Page 41 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 41

SADREDDİN-İ KONEVÎ CAMİİ VE

                 TÜRBESİ


                 YAŞAR ERDEMİR







                 Meram İlçesi, SadreddinKonevî Mahallesi,    Sadreddin-i Konevî ve hem de adına
                 Turgutlu Sokak, 13 numaralı adresindeki     yaptırılan manzume,seyyahlarlayerli-
                 yapılar, eski Konya surlarının dışında ve   yabancı araştırmacıların dikkatini çekmiş,
                 CeşmeKapısı civarındaki manzumenin          yayınlarında tanıtılmıştır.
                 ayakta kalabilen elemanlarıdır. Cami ve
                 türbenin yanında kütüphane, zâviye, imaret,   Konevî manzumesiyle ilgili bilgi veren en
                 mektep, medrese, çeşme ve hankâhı da        eski kaynaklardan birisi Aziz B. Erdeşir-i
                 bulunan manzumenin, arsasının Selçuklu      Esterâbad olup Sivas Hükümdarı Kadı
                 devlet adamı Hâce-i Cihan (Hoca Cihan)      Burhaneddin adına yazdığı 800/1397-1398
                 tarafından verildiği  bu arsa üzerine ilk   tarihli eserinde şeyhlerin ilmine(tasavvuf)
                                   1
                 öncehankâh yapıldığı belirtilmektedir. 2    meyleden sultanın Sadreddin-i Konevî
                 Ancak cami kütüphane ve türbenin            Türbesi’ne değerli iki halı gönderdiğini
                 dışındakiler bugün ayakta değildir.Bugünkü   yazmaktadır. 3
                 durumuyla manzumenin merkezinde cami        Fatih Sultan Mehmed dönemi sûfîlerinden
                 olup, bunun doğusunda türbe ve haziresi,    Şeyh Abdüllatif el-Kudsî (1384-1452) Konya’ya
                 batısında kütüphaneve son cemaat yeri       geldiğinde Mevlânâ’dan sonra ziyaret ettiği
                 olarak kullanılan ilave bölüm ile buraya geçit   manzumeyle ilgili olarak “…Sonra Şeyh
                 veren avlu ve bitişiğindeki mekânlar yer    Sadreddin-i Konevî’nin mezarını ziyaret ettim.
                 almaktadır.                                 Mezarın üzerinde ahşap bir pencere vardı.

                 Selçuklu döneminin önemli bir               Eteğimden tutup beni bu pencerenin içine, kendine
                 dînî şahsiyeti olması nedeniyle hem         doğru çekti…” ifadelerine yer vermiştir. 4


                 1 Anonim, Anadolu Selçuklu Tarihi(çev. M Nuri Gençosman),Ankara 1943, s.201.
                 2 Yusuf Küçükdağ, Konya’nın Kırk Tekkesi, Konya 2022, s.161’de Mevlânâ Müzesi’ndeki bir menâkıbnâmeye dayanarak (Mevlânâ
                                                                             ab
                 Müzesi’ndeki Anonim Menâkıbnâme, Mevlânâ Müzesi İhtisas Kütüphanesi No: 4806, vr. 3 ) buranın daha o zaman teşkilatlı bir
                 tasavvuf yapısı olduğunu, âlim ve mutasavvıfların Sadreddin-i Konevî’nin makamında toplandıkları, yiyip içtiklerine dair bilgiler
                 bulunduğuna işaret etmektedir. Bak. Dipnot 590.
                 3   AhmetYavuzyılmaz,  “Şeyh  Sadreddin-i  Konevî  Manzumesi”,  Sadreddin-i  Konevî Araştırmaları,  Konya  2023,  s.175-240  (  s.
                 175)’den naklen.
                 4 TaşköprülüzâdeAhmed Efendi, eş-Şakâiku’n-nu’mâniyye fî ulemâi’d-Devleti’l-Osmâniyye (Osmanlı Âlimleri)(haz. Muhammed He-







                                                            39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46