Page 38 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 38

yöneldiğini söylüyor. Eğer   olmasıdır. Miftâhu’l-
                                                                      yirmili yaşlarında tasavvufa   Gayb bu açıdan aslında
                                                                      yönelmiş ise zaten eser     Fusûs’un ana fikridir.
                                                                      yazması da o döneme         Miftâhu’l-Gayb’ı bir kitap
                                                                      yani İbnü’l-Arabî’nin       olarak incelediğimizde
                                                                      vefatından sonraki          üç temel bölümden ve
                                                                      döneme denk gelmiştir.      bir de girişten oluşuyor.
                                                                      Konevî’nin İbnü’l-Arabî     Girişte metafiziğin
                                                                      ile ilişkisi zaten bizim için   genel kaidelerinden,
                                                                      bir problemdir. Kişisel     kurallarından bahsediyor.
                                                                      ilişkileri nedir onu tam    Bu kaideler de sayıca on
                                                                      olarak bilmiyorum ama       olarak zikredilse bile üçe
                                                                      Konevî’nin âsârı ile İbnü’l-  irca edilebilir: İlk olarak
                                                                      Arabî’nin perspektifi       zikrettiği “Hakikatler
                                                                      arasında eğer çok derin     sabittir.” önermesi bilginin
                                                                      çalışırsak birtakım         zeminidir. Sonra daha
                                                                      farklılıklar da ortaya      çok bilgi, tesir-teessür
                                                                      çıkabilir. Ama biz genel    ilişkileri, mikrokozmos-
                                                                      olarak Konevî’yi İbnü’l-    makrokozmos ilişkisi
                                                                      Arabî’ye hamlederek         vs. üzerinde duruyor.
                                                                      okuyoruz. Konevî            Üçüncü olarak da tenzih-
                                                                      açısından burada bir        teşbih gibi hususlar
                                                                      tereddüt yoktur ama başka   üzerinden epistemik
                                                                      şârihlerin bu husustaki     meselelerle ilgili genel
                                                                      açıklamaları üzerinden de   ilkelerden bahsediyor.
                                                                      bu konuyu çalışmak lazım.   Bu girişten sonra temel
                                                                                                  olarak Tanrı, âlem ve
                                                                                                  insan ilişkisi meselesi
                                                                      Bu soruyla bağlantılı       üzerinde odaklanıyor.
                                                                      olarak İbnü’l-Arabî’nin     Tanrı, âlem ve insan
                                                                      düşüncelerinin              ilişkisine yoğunlaşması
                                                                      açımlanmasında              açısından Miftâhu’l-Gayb,
                                                                      Konevî’nin yaptığı          Fusûsu’l-Hikem’in genel
                                                                      katkılardan                 çerçevesi üzerine kurulu.
                                                                      bahsedebilir misiniz?       Az önce Fükûk hakkında
                                                                      Bence en önemlisi, bir      konuştuk. Aslında Fükûk’u
                                                                      sistematik ortaya koymuş    değil de Miftâhu’l-Gayb’ı









                                                                              36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43