Page 67 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 67

Hocacihan Mahallesi



             bağı”; Ahmed Bey (Ebulfazl) Camii Vakfı’na,
             “harap Hocacihan Bağı”; Anber Reis Camii
             Vakfı’na, “Hocacihan Zemini’ndeki kıta”;
             Kadı İzzeddin Camii ve Medresesi Vakfı’na,
             “Hocacihan’daki Tavşan Ahmed Bağı”nı                                                        Hocacihan (Mursaman)
             verebiliriz.                                                                                Türbesi
             XVI. yüzyılın ilk yarısında Kanuni
             döneminde Hocacihan, mahalle olarak
             geçmekle birlikte vakıf yerlerinin çokluğu   Zemini tarifiyle zikredilen yer aynı yerdir.
             ve çeşitliliği dikkati çekmektedir. Bunun    Hocacihan’ın batı tarafındaki Ak Manastır
             yanı sıra Hocacihan ve havalisindeki bağların   (Deyr-i Eflatun Manastırı) bölgesinde XVI.
             isimleri de çeşitlenmiştir. Değişik şer’iye   yüzyılda da gayrimüslim nüfusunun varlığı
             sicillerinde “Hocacihan’da merhum Hüsam      dikkati çekmektedir. Değişik belgelerde bu
             Ali Sultan” olarak geçen mahal bu defterde,   havalideki gayrimüslimlerin bağları satışlara
             Sakahane Mescidi Vakıf yerlerinde, “Hursam   konu olmuştur. Örneğin, Vasil b. Piryanus,
             Ali” tanımıyla geçmektedir. Hüsam Ali,       Hocacihan Havlusu’ndaki, Manastır, Eyvad,
             Hursam Ali, Horsamanli, Hursamani ve         Şehir Çirap, Murad, Kiryasız, Totoros bağları
             sonraki zamanlarda Mursamanî olarak          sınırları içerisindeki yerini satmış ve Keşiş
             zikredilen kullanımların hepsi günümüzde     Benli b. Ali, Ayvalu b. Çavuş, Karaoğlu Boli
             Hocacihan’ın türbesine atfedilen aynı mahalli   ve Yağmur b. Menek de şahitlik etmiştir.
             işaret etmektedir. Yukarıda değindiğimiz,    Yine, Mal Hatun binti Mültezimci zımmiyye,
             Selçuklu Dönemi Ferhuniye Vakfı’nda          Hocacihan Havlusu’nda Sefer b. Gılağuz,
             “Ahmed Köyü sınırı” olarak geçen yer,        nehri cari (suyu devamlı akan nehir), Hızır
             bu tahrirde Sakkâhane Mescidi Vakfı’na       nam zımmî, Azime binti Mültezimci, Nakid
             Hursam Ali Zemini ismiyle zikredilmektedir.   Keşiş bağları sınırlarında olan yerini İbn
             Ferhuniye Vakfı’ndaki “Ahmed Köyü            Satı b. Kösterez’e hibe ve temlik etmiş;
             sınırı” olarak tarifi geçen yerle Hursam Ali   Vasil b. Hanos ve biraderi, Güllü Keşiş b.
                                                          Benli, Mihail b. Keşiş ve Nekid b. Keşiş de







                                                        65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72