenûb-i doğrultusunda inşa edilmiştir. Girişi kıble
garbisindedir. Türbenin üstü mahrûtî şekilde tarafındaki Sadreddin-i Konevî sokağına
ve bir çardak biçiminde ahşaptan mamul bakmakta ve bunun hemen solunda minaresi
açıktır. Bu açıklığın arası tel kafesle örtülüdür. yükselmektedir. Duvarları taş ve tuğla ile
Türbenin zemini sanatkarâne oyulmuş örülmüş, üstü de kiremit kaplı kırma çatı
mermer mestur ve etraf-ı erbaası da mermer ile örtülmüştür. Bugünkü hâliyle güney ve
kafesle muhattır. doğu cepheleri kısmen de olsa orijinalliğini
F. Soyman- İ. Tongur’un birlikte neşrettiği koruyabilmiş, kuzey ve batı tarafı ise yapılan
Konya eski eserlerini anlatan yayında, ilavelerle özgünlüğünü kaybetmiştir. Dıştan
manzumenin III. Gıyaseddin Keyhüsrev 16.35x18.75 m. ölçülerindeki mâbedin içerisi
zamanında 878/1274 de yapıldığı ve kapı, duvarlara açılan altlı-üstlü pencerelerle
küçük meydan, cami, türbe olmak üzere aydınlatılmıştır. Doğu cephede, üçü
dört kısımdan meydana geldiği belirtilmekte; güneye, biri kuzeye yakın olmak üzere
“Kapıdan bu meydana girilir. Burada küçük bir dört alt, dört üst pencereyle sonradan ilave
havuz vardır. Birkaç ayak merdivenle çıkılır bir edilen bölüme geçit veren bir kapı yer
oda vardır ki burası kütüphane idi.”denmektedir. almaktadır. Alt pencerelerden bitişiğindeki
Meydandan girilen caminin mihrabının renkli türbeye bakan ikisinin etrafı mermerle
çinilerle müzeyyen olduğunu ve minaresinin çerçevelenerek diğerlerinden farklı
sonradan yapıldığını yazan müellifler, tutulmuş ve türbenin mermer malzemesiyle
“Türbenin üstü açıktır. Mahrutî şekilde ağaç bütünlük sağlamıştır. Güneye,mihrabın iki
çatıdır. Etrafı gayet sanatkarâne oyulmuş mermer tarafına gelecek şekilde altlı-üstlü ikişer
levhalarla ihata olunmuştur. Sadreddin-i pencere açılmış,üstekilerinarasına bir de
Konevî burada medfundur.” ifadelerine yer rozet pencere yerleştirilmiştir. Kuzey ve
vermektedir. 12 batıdakiler bu cephelere yapılan ilavelerden
dolayı düzensizlik göstermektedir.
Ahmet Yavuzyılmaz, 2023’de Sadreddin-i Dikdörtgen formlu ve ahşap doğramalı bu
Konevî Manzumesi ile ilgili kapsamlı bir açıklıklardan alttakiler büyük, üsttekiler
yayın yapmıştır. Manzumeyi oluşturan küçük tutulmuş ve önlerine birer demir
mescid, türbe, kütüphane, zâviye, mutfak- kafes geçirilmiştir.
kiler, çilehâne, havuz/şadırvan, çeşme,
mezarlık birimlerini ayrı ayrı tanıtarak Güney cephenin batı ucuna yakın olan
kitâbelerine,burayla ilgili seyyahların cümle kapısınakottan dolayı iki basamaklı
12 Faik Soyman-İbrahimTongur, Konya Eski Eserler Kılavuzu, Konya 1944, s. 62-65.
13 Yavuzyılmaz, “Sadreddin-i Konevî Manzumesi”, Sadreddin-i Konevî Araştırmaları, Konya 2023, s.171-240.
42