Page 39 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 39

Fusûsu’l-Hikem’in girişi        de Nefehâtü’l-İlâhiyye’dir.     beklentileriniz var mıdır,
                 olarak okuyabiliriz. Şöyle de   Konevî’nin eserlerini Miftâhu’l-  varsa ne düzeydedir?
                 diyebiliriz: Fusûsu’l-Hikem’i   Gayb, Fâtiha Sûresi Tefsiri ve   Çok iyi bir noktaya geldiği
                 peygamberlerden bağımsız        Nefehâtü’l-İlâhiyye olarak, bu   kanaatinde değilim. Türkiye’de
                 olarak yazsaydık tematik        üçlü şekilde sıralayabiliriz.   ilk kez bir metafizikçinin
                 olarak yazsaydık Miftâhu’l-     Diğer eserleri bunlara göre     bütün eserleri tercüme edildi,
                 Gayb’ı yazardık. Dolayısıyla    ikincil sayılabilir. Tûsî ile   hakkında pek çok yazı yazıldı.
                 bu açıdan Sadreddin-i Konevî,   yazışmalarını da Miftâhu’l-     Ancak hem İbnü’l-Arabî hem
                 Fusûsu’l-Hikem’in çerçevesini   Gayb ve Fâtiha Sûresi Tefsiri’ne   Konevî üzerindeki Türkiye’deki
                 ortaya koyuyor. Fâtiha Sûresi   mülhak kabul edebiliriz.        tasavvuf araştırmaları yirmi-
                 Tefsiri’nde mesela kitabın ilk   Nefehât’ta çok yaratıcı        yirmi beş sene içerisinde pek
                 bölümü tasavvufun epistemik     ve sıra dışı bölümler var.      verimli bir netice kaydedemedi.
                 tasavvurunu ortaya koyuyor.     Tasavvuf araştırmacılığı bence   Yakın gelecekte de çok fazla
                 Akıl eleştirisi, bilgi teorisi vs.   Konevî’nin Nefehât’ına çok   bir değişim olabileceğini
                 bakımından çok önemli iddialar  yaklaşamayacak. Bütün bunlar    düşünmüyorum. Bundan
                 var. Bu iddiaların bir kısmı    açısından bakıldığında Konevî,   sonrası için umutlu olmak
                 belki Kant felsefesine kadar    İbnü’l-Arabî düşüncesinin       için çok fazla bir neden yok
                 anlamlı olabilecek iddialardır.   yanında metafizik düşüncenin   ama geleceği kestirmek pek
                 Özellikle kendinde şeye dair    bütün temel konularını          mümkün değil. Araştırmacılar
                 bilgimizin nasıl gerçekleştiği,   tartışmış oluyor. Bu noktada   ciddi bir şekilde konuya
                 gerçekleşip gerçekleşmeyeceği   sürekli Konevî’yi İbnü’l-       yönelirlerse bir şeyler olabilir.
                 gibi konular önemli. Bu konular  Arabî’ye göre değerlendirmeye
                 hakkında söyledikleri de        gerek yok. Neticede bir
                 genel olarak İbnü’l-Arabî’nin   düşünce ortaya çıkıyor ve biz   Konevî ile bir kitabı
                 genel düşüncesiyle uyumlu.      artık bu düşünürleri birbirine   üzerinde konuşmak ister
                 Fatiha Sûresi’ni yorumlama      irca ederek okumaya devam       miydiniz? Bu kitabı ne
                 biçimi de yine oldukça önemli.  ediyoruz.                       olurdu?
                 Fatiha Sûresi Tefsiri’nin girişi
                 ile Tûsî ile yazışmaları aslında                                Nefehât üzerinde konuşmak
                 çok benzer. İkisinde de bir     Konevî özelinde tasavvuf        isterdim Konevî ile. Ona
                 felsefe eleştirisi var. Bunlar   metafiziğine dair              gelen vâridâtlar var, İbnü’l-
                 İbnü’l-Arabî’nin düşüncesini    akademik araştırmalar           Arabî’yi gördüğü rüyalar var,
                 anlamamız açısından çok         sizin doktora tezinizden        bazı özel tecellîlere mazhar
                 önemli bir yerde duruyor. Yine   ve çevirilerinizden sonra      olmasından söz ediyor, bunlar
                 Konevî’nin benden sonraki       ne aşamaya gelmiştir?           hakkında konuşmak isterdim.
                 çalışmalarda çok odaklanılması   İlerleyen süreçte bu           Sadreddin-i Konevî’nin tasavvuf
                 gereken kitaplarından birisi    araştırmalara dair              kimliği en çok Nefahât’ta ortaya
                                                                                 çıkıyor.








                                                            37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44