Page 164 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 164
Kadı İzzeddin Cami ve Medresesi ayrıca bir vakıf tesis edilmemiştir. Konya
Vakıflar Müdürlüğü’nde bulunan bir numaralı
Cami hakkında yeterli bilgi bulunmamakla defterin 33.sahifesinde kötü bir yazı ile
birlikte 937/1530 tarihli Tapu Tahrir defterinde kaydedilmiş, 652 yılı Receb’inin başında
“Vakf-ı câmü ve medrese-i Kadı İzzeddin der- nefs-i yapılmış Kadı İzzeddin’e ait Arapça bir vakfiye
Konya. Medrese münhezim olup, hissesi Cami’a ilhak vardır. Vakfiyede adı ihtiramkâr (saygılı,
olunmuş” ifadesi yer almıştır. Cami, günümüzde hürmetkâr) olarak geçmektedir. 13
Şemsi Tebrizi Mahallesi Şerafettin Caddesi
üzerinde yer almaktadır. Caminin sağ köşesinde
ahşap bir minaresi bulunmaktadır. Ayrıca 58 sene Mâristân-ı Atîk Dârüşşifâsı
kadar önce burada Kadı İzzeddin’e ait kıymetli
bir tahta sanduka olduğunu da bilinmektedir. Selçuklular döneminde Konya’da ilk olarak
Osmanlı dönemi evkaf kayıtlarında Kadı Konya Mâristân-ı Atîk adıyla bir dârüşşifâ
14
İzzeddin Cami ve Medresesi’ne birçok vakıflar inşa edilmiştir. İbrahim Hakkı Konyalı,
tahsis edildiği, Karamanoğlu İbrahim Bey yaptığı araştırmalara göre hastanenin yerini
tarafından Koçhisar ve Kestel Köyleri’nin Konya Kalesi’nin Ertaş ve Halkabegüş kapıları
gelirlerinin camiye vakfedildiği, Konya dışında, Musalla da Gömeç Hatun Türbesi’nin
ovasındaki Yarık Taş Çiftliği ile Hocacihan’da bulunduğu yerle Medrese mahallesi Mescidi
Tavşan Ahmed, Floros Havalisi’nde Ulu Kilise ve Kesikbaş Türbesi’nin yer aldığı alanda
15
ve Manavgat ve Karahöyük’te Naklbent Uslu olduğunu kaydetmiştir. Buranın gelir kaynağı
Bağları da bu gelirlerinin buraya vakfedildiğine da aynı cami de olduğu gibi Konya’ya bağlı
dair bilgiler mevcuttur . Kestel köyünün gelirlerinden sağlanmıştır.
12
Konya Mâristân-ı Atîk Dârüşşifâ’sına Konya-
II. Bayezid’in tahrir heyeti medrese hakkında
bize daha iyi bilgiler aktarmaktadır. Bu Kestel köyü bütün eklentileriyle, dağları,
belgeye göre medrese yıkıldığı için hissesinin ovaları, bahçe ve bağlarıyla vakfedilmiştir.
camiye verildiğini ve Mevlâna Hüsame’d-din Kestel köyünün sınırları da söz konusu
16
adlı bir kişinin Kadı İzzeddin’in torunlarından vakfiyede çizilmiştir. Vakfedilen köyün
olduğunu açıkça bildirilmektedir. Bu gelirleri dörde ayrılmış iki payı Kadı İzzeddin
kayıt bize caminin vakfiyesinin 644 yılı Cami’nin gerekli bakım ve onarımına tahsis
Receb’inin sonlarında düzenlendiğini edilirken diğer pay caminin görevlileri olan
göstermektedir. Eski vesikalardan hiç birinde hatip, müezzin, kayyum ve diğer giderleri
Kadı İzzeddin Muhammed Türbesi’nden için ayrılmıştır. Kalan diğer iki payda hastane
17
bahsedilmemektedir. Buna göre türbe için giderlerine tahsis edilmiştir.
12 Ankara Kuyud-i Kadime Arşivi, Defter numarası 256, s. 18; Erdoğru, “Murat Çelebi Defteri: 1483 Yılında Karaman Vilâyetinde
Vakıflar I”, s.149;Konyalı, Âbideleri ve Kitabeleri ile Konya Tarihi, s.417.
13 Konyalı, Âbideleri ve Kitabeleri ile Konya Tarihi, s.417-418.
14 Konyalı, Âbideleri ve Kitabeleri ile Konya Tarihi, s.221.
15 Konyalı, Âbideleri ve Kitabeleri ile Konya Tarihi, s.222.
16 Kamil Şahin, “Konya Maristan-ı Atik”, Türk-İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, Konya Özel Sayısı, S.5, Kış, Konya
2008, s.215.
17 Şahin, “Konya Kadı İzzeddin Maristan-ı Atike ve Sultan Alaeddin Keykubat Darüşşifası”, s.108.
162