Page 111 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 3. Sayı
P. 111

Gerçekten de mimari anıtların önüne           geçmekte ve bununla ilgili olarak yapının
                                   dantel gibi işlenen cümle kapıları birer      muhtelif yerlerinde kitabeleri bulunmaktadır.
                                   resim tablosu gibi yapıları taçlandırırken,   Bu sultanlar I. Mesud, II. Kılıç Arslan,
                                   pencere alınlıklarındaki çini bezemeler de    I. İzzeddin Keykavus ve I. Alâeddin
                                   duvarlara asılmış halı kilim dokumalara nazire   Keykubad’dır.
                                   edercesine cepheleri zenginleştirmekte,
                                   plastik taş dekorasyonuyla kendine has bir
                                   Selçuklu stili oluşturan taşçı ustaları Konya   Rükneddin Mesud (1107-1155) I. Kılıç
                                   Kalesi’ndeki yazılı ve figürlü kabartmalarla    Arslan’ın oğlu ve Süleyman Şah’ın torunudur.
                                                                          9
                                   dünya sanatına bir heykeltraşlık örneği       Uzun süren saltanat yılları sıkıntılarla
                                   sunmaktadır.                                  geçmiştir. Bizans ve haçlı seferleriyle
                                                                                 uğraşarak toprakları küçülen ve başkenti
                                   İşte Konya’nın sanat çehresi budur.           İznik’ten Konya’ya taşımak zorunda kalan
                                   Temelini Selçukluların attığı bu çehre        babası I. Kılıç Arslan’ın yerine geçen bu
                                   daha sonra Beylik ve Osmanlı döneminde        sultan zamanında Anadolu Danişmendlilerin
                                   biraz duraklayarak ve yavaşlayarak da olsa    nüfuzunda bulunuyordu. Bunların
                                   devam etmiştir. Anadolu’nun Türklerin         parçalanmasından sonra tekrar Anadolu
                                   eline geçmesi ile beraber hızlanan imar       birliğini eline geçiren  Mesud, bir taraftan
                                                                                                    10
                                   faaliyetlerine paralel olarak ülke bir baştan   haçlılarla mücadele ederken diğer taraftan
                                   bir başa kervansaraylarla donatılmıştır. Belli   Anadolu’da imar faaliyetlerine başlamıştır.
                                   mesafelerde inşa edilen bu menzil hanlarında   Alâeddin Tepesine inşa ettirilen ve yapının
                                   yollardan gelip geçenlerin konaklaması, can   doğu kanadını oluşturan Konya’daki ilk
                                   ve mal güvenliklerinin sağlanması, hayvanlar   Ulu Caminin bu sultanın eseri olduğu 1155
                                   için barınacak mekânların tesisi neticesinde   tarihli minber kitabesinden anlaşılmaktadır.
                                   Selçuklu ülkesinde özellikle da Alâeddin      Muhtemelen caminin açılışını göremeden
                                   Keykubat’ın idareciliği zamanında bugünkü     ve vakıflarını tesis edemeden vefat eden
                                   anlamda bir sigorta oluşturulmuştur. Bu       I. Mesud’un yerine geçen oğlu II. Kılıç
                                   vesileyle Anadolu’yu bir ağ gibi sararak şehir   Arslan diğer eksiklerle birlikte minberi de
                                   ve ülkeleri birbirine bağlayan kervan yollarıyla   tamamlatarak yerine koydurmuş, üzerine
                                   uluslararası ticaretin merkezi durumuna gelen   kendi ve babasının ismini kazdırmıştır. Daha
                                   Konya, Dünya ile irtibatı olan daha modern    sonraki ilâvelerle ilk yapılan bu bölümün bazı
                                   bir şehir haline gelmiştir.
                                                                                 değişikliklere uğradığı belli olmaktadır.

                                                                                 Ermenilere karşı yaptığı Kilikya seferi
                                   Bâni Sultanlar                                dönüşünde hastalanan Sultan, ülkeyi üç oğlu
                                                                                 Kılıç Arslan, Dolat ve Şahinşah arasında
                                   Alâeddin Camii ve türbelerinin bânileri
                                   arasında dört Selçuklu Sultanı’nın adı        paylaştırmış, daha ölmeden önce bütün
                                                                                 savaşlarda yanında bulunan ve başarı gösteren

                                   9 M.Önder, “Konya Kal’ası ve Figürlü Eserleri”, VII. Türk Tarih Kongresi,
                                   Kongreye Sunulan Bildiriler, Ankara, 1967,s.154-167; Y.Erdemir, “Orta Asya   10 O.Turan, Selçuklular Zamanında Türkiye, İstanbul, 1971, s.123; E.Merçil,
                                   Türk Figür Geleneğinde Konya’nın Yeri ve Önemi”, IV. Uluslararası Türk   İlk Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Ankara, 1991, s.122; Y.Öztuna, Büyük
                                   Kültürü ile Sanatları Kongresi Sanat Etkinlikleri, Konya, 2010, s.533-550.  Türkiye Tarihi, Cilt: 1, Ankara, 1977, s.443-444.







                                                                              110
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116