Page 41 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 41
SADREDDİN-İ KONEVÎ CAMİİ VE
TÜRBESİ
YAŞAR ERDEMİR
Meram İlçesi, SadreddinKonevî Mahallesi, Sadreddin-i Konevî ve hem de adına
Turgutlu Sokak, 13 numaralı adresindeki yaptırılan manzume,seyyahlarlayerli-
yapılar, eski Konya surlarının dışında ve yabancı araştırmacıların dikkatini çekmiş,
CeşmeKapısı civarındaki manzumenin yayınlarında tanıtılmıştır.
ayakta kalabilen elemanlarıdır. Cami ve
türbenin yanında kütüphane, zâviye, imaret, Konevî manzumesiyle ilgili bilgi veren en
mektep, medrese, çeşme ve hankâhı da eski kaynaklardan birisi Aziz B. Erdeşir-i
bulunan manzumenin, arsasının Selçuklu Esterâbad olup Sivas Hükümdarı Kadı
devlet adamı Hâce-i Cihan (Hoca Cihan) Burhaneddin adına yazdığı 800/1397-1398
tarafından verildiği bu arsa üzerine ilk tarihli eserinde şeyhlerin ilmine(tasavvuf)
1
öncehankâh yapıldığı belirtilmektedir. 2 meyleden sultanın Sadreddin-i Konevî
Ancak cami kütüphane ve türbenin Türbesi’ne değerli iki halı gönderdiğini
dışındakiler bugün ayakta değildir.Bugünkü yazmaktadır. 3
durumuyla manzumenin merkezinde cami Fatih Sultan Mehmed dönemi sûfîlerinden
olup, bunun doğusunda türbe ve haziresi, Şeyh Abdüllatif el-Kudsî (1384-1452) Konya’ya
batısında kütüphaneve son cemaat yeri geldiğinde Mevlânâ’dan sonra ziyaret ettiği
olarak kullanılan ilave bölüm ile buraya geçit manzumeyle ilgili olarak “…Sonra Şeyh
veren avlu ve bitişiğindeki mekânlar yer Sadreddin-i Konevî’nin mezarını ziyaret ettim.
almaktadır. Mezarın üzerinde ahşap bir pencere vardı.
Selçuklu döneminin önemli bir Eteğimden tutup beni bu pencerenin içine, kendine
dînî şahsiyeti olması nedeniyle hem doğru çekti…” ifadelerine yer vermiştir. 4
1 Anonim, Anadolu Selçuklu Tarihi(çev. M Nuri Gençosman),Ankara 1943, s.201.
2 Yusuf Küçükdağ, Konya’nın Kırk Tekkesi, Konya 2022, s.161’de Mevlânâ Müzesi’ndeki bir menâkıbnâmeye dayanarak (Mevlânâ
ab
Müzesi’ndeki Anonim Menâkıbnâme, Mevlânâ Müzesi İhtisas Kütüphanesi No: 4806, vr. 3 ) buranın daha o zaman teşkilatlı bir
tasavvuf yapısı olduğunu, âlim ve mutasavvıfların Sadreddin-i Konevî’nin makamında toplandıkları, yiyip içtiklerine dair bilgiler
bulunduğuna işaret etmektedir. Bak. Dipnot 590.
3 AhmetYavuzyılmaz, “Şeyh Sadreddin-i Konevî Manzumesi”, Sadreddin-i Konevî Araştırmaları, Konya 2023, s.175-240 ( s.
175)’den naklen.
4 TaşköprülüzâdeAhmed Efendi, eş-Şakâiku’n-nu’mâniyye fî ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye (Osmanlı Âlimleri)(haz. Muhammed He-
39