Page 34 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 34
Sizin de Türkçe’ye müfessirlerin yorum tarzlarına buna atıf yapar. Dolayısıyla
tercüme ettiğiniz Kırk bir eleştiridir. Çünkü Konevî’nin yorum yöntemi,
Hadis Şerhi (Şerh-i müfessirlerin yorum tarzı, cevâmü’l-kelim’i peygambere
Hadis-i Erbaîn) eserinden birçok kelimenin muadil kelime taşıyarak, onun ayırıcı niteliği
hareketle Konevî’nin olduğunu düşünerek onları sayarak onun hadislerinde
hadis yorumculuğundan aynı anlama irca etmektir. de bu anlam derinliğini, her
bahsedebilir misiniz? Başka bir ifadeyle onların kelimenin müstakil bir anlam
Konevî, bu eserinde yirmi yaptığı, bağlama ve kelime taşıdığını, bağlamın kendine
dokuz hadise yer veriyor, farklarına dikkat etmeden özgü birtakım durumlar
kırk hadis kitapları genellikle birçok yönden aynı anlama ifade ettiğini dikkate alarak
eksik yazılır.“Kırk hadis” adı irca etme yöntemidir. Mesela olabildiğince geniş ve daha
aslında literatürün ismidir. Allah’ı zikretmekle ilgili birçok derin anlamlar bulma üzerine
Sanıyorum Konevî’de kitabını âyet-i kerîme vardır. Tefsir kuruludur. İkinci bir nokta ise
tamamlayamadığından bu geleneği bunların hepsini aşağı genel tasavvuf yorumculuğu
kadar hadise yer vermiştir. yukarı aynı anlamda ele alır. ile ilgilidir ki Konevî de bunu
Konevî kitabın yazılma Tasavvufun yorum yöntemi ise yapmaktadır. Binaenaleyh
nedeni olarak daha önceki cevâmiu’l-kelim ilkesine bağlı Konevî bunu bir hadîs-i şerîfe
kırk hadis şerhi yazma olarak birincisi, kelimenin uyguladığında, başka hadisleri
geleneğini göstermektedir ve müstakil anlamındaki varlığını de nasıl yorumlayabileceğini
bu literatüre bir hadîs-i şerîfi koruma ilkesine dayalıdır. öngörebiliriz. Bunlar belki
isnat eder. Yorum yöntemine İkincisi, bağlamları dikkate ilk kez vahdet-i vücûd
gelecek olursak kitabın alma sebebiyle de daha çok perspektifini dikkate
içerisindeki iki üç hadîs-i ve farklı anlamlar üretmedir. alarak yapılmış hadîs-i şerîf
şerîf aslında Konevî’nin bu Üçüncüsü ise kelimelerin yorumlama yöntemlerini
konudaki yorum yöntemini ikinci ve üçüncü anlamlarına teşkil ediyor. Bunu özellikle
göstermek için yeterlidir. da dikkate ederek anlamları eserdeki birinci hadîs-i şerîfin
Bu yorum yönteminde, çoğaltma üzerine kuruludur. yorumunda görmekteyiz.
tasavvufun, lafzı yorumlama Konevî’nin kırk hadis şerhinde Bilindiği gibi vahdet-i vücûdun
yönteminde cevâmiu’l-kelim yaptığı şey de Kur’ân-ı Kerîm Tanrı-insan ilişkisi, a‘yân-ı
ilkesinden hareket etme için olan bu yorum yöntemini sâbite, eşyanın hakikatleri, bilgi
esastır. Cevâmiu’l-kelim esas hadîs-i şerîflere taşımaktır. vs. gibi birçok konuda teorileri
itibariyle Kur’ân-ı Kerîm için Çünkü cevâmü’l-kelim, vardır. Bu teorilerin Konevî
kullanılmaktadır. Yani bir Kur’ân-ı Kerîm’in olduğu tarafından eserde işlendiğini
kelimenin anlam mertebeleri gibi peygamberin de vasfıdır. fark ediyoruz. Dolayısıyla
veya birden çok anlamı “Bana cevâmiu’l-kelim verildi.” risâlenin kırk hadis şerhi olup
ifade etmesi anlamına gelir. şeklinde bir hadîs-i şerîfte de olmaması çok önemli ve esaslı
Bu yöntem haddizatında geçer bu ifade ki Konevî de bir mesele değildir. Yirmi
32