Page 37 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 37

fassında, Şit fassında ya da diğer  bir şekilde yorumluyor. Yine   sonra felsefeyle ilgileniyor.
                 faslarda ana konuları takip     bazen Konevî birtakım bilgileri   Sadreddin-i Konevî’nin de
                 ediyor ama o konular hakkında   ilk kez kendisinin söylediğini   döneminin yaygın eğitim
                 uzun uzadıya açıklamalar        de belirtiyor. Birçok konuda    anlayışı bakımından din
                 yapmıyor ya da onları takip     aslında Fusûsu’l-Hikem’in       ilimleriyle başladığını
                 eden bir yaklaşım ortaya        derinliğine ulaşmıyor, daha     varsayabiliriz, daha sonra
                 koymuyor. Bazı konularda        yüzeysel kalıyor. Dolayısıyla   metafizik okumaya yöneldiğini
                 Fükûk, Fusûsu’l-Hikem’e göre    Fükûk, Fusûsu’l-Hikem’e bir     görüyoruz. Okuduğu metafizik
                 daha yüzeysel ve basit kalıyor,   yön vermiyor ve Fusûsu’l-     eserler nedir? Atıf yaptığı
                 bir tür okuma notları gibi      Hikem perspektifimizi           kitaplar İbn Sînâ’nın esas
                 ortaya çıkıyor. Fusûsu’l-Hikem’le   şekillendirmiyor.           metinleri değil Ta‘lîkāt gibi
                 mukayese edildiğinde çok                                        daha tâlî metinler. Ta‘lîkāt’a çok
                 güçlü bir metin değil. Fükûk,                                   atıf yapıyor mesela. Bu çok iyi
                 okuma notları gibi görülebilir.   Konevî eserlerinin çoğunu     bir şey değil, Konevî açısından
                 Dolayısıyla teknik anlamıyla    İbnü’l-Arabî’nin vefatından     talihsiz bir durum. Bu çapta bir
                 bir şerh değil. Ama Fusûsu’l-   sonra kaleme alıyor. Bu         düşünürün İbn Sînâ’yı Ta‘lîkāt
                 Hikem’in o dönem içerisinde     konuda sizce bilinçli bir       üzerinden takip etmesi bir
                 bir anlaşılma sorunu olduğu     tercihte mi bulundu?            talihsizliktir. Konevî, Metafizik’i
                 görülüyor. Konevî, talebelerinin   Bu, yaşıyla ilgili bir durum.   pek okumamış gibi görünüyor,
                 veya arkadaşlarının isteği      Sadreddin-i Konevî, İbnü’l-     yine fizik külliyâtını, mantık
                 üzerine bunu yazıyor. O         Arabî’nin vefatında bildiğimiz   külliyâtını ya da diğer eserlerine
                 dönemde nasıl olduğunu, Füsûs   kadarıyla otuzlu yaşlarda.      çok hâkim değil gibi görünüyor.
                 okurlarken Fükûk’tan yararlanıp   Konevî, -Konevî’nin hayatıyla   Ayrıca Konevî’nin İhvân-ı
                 yararlanmadıklarını ya da iki   ilgili çok fazla bilgim yok,    Safâ’ya da atıfta bulunması
                 eseri birlikte yan yana okuyup   araştırmalarım hayatına        çok iyi bir şey değil. Özellikle
                 okumadıklarını tam bilmiyoruz.   yönelik olmadı, belki benden   doğa bilimleri, mûsikî ve çeşitli
                 Ama şerh şöyle bir şeydir, şerhi   sonraki araştırmacılar       bilimlerdeki referansı İhvân-ı
                 okuduğunuzda aslında metni      hayatını ayrıntılı olarak       Safâ gibi gözüküyor, bu da çok
                 okumuş olursunuz. Fakat Fükûk   çalışırlar- Nasîrüddin-i Tûsî   iyi bir durum değil. Dolayısıyla
                 böyle bir kitap değil, yani     ile yazışmalarında gençliğinin   Tûsî ile yazışmalarında dile
                 Fükûk okurken Füsûs’u okumuş    başlarında felsefeyle meşgul    getirdiği sorular hakkında
                 olmuyorsunuz. Ayrıca bazı       olduğunu ve Gazzâlî’ye benzer   bu sorulara felsefe bir cevap
                 konularda da Konevî’nin İbnü’l-  şekilde bu ilmin yetersizliğini   veremiyor demesi, aslında
                 Arabî’nin genel görüşlerine pek   gördüğünü söylüyor. Gerçi     felsefeyi çok iyi okumadığını
                 dikkat etmeyen yaklaşımları     Konevî’nin durumu tam olarak    gösterebilecek açıklamalar.
                 var. Örneğin Musa-Hızır         Gazzâlî’ye benzemez, çünkü      Konevî böyle bir arka plandan
                 kıssasını İbnü’l-Arabî’den farklı   Gazzâlî din ilimleriyle başlayıp   gelerek daha sonra tasavvufa









                                                            35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42