Page 44 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 44

Koridordan cami-i şerife girilir. Cami-i şerifin  görüşlerine ve yerli yabancı çalışmalara yer
                                       çinili bir mihrabı vardır. Oyma musanna    vermiş, eski fotoğraflarını neşretmiştir. 13
                                       tahtadan mamul pencere kapakları Konya
                                       Müzesi’ne kaldırılarak orada mahfuzdur.
                                       Camiden çıktıktan sonra koridordan açılan   Sadreddin-i Konevî Camii
                                       kapı ile Hazret-i Şeyhin türbesine geçilir.   Cami, düz bir arsa üzerine kuzey-güney
                                       Türbe bir büyük kabristanın cenûb-i        doğrultusunda inşa edilmiştir. Girişi kıble
                                       garbisindedir. Türbenin üstü mahrûtî şekilde   tarafındaki Sadreddin-i Konevî sokağına
                                       ve bir çardak biçiminde ahşaptan mamul     bakmakta ve bunun hemen solunda minaresi
                                       açıktır. Bu açıklığın arası tel kafesle örtülüdür.   yükselmektedir. Duvarları taş ve tuğla ile
                                       Türbenin zemini sanatkarâne oyulmuş        örülmüş, üstü de kiremit kaplı kırma çatı
                                       mermer mestur ve etraf-ı erbaası da mermer   ile örtülmüştür. Bugünkü hâliyle güney ve
                                       kafesle muhattır.                          doğu cepheleri kısmen de olsa orijinalliğini

                                       F. Soyman- İ. Tongur’un birlikte neşrettiği   koruyabilmiş, kuzey ve batı tarafı ise yapılan
                                       Konya eski eserlerini anlatan yayında,     ilavelerle özgünlüğünü kaybetmiştir. Dıştan
                                       manzumenin III. Gıyaseddin Keyhüsrev       16.35x18.75 m. ölçülerindeki mâbedin içerisi
                                       zamanında 878/1274 de yapıldığı ve kapı,   duvarlara açılan altlı-üstlü pencerelerle
                                       küçük meydan, cami, türbe olmak üzere      aydınlatılmıştır. Doğu cephede, üçü
                                       dört kısımdan meydana geldiği belirtilmekte;   güneye, biri kuzeye yakın olmak üzere
                                       “Kapıdan bu meydana girilir. Burada küçük bir   dört alt, dört üst pencereyle sonradan ilave
                                       havuz vardır. Birkaç ayak merdivenle çıkılır bir   edilen bölüme geçit veren bir kapı yer
                                       oda vardır ki burası kütüphane idi.”denmektedir.  almaktadır. Alt pencerelerden bitişiğindeki
                                       Meydandan girilen caminin mihrabının renkli  türbeye bakan ikisinin etrafı mermerle
                                       çinilerle müzeyyen olduğunu ve minaresinin   çerçevelenerek diğerlerinden farklı
                                       sonradan yapıldığını yazan müellifler,     tutulmuş ve türbenin mermer malzemesiyle
                                       “Türbenin üstü açıktır. Mahrutî şekilde ağaç   bütünlük sağlamıştır. Güneye,mihrabın iki
                                       çatıdır. Etrafı gayet sanatkarâne oyulmuş mermer   tarafına gelecek şekilde altlı-üstlü ikişer
                                       levhalarla ihata olunmuştur. Sadreddin-i   pencere açılmış,üstekilerinarasına bir de
                                       Konevî burada medfundur.” ifadelerine yer   rozet pencere yerleştirilmiştir. Kuzey ve
                                       vermektedir. 12                            batıdakiler bu cephelere yapılan ilavelerden
                                                                                  dolayı düzensizlik göstermektedir.
                                       Ahmet Yavuzyılmaz, 2023’de Sadreddin-i     Dikdörtgen formlu ve ahşap doğramalı bu
                                       Konevî Manzumesi ile ilgili kapsamlı bir   açıklıklardan alttakiler büyük, üsttekiler
                                       yayın yapmıştır. Manzumeyi oluşturan       küçük tutulmuş ve önlerine birer demir
                                       mescid, türbe, kütüphane, zâviye, mutfak-  kafes geçirilmiştir.
                                       kiler, çilehâne, havuz/şadırvan, çeşme,
                                       mezarlık birimlerini ayrı ayrı tanıtarak    Güney cephenin batı ucuna yakın olan
                                       kitâbelerine,burayla ilgili seyyahların    cümle kapısınakottan dolayı iki basamaklı

                                       12  Faik Soyman-İbrahimTongur, Konya Eski Eserler Kılavuzu, Konya 1944, s. 62-65.
                                       13  Yavuzyılmaz, “Sadreddin-i Konevî Manzumesi”, Sadreddin-i Konevî Araştırmaları, Konya 2023, s.171-240.







                                                                              42
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49