Page 48 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 5. Sayı
P. 48
Duvarlara açılan hafif şevli dikdörtgen gövdesinden çıkarak ters yöne kıvrılan ince
alt pencerelerden güney ve doğudakilerin dallar uçlarından birer palmete bağlanırlar.
içlerinin çinilerle kaplı olduğu kalan Dikdörtgen nişin köşeleri kilim desenli birer
parçalardan izlenebilmektedir. Renkli sütunce ile sınırlanmıştır. Yarı yarıya duvara
sır tekniğiyle yapılmış firuze çinilerden gömülü olan silindirik gövdeli sütuncelerin
zemindekiler altıgen, yan yüzlerdeki kare kaide ve başlıkları tepe üstü konmuş zar
formludur. Altıgen olanlar dönemine ait başlıklarıyla, gövdesi de yine aynı renkli
görünmekte, İbrahim Hakkı Konyalı, dikey dikdörtgen çinilerle dekora edilmiştir.
duvarların da çini kaplı olduğundan Nişin yüzeyi üst ve alttan ters-düz palmetli
bahsetmektedir . birer şeritle sınırlanmış, içerisi ise yatay ve
19
Mihrap caminin orijinal kalabilen yegâne çapraz sıralı ok ucuna benzer motiflerle
elemanıdır ve çini mozaik tekniğinde tezyin edilmiştir. Firuze üstüne mor renkli bu
yapılmıştr. Mukarnas kavsaralı motifler, bir noktadan çıkarak aynı açıyla üç
20
dikdörtgen nişi kıble duvarından 40 cm yöne uzanmakta ve birbirlerinin boşluğuna
kadar içeri girinti yapmakta; 1.94 x 3.04 doldurarak altıgenler oluşturmaktadır.
m. ölçülerindeki kütleside harime doğru Birbirine bağlanmadan yüzeyi bezeyen çapraz
33 cm çıkıntı oluşturmaktadır. Cephesi, ve yatay yönde yerleştirilmiş bu motiflerin
firuze renkli ince şeritlerin ayırdığı “Ali” yazıları meydana getirdiği ifade
geometrik ve bitkisel bezemeli iki bordürle edilmektedir. 21
çerçevelenmiştir.Daha geniş olan (20 cm) Muntazam köşeli basamaklarla yükselen
ve mihrabın da ana bordürünü teşkil eden kavsarası firuze renkli yedi mukarnas sırasıyla
dıştaki geometrik olanında; firuze zemin dolgulanmıştır. Mukarnas yuvaları köşeli olup
üstüne mor renkli ince şeritlerden kesilmiş mor şeritlerle konturlanmıştır. Köşeliklerdeki
çiniler çapraz yönlerde birbirini katedip çarkıfelek tarzında mor renkli ve altı kollu
keserek bordürün iki kenarında yarım 12 yıldızlar birbirinin boşluğunu doldurarak
kollu yıldızlar meydana getirirler. Yıldızın firuze zemine yayılmaktadır. Kavsaranın
kol araları farklı yönlerde ve değişik açılarda hemen üstünde,köşelik tablasındaki yatay
altlı-üstlü kesişerek birbirine bağlanmakta, dikdörtgen alana kufi’den gelişen bir
aralarda da beş kollu küçük yıldızlarla kompozisyon işlenmiştir. Alt tarafı kufiye
palmetler ortaya çıkmaktadır. Daha dar benzer geçme şeritlerin ortada dört ve
olan (13 cm) içteki meyilli bordürde, altı kollu yıldızlar oluşturarak üstte stilize
S kıvrımlarıyla ilerleyen bir bitkinin
19 Konyalı, age,s.491.
20 Mihrapla ilgili bak. Yaşar Erdemir, “Konya Selçuklu Yapılarındaki Çini Mihraplar”, Antalya 3. Selçuklu Semineri 10-11 Şubat
1989, İstanbul 1989, s.60-70; ÖmürBakırer, On üç ve On dördüncü Yüzyıllarda Anadolu Mihrabları, Ankara 1976,s. 182-183 ve s.
303, şekil 49; Mustafa Yıldırım-Zehra Üzüm, “Konya Sadreddin-i Konevi Camii Çini Mihrabı”, İstem, Yıl: 8, Sayı: 15, Konya 2010,
s.221-236; N. Şaman, “Konya Sadreddin Camii Mihrap Süslemeleri”, Sanat Tarihinde İkonografik Araştırmalar-Güner İnal’a Arma-
ğan, Ankara 1993, s.433-456; M. Oluş Arık,“Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Dini ve Kamusal Yapılarında Çini”, Anadolu
Toprağının Hazinesi Çini Selçuklu ve Beylikler Çağı Çinileri, İstanbul 2007, s.133-136.
21 Alev Çakmakoğlu Kuru, “Ortaçağ Anadolu Türk Mimarisinde Hz. Ali Yazıları”, Milli Folklor, Yıl: 19, sy. 74, Ankara 2007, s.48.
46