Page 67 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 67
Hocacihan Mahallesi
bağı”; Ahmed Bey (Ebulfazl) Camii Vakfı’na,
“harap Hocacihan Bağı”; Anber Reis Camii
Vakfı’na, “Hocacihan Zemini’ndeki kıta”;
Kadı İzzeddin Camii ve Medresesi Vakfı’na,
“Hocacihan’daki Tavşan Ahmed Bağı”nı Hocacihan (Mursaman)
verebiliriz. Türbesi
XVI. yüzyılın ilk yarısında Kanuni
döneminde Hocacihan, mahalle olarak
geçmekle birlikte vakıf yerlerinin çokluğu Zemini tarifiyle zikredilen yer aynı yerdir.
ve çeşitliliği dikkati çekmektedir. Bunun Hocacihan’ın batı tarafındaki Ak Manastır
yanı sıra Hocacihan ve havalisindeki bağların (Deyr-i Eflatun Manastırı) bölgesinde XVI.
isimleri de çeşitlenmiştir. Değişik şer’iye yüzyılda da gayrimüslim nüfusunun varlığı
sicillerinde “Hocacihan’da merhum Hüsam dikkati çekmektedir. Değişik belgelerde bu
Ali Sultan” olarak geçen mahal bu defterde, havalideki gayrimüslimlerin bağları satışlara
Sakahane Mescidi Vakıf yerlerinde, “Hursam konu olmuştur. Örneğin, Vasil b. Piryanus,
Ali” tanımıyla geçmektedir. Hüsam Ali, Hocacihan Havlusu’ndaki, Manastır, Eyvad,
Hursam Ali, Horsamanli, Hursamani ve Şehir Çirap, Murad, Kiryasız, Totoros bağları
sonraki zamanlarda Mursamanî olarak sınırları içerisindeki yerini satmış ve Keşiş
zikredilen kullanımların hepsi günümüzde Benli b. Ali, Ayvalu b. Çavuş, Karaoğlu Boli
Hocacihan’ın türbesine atfedilen aynı mahalli ve Yağmur b. Menek de şahitlik etmiştir.
işaret etmektedir. Yukarıda değindiğimiz, Yine, Mal Hatun binti Mültezimci zımmiyye,
Selçuklu Dönemi Ferhuniye Vakfı’nda Hocacihan Havlusu’nda Sefer b. Gılağuz,
“Ahmed Köyü sınırı” olarak geçen yer, nehri cari (suyu devamlı akan nehir), Hızır
bu tahrirde Sakkâhane Mescidi Vakfı’na nam zımmî, Azime binti Mültezimci, Nakid
Hursam Ali Zemini ismiyle zikredilmektedir. Keşiş bağları sınırlarında olan yerini İbn
Ferhuniye Vakfı’ndaki “Ahmed Köyü Satı b. Kösterez’e hibe ve temlik etmiş;
sınırı” olarak tarifi geçen yerle Hursam Ali Vasil b. Hanos ve biraderi, Güllü Keşiş b.
Benli, Mihail b. Keşiş ve Nekid b. Keşiş de
65