Page 35 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 35

dokuz hadîs-i şerîfle Konevî    başladı. Daha genel ifadesiyle   ifade edersek tehditleri
                 aslında yapmak istediğini       bir “şehir” kavramı yaygınlaştı.   bertaraf etmekle birlikte
                 yapıyor. Bu açıdan kitapta      Müslümanlık, müslüman           kendisi daha inanca dönük yani
                 hadis sayısı bakımından eksik   bilimler ve düşünceler şehirde   bir tür inancı kabul etmeye
                 vardır ama anlam bakımından     yaygınlaşmaya başladı. Buna     dönük bir yaklaşım ortaya
                 herhangi bir eksiklik yoktur.   bağlı olarak bilimlerin bir vasat,  çıkartmış oldu. Yani rasyonel
                                                 yani ortalama teşkil ederek     bir kelâmcılıktan ziyade inanca
                                                 daha geniş kitlelere ulaşmaya   dayalı bir kelâmcılık ortaya
                 “Konevî, bu topraklarda         başladığını görmekteyiz. Hem    çıkmaya başladı denilebilir. Bu
                 yaşamış son büyük               fıkıhta hem kelâmda hem         durum ise dikkatin daha çok
                 metafizikçidir.” sözünüzü       dil ilimlerinde ve hem de       fıkha, daha çok dil bilimlerine
                 farklı vesilelerle pek          diğer din ilimlerinde ve onlar   daha çok pratik bilimlere
                 çok kez dile getirdiniz.        üzerinden şehirlileşme ortaya   verilmesine yol açtı. Böylece
                 Konevî’nin İslâm’da             çıktı. Dolayısıyla Konevî’yi,   iki geleneğin farklı alanlarda
                 metafizik düşünce için          İbnü’l-Arabî’yi ve benzer       yayıldığını görmekteyiz.
                 önemi nedir? Kısaca             isimleri düşünürken bu tarihsel   Bunlardan birincisi Sühreverdî
                 bahsedebilir misiniz?           süreci mutlaka dikkate almak    ile birlikte İşrâkîlik. İşrâkîlik,
                 İslâm düşüncesinin bütününü     gerekmektedir. Özellikle de     kısmen tasavvuf muhitlerinde
                 dikkate aldığımızda on          bizden sonra bu çalışmaları     yayılsa bile daha çok Şiî anlayış
                 üçüncü yüzyıl hem kelâm         yapacak arkadaşların bu yüzyıl   içerisinde Molla Sadrâ’ya kadar
                 bakımından hem felsefî ilimler   muvacehesinde hadiselere       gelen bir düşünce içerisinde
                 bakımından hem de tasavvuf      bakmasında büyük fayda          ortaya çıktı denilebilir. Öte
                 bakımından çok önemli           vardır. Buradaki siyasî, sosyal   yandan bazı önemli isimler
                 bir gelişim göstermiştir. Bu    ve kültürel değişimler ile      de ortaya çıktı. Bir tür mezc
                 konuda aslında siyasetin de çok   Konevî arasındaki ilişkinin   gibi düşünülebilir aslında.
                 önemli bir rolü var. Abbâsîler,   kurulması gerekmektedir.      İşrâkîlik’te Kutbüddîn-i
                 sonrasında Selçuklular’ın       İkinci bir nokta, özellikle     Şîrâzî gibi başka birtakım
                 İslâm dünyasına girmesi,        kelâm açısından veya genel      isimlerle mezc dönemi yaşandı.
                 Fâtımîler’in, daha doğrusu      normatif gelenekten baktığımız  Öte yandan bu dönemde
                 Şiî-Sünnî devlet ayrımının      zaman Fahreddin er-Râzî’nin     Nasîrüddîn-i Tûsî gibi isimlerle
                 tam olarak oturması açısından   ve Gazzâlî’nin çok önemli       İbn Sînâ felsefesi devam etti.
                 hicrî altıncı ve yedinci asırlar,   bir yeri vardır. Müslüman   Böylece bir taraftan astronomi
                 İslâm toplumunun artık          düşünce kavramsal açıdan çok    gibi bilimler bir şekilde devam
                 merkezîleştiği dönemlerdir.     genişlemiş olsa bile aslında    etmeyi sürdürdü. Bu büyük
                 Bu gelişmelere bağlı olarak     iddiaları bakımından çok        hareketlenme içerisinde İbnü’l-
                 eğitim kurumları yani ilk       mütevazı bir noktaya döndü.     Arabî ve Konevî ile birlikte
                 medreseler ortaya çıkmaya       Yani özellikle Râzî özelinde    benim “metafizik dönem”







                                                            33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40