Page 34 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 34

Sizin de Türkçe’ye              müfessirlerin yorum tarzlarına   buna atıf yapar. Dolayısıyla
                               tercüme ettiğiniz Kırk          bir eleştiridir. Çünkü         Konevî’nin yorum yöntemi,
                               Hadis Şerhi (Şerh-i             müfessirlerin yorum tarzı,     cevâmü’l-kelim’i peygambere
                               Hadis-i Erbaîn) eserinden       birçok kelimenin muadil kelime  taşıyarak, onun ayırıcı niteliği
                               hareketle Konevî’nin            olduğunu düşünerek onları      sayarak onun hadislerinde
                               hadis yorumculuğundan           aynı anlama irca etmektir.     de bu anlam derinliğini, her
                               bahsedebilir misiniz?           Başka bir ifadeyle onların     kelimenin müstakil bir anlam
                               Konevî, bu eserinde yirmi       yaptığı, bağlama ve kelime     taşıdığını, bağlamın kendine
                               dokuz hadise yer veriyor,       farklarına dikkat etmeden      özgü birtakım durumlar
                               kırk hadis kitapları genellikle   birçok yönden aynı anlama    ifade ettiğini dikkate alarak
                               eksik yazılır.“Kırk hadis” adı   irca etme yöntemidir. Mesela   olabildiğince geniş ve daha
                               aslında literatürün ismidir.    Allah’ı zikretmekle ilgili birçok   derin anlamlar bulma üzerine
                               Sanıyorum Konevî’de kitabını    âyet-i kerîme vardır. Tefsir   kuruludur. İkinci bir nokta ise
                               tamamlayamadığından bu          geleneği bunların hepsini aşağı   genel tasavvuf yorumculuğu
                               kadar hadise yer vermiştir.     yukarı aynı anlamda ele alır.   ile ilgilidir ki Konevî de bunu
                               Konevî kitabın yazılma          Tasavvufun yorum yöntemi ise   yapmaktadır. Binaenaleyh
                               nedeni olarak daha önceki       cevâmiu’l-kelim ilkesine bağlı   Konevî bunu bir hadîs-i şerîfe
                               kırk hadis şerhi yazma          olarak birincisi, kelimenin    uyguladığında, başka hadisleri
                               geleneğini göstermektedir ve    müstakil anlamındaki varlığını   de nasıl yorumlayabileceğini
                               bu literatüre bir hadîs-i şerîfi   koruma ilkesine dayalıdır.   öngörebiliriz. Bunlar belki
                               isnat eder. Yorum yöntemine     İkincisi, bağlamları dikkate   ilk kez vahdet-i vücûd
                               gelecek olursak kitabın         alma sebebiyle de daha çok     perspektifini dikkate
                               içerisindeki iki üç hadîs-i     ve farklı anlamlar üretmedir.   alarak yapılmış hadîs-i şerîf
                               şerîf aslında Konevî’nin bu     Üçüncüsü ise kelimelerin       yorumlama yöntemlerini
                               konudaki yorum yöntemini        ikinci ve üçüncü anlamlarına   teşkil ediyor. Bunu özellikle
                               göstermek için yeterlidir.      da dikkate ederek anlamları    eserdeki birinci hadîs-i şerîfin
                               Bu yorum yönteminde,            çoğaltma üzerine kuruludur.    yorumunda görmekteyiz.
                               tasavvufun, lafzı yorumlama     Konevî’nin kırk hadis şerhinde   Bilindiği gibi vahdet-i vücûdun
                               yönteminde cevâmiu’l-kelim      yaptığı şey de Kur’ân-ı Kerîm   Tanrı-insan ilişkisi, a‘yân-ı
                               ilkesinden hareket etme         için olan bu yorum yöntemini   sâbite, eşyanın hakikatleri, bilgi
                               esastır. Cevâmiu’l-kelim esas   hadîs-i şerîflere taşımaktır.   vs. gibi birçok konuda teorileri
                               itibariyle Kur’ân-ı Kerîm için   Çünkü cevâmü’l-kelim,         vardır. Bu teorilerin Konevî
                               kullanılmaktadır. Yani bir      Kur’ân-ı Kerîm’in olduğu       tarafından eserde işlendiğini
                               kelimenin anlam mertebeleri     gibi peygamberin de vasfıdır.   fark ediyoruz. Dolayısıyla
                               veya birden çok anlamı          “Bana cevâmiu’l-kelim verildi.”   risâlenin kırk hadis şerhi olup
                               ifade etmesi anlamına gelir.    şeklinde bir hadîs-i şerîfte de   olmaması çok önemli ve esaslı
                               Bu yöntem haddizatında          geçer bu ifade ki Konevî de    bir mesele değildir. Yirmi







                                                                               32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39