Page 157 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 8. Sayı
P. 157

eserinin şaşırtıcı faydaları, sağlam prensipleri   icra ederken uymaları gereken bazı ahlaki
                 ve doğru kanunlar içerdiğini vurgular. Eseri   konulardan bahsedilir. Hacı Paşa’nın bu eseri
                 yazarken yararlandığı temel kaynakların, İbni   diğer birçok eseri için temel kaynak teşkil
                 Sînâ, Hipokrat, Galen, Necîbuddin Semerkandî  etmiştir.
                 ve Alâeddin Ali b. Ebi’l-Hazm Karşî (İbnu’n-  el-Ferîde fî zikri’l-ağziyeti’l-müfîde: Hacı
                 Nefîs) başta olmak üzere bu alanda tanınmış   Paşa’nın yine 1370 senesinde Mısır’dayken
                 diğer kişilerden aktarımlar içerdiğini söyler.   Arapça olarak yazmış olduğu ikinci eserdir.
                 Bu kitabın tedavi yöntemlerini, ilaçların     Üç baptan oluşmaktadır. Birinci bap tıp
                 özelliklerini ve bu alanda yazılmış kitaplarda   ilminin genel hatlarını, ikinci bap yiyeceklerin
                 bulunmayan bazı değerli konuları barındırdığını   ve ilaçların özelliklerini, üçüncü bap ise
                 söyler. Üstelik bu bilgileri, asrın en seçkin   hastalıkların nedenlerini, belirtilerini ve
                 âlimlerinden, “Musa’nın mucizesi” ve “İsa’nın   tedavilerini ele almaktadır. Hacı Paşa bu
                 nefesi” gibi ifadelerle nam salmış dönemin    eserinin önsözünde şöyle demektedir:
                 hekimlerinden toplamıştır. Ayrıca hislerine,
                 gözlemlerine, tahminlerine ve kanıtlarına     “Üç temel görevi yerine getirdikten sonra,
                 dayanarak eklemeler yapar. Birçok güçlüğü     kendisine güvenilebilecek bir doktorun
                 aşarak meydana getirdiğini ifade ettiği bu    bulunmadığı yerlerdeki insanlara bir
                 eserinde basit ve bileşik ilaçlardan bir zararı   hatırlatma olması amacıyla, sağlık koruma ve
                 olmamakla beraber yarar sağladığında ittifak   bazı meşhur hastalıkların tedavisi konusunda
                 olunanları topladığını söyler.                bilinmesi gerekenleri içeren bu risaleyi
                                                               yazdım. Anlatımı güzel ve anlamı öz olan bu
                 Eser dört talimden oluşur. İlk talimde        esere (ferîde) adını verdim ve üç ana başlık
                 tıp ilminin teori ve pratik kısımlarının      altında düzenledim.”
                 genel hatlarını içerir ve iki ana bölümden
                 (makaleden) oluşur. İlk bölüm teorik kısmı,   Adnan Adıvar’a göre el-Ferîde, et-Teʿâlîm fî
                 ikinci bölüm ise pratik kısmı açıklar. İkinci   ʿilmi’t-tıb’ın bir nevi özeti gibidir.
                 talim de iki kısımdan (cümleden) oluşur. İlk   Şifâʾu’l-eskâm ve devâʾu’l-âlâm: “Şifâ-
                 kısım yiyecekler ve içecekleri, ikinci kısım   yı Hacı Paşa” veya “Kânûnu Hacı Paşa”
                 basit ilaçlar ve “akrabadin” denilen bileşik   isimleriyle de anılan bu eser müellifin en
                 ilaçları açıklar. Üçüncü talimde baştan ayağa   bilinen ve en çok dolaşıma girmiş eseridir.
                 kadar her bir organa özgü hastalıkları, bu    1380’de Ayasuluk’ta bulunurken kendi
                 hastalıkların nedenlerini, belirtilerini ve   ifadeleriyle “Fahrüddünya ve’d-din İsa b.
                 tedavilerini açıklar. Son, yani dördüncü      Mehmed b. Aydın” adına, Arapça olarak telif
                 talimde ise sadece bir organa özgü olmayan    edilmiştir. Dört makaleden oluşan oldukça
                 hastalıkları ve bu hastalıkların nedenlerini,   hacimli bir eserdir.
                 belirtilerini ve tedavilerini açıklar.
                                                               Bu eser Osmanlı tabipleri tarafından rağbet
                 Kitaba “Vasiyet” başlıklı bir bölüm           görmüştür. Hacı Paşa’nın talebesinden Sinan
                 eklenmiştir. Bu bölümde hekimlerin            Paşa bu eseri İbn Sînâ’nın Kânûn’u, Ebubekir
                 kıyafetlerinin düzeninden, hastaya nasıl      Râzî’nin Hâvi’si, Cürcânî’nin Zahîre-i
                 davranmaları gerektiğinden ve sanatlarını     Hârizmşâhî’si ile bir tutarak onu yüceltir.









                                                            155
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162